Guvernul si-a facut reclama de cinci milioane de dolari

cheltuind sume importante pentru productia si distributia campaniilor in mass-media. Conform monitorizarilor companiei Alfa Cont solicitate de Capital, volumul brut de publicitate cheltuit de 14 ministere si institutii guvernamentale (si primariile de sector) a fost de 5,38 milioane de dolari in primele opt luni ale acestui an. Este vorba de o suma calculata pe baza tarifelor-lista de publicitate ale posturilor TV, radio si presa scrisa centrala si locala. (cheltuielile publicitare ale Ministeru

cheltuind sume importante pentru productia si distributia campaniilor in mass-media. Conform monitorizarilor companiei Alfa Cont solicitate de Capital, volumul brut de publicitate cheltuit de 14 ministere si institutii guvernamentale (si primariile de sector) a fost de 5,38 milioane de dolari in primele opt luni ale acestui an. Este vorba de o suma calculata pe baza tarifelor-lista de publicitate ale posturilor TV, radio si presa scrisa centrala si locala. (cheltuielile publicitare ale Ministerului Transporturilor nu au fost incluse pentru ca acestea s-au facut prin societati aflate in subordinea ministerului, iar Capital s-a ocupat separat de operatiunile lor in piata de publicitate). Cheltuielile brute sunt cu 27% mai mici decat cele inregistrate in aceeasi perioada a anului 2002. Trebuie precizat faptul ca o parte au fost campanii sociale si programe guvernamentale (precum Recensamantul Agricol), care au beneficiat de gratuitate, conform reglementarilor din audiovizual. (Nu acelasi lucru este valabil pentru presa scrisa.) Cifrele defalcate pe ministere nu sunt relevante pentru a afla cu adevarat cati bani au cheltuit guvernantii cu publicitatea si programele de comunicare, dar ofera o imagine interesanta a directionarii acestora. Se stie ca publicitatea guvernamentala, pe langa functia necesara de a informa publicul, are si rolul de a inchide „gura” si de a infunda „urechile” presei. In topul televiziunilor care au difuzat campanii ale ministerelor si institutiilor guvernamentale se afla Prima TV, cu un volum brut de 1,28 milioane dolari in primele opt luni ale acestui an, respectiv 1,68 milioane de dolari in aceeasi perioada a anului 2002. (Prietenii lui Miron Mitrea stiu de ce.) Daca Evenimentul Zilei se afla justificat in fruntea clasamentului intocmit pe volumul brut (prin audienta, tiraj si profilul cititorilor, majoritatea insertiilor provenind de la anunturile APAPS si AVAB), foarte ciudata este prezenta in imediata vecinatate a acestuia a cotidianelor Gardianul, Curentul si Ziua. (In cazul primelor doua ziare nu numai ca nu se poate discuta despre tiraj auditat si audienta comparabile cu titlurile consacrate, dar nici de notorietate nu poate fi vorba!) Gardianul a atras in acest an 158.000 de dolari (din care 54.400 de dolari de la APAPS), Curentul 141.000 de dolari in 2003 (din care 42.046 de dolari de la APAPS) si 115.000 de dolari in 2002, iar Ziua 139.000 de dolari, respectiv 196.000 de dolari. Asta in timp ce Adevarul, Bursa si Libertatea (ziarul cu cel mai mare tiraj din tara) se afla sub aceste titluri.In anul 2002, Ministerul Turismului a fost cel mai activ in domeniul comunicarii, fiind angrenat in doua campanii „istorice”: Privatizarea Turismului si Drakula Park. Ce s-a ales din acest ultim proiect, se stie: praful! Pentru promovare, insa, in perioada ianuarie – august, s-a consumat un volum brut de 132.000 de dolari, grosul campaniei derulandu-se pe postul B1 TV (o televiziune cu audienta foarte mica la nivel national) cu 222 de spoturi in valoare bruta de 100.000 de dolari. Programul de privatizare a beneficiat de o desfasurare de forte impresionata in aceeasi perioada pe radio-TV si presa scrisa: 1.992.000 de dolari. Daca dirijarea campaniei pe TV a fost justificata, in presa scrisa este cel putin ciudat faptul ca un ziar ca Independent, cu un tiraj net inferior ziarelor auditate, a beneficiat de 31 de insertii publicitare in valoare bruta de 51.265 de dolari. Independentul s-a aflat pe locul doi in topul ziarelor centrale care au beneficiat de „Programul de privatizare” al lui Aghaton, imediat dupa cotidianul Ziua, cu 35 de insertii in valoare bruta de 81.800 de dolari. Un alt ziar de buzunar, Cronica Romana, a beneficiat de 22 de insertii in valoare de 35.400 de dolari. Asta in timp ce cele trei ziare care detin suprematia in audienta si tiraj au avut mai putine reclame: Libertatea – 21, Evenimentul zilei – 16 si Adevarul – 18. In anul 2003, campionul comunicarii este Ministerul Sanatatii cu ale sale campanii sociale (gratuite pe radio-TV). De remarcat este cresterea cheltuielilor brute ale APAPS, cu 255% fata de 2002, si ale primariilor de sector. Acestea din urma lansandu-se in adevarate campanii de propaganda: Economat George Cosbuc (Primaria sector 5) – 71.500 dolari pe Prima TV si 32.000 de dolari pe B1 TV si „Serbarile Muncii-1 Mai” (aceeasi primarie) – 39.000 de dolari pe Pro TV. Ziarul care a atras cea mai multa reclama de la vreo primarie este Ziua, 26.000 de dolari de la Primaria sectorului 6.