Conform bugetului de venituri şi cheltuieli al CNADNR, aprobat prin HG nr. 227/2013, Guvernul a prevăzut pentru compania de drumuri venituri totale de 1,70 miliarde de lei, respectiv cheltuieli totale în valoare de 1,493 miliarde de lei.
Acum prin proiectul de ordonanţă cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2013, Guvernul taie nu mai puţin de 495,1 milioane de lei din fondurile CNADNR, ceea ce înseamnă o treime din cheltuielile companiei, aşa cum se poate vedea din imaginea de mai jos, menţionată în nota de fundamentare a proiectului de ordonanţă.
Ce ar putea însemna acest lucru? În primul rând multe din proiectele companiei ar putea fi stopate, iar cele care au fost deja blocate vor rămâne, în continuare, adevărate ruine.
Un exemplu în acest sens este reabilitarea Centurii Capitalei, unde lucrările au fost oprite încă din vara anului trecut, tot din cauza tăierii fondurilor în urma rectificării bugetare. Pe partea de sud a centurii Bucureştiului, lucrările au fost oprite, iar şoseaua arată ca după un bombardament.
Alte exemple sunt proiectele de construcţie de autostrăzi care în ultima perioadă avansează în ritm de melc, aşa cum aţi putut citi în ultima analiză realizată de Capital cu stadiul lucrărilor de pe coridorul IV, de la 1 iulie 2013.
Mai mult, de aproape un an de zile la licitaţiile organizate pentru celelalte tronsoane de la Nădlac la Sibiu nici acum nu au fost semnate contractele şi avizatele ordinele de începere a lucrărilor, iar unul dintre motive, spun gurile rele, ar fi tocmai lipsa fondurilor.
Alte instituţii la care se vor diminua semnificativ bugetele sunt Secretariatul General al Guvernului, respectiv Ministerul Transporturilor.
La SGG se vor reduce fondurile cu 535 milioane de lei, din care 400 sunt de la proiecte cu finanţare din fonduri externe nerambursabile.
În cazul Ministerului Transporturilor, reducerea este de 953 de milioane de lei. De la capitolul proiecte cu finanţare din fonduri externe nerambursabile (FEN) Postaderare se vor tăia nu mai puţin de 1,016 miliarde de lei. Amintim faptul că printre marile proiecte ale instituţiei se regăsesc construcţia liniei de metrou Universitate-Drumul Taberei şi reabilitarea căii ferate pe coridorul IV pan european între Braşov -Simeria-Curtici.