Reprezentanții USL analizează mai multe variante de modificare a cotei unice și TVA în contextul discuțiilor legate de construcția bugetară pentru anul viitor.
UPDATE: Daniel Chiţoiu, ministrul Finanţelor Publice, a declarat, astăzi, că nivelul de 16% al cotei unice asigură competitivitate pentru economia românească şi va rămâne neschimbat ‘în perioada 2013-2016’.
‘Din punct de vedere al impozitării directe, pe profit, pe dividende şi pe toate veniturile obţinute de o persoană fizică, cota de 16% este una dintre cele mai mici din UE şi din acest punct de vedere suntem cei mai competitivi din acest punct de vedere. (…). Ea va rămâne neschimbată pe perioada 2013-2016’, a declarat ministrul Chiţoiu, făcând referire la informaţia vehiculată recent în media privind discuţii pentru creşterea acesteia la 22% din 2014.
El a afirmat că în perioada guvernării Cabinetului Ponta 2 s-au luat, în principal, măsuri de natură financiară pentru stimularea mediului economic, legate de asigurarea din bugetul statului de împrumuturi din Trezorerie pentru decontarea fondurilor europene în avans. Acest lucru a avut un efect pozitiv, în acest an România reuşind să deblocheze toate programele operaţionale, inclusiv POS CCE, dar şi să atragă fonduri europene în valoare totală care acoperă întreaga perioadă 2007-2012.
‘Menţinem, în continuare, această măsură, alocăm, în continuare, împrumuturi din Trezoreria statului pentru a achita în avans atât partea de cofinanţare, cât şi decontările către mediul de afaceri şi instituţiile publice, inclusiv autorităţile publice locale, pentru că am considerat că este o măsură de a veni în sprijinul mediului economic şi, mai ales, a deblocării financiare care există în prezent, în România’, a spus ministrul Finanţelor, citat de Agerpres.
El a mai evidenţiat că lipsa de lichiditate şi de finanţare este cea mai mare problemă a IMM-urilor, în momentul de faţă, iar mediul economic se confruntă cu o presiune fiscală din punct de vedere al nivelului impozitării, însă numai în ceea ce priveşte impozitarea forţei de muncă.
Potrivit unui comunicat de presă transmis joi dimineaţă AGERPRES, vicepreşedintele PNL, Daniel Chiţoiu, a declarat că liberalii nu susţin şi nu vor susţine orice măsură de majorare a cotei unice.
‘La nivelul conducerii USL a avut loc o discuţie informală, în perspectiva construcţiei bugetului pe 2014, în ceea ce priveşte creşterea veniturilor. Măsurile invocate nu sunt cuprinse în prevederile programului de guvernare, iar PNL rămâne consecvent angajamentelor făcute prin acest document de bază al guvernului USL, aprobat de Parlamentul României. PNL nu susţine şi nu va susţine orice măsură de creştere a cotei unice de 16%’, se arată într-un comunicat de presă al PNL semnat de vicepremierul Daniel Chiţoiu.
Precizările PNL sunt făcute în contextul unor informaţii apărute în presă potrivit cărora cota unică ar urma să fie majorată de la 16% la 22% şi iar TVA ar fi redusă de la 24% la 22%.
Potrivit unor surse citate de
Discuţia ar fi avut loc, potrivit surselor citate, la finalul şedinţei USL de vineri când a venit vorba despre modul în care se va construi bugetul de stat pe anul 2014 şi despre necesitatea unor fonduri suplimentare. În acest context, premierul Victor Ponta ar fi avansat ideea creşterii cotei unice, în prezent de 16%, dar şi a reducerii TVA, care acum este de 24%. O variantă a fost ca acestea să ajungă la acelaşi nivel.
Conform surselor din USL, a fost vehiculat un cuantum de 20 sau 22% pentru cota unică, respectiv pentru TVA sau o aducere a ambelor la un acelaşi nivel, în funcţie de eventuale simulări realizate pentru bugetul pe 2014. Preşedintele PNL, Crin Antonescu, a admis miercuri seară că a existat o discuţie la nivelul USL despre creşterea cotei unice, dar una "informală" şi "ipotetică", menţionând că nu a fost avansată însă ca propunere din partea PSD sau a PNL şi nimeni nu a susţinut-o.
Potrivit unor surse apropiate discuţiilor cu FMI, unificarea cotei unice cu TVA la 22% ar permite chiar şi o reducere a CAS, iar scenariu cu 20% cotă unică şi 22% TVA ar acoperi doar pensiile şi salariile, care presupun un efort bugetar de 3 miliarde lei.
Creşterea cotei unice ar fi necesară dacă FMI şi CE nu acceptă pentru 2014 un deficit bugetar mai mare din cofinanţarea fondurilor UE, pentru a permite majorarea salariilor şi a pensiilor, mai ales după o încasare la nouă luni cu mult sub programul de la începutul anului, mai scrie
După primele nouă luni, veniturile bugetare au fost cu aproximativ 6 miliarde de lei sub estimarea de la începutul anului, din cauza unor performanţe sub aşteptări la nivelul sistemului bancar, provenite şi din modificări ale legislaţiei fiscale, o colectare mai slabă, explicată inclusiv prin procesul de reorganizare a ANAF, şi nerealizarea profitului estimat la BNR. Comparativ cu bugetul rectificat în vară, execuţia la septembrie a adus un minus la veniturile bugetare (excluzând fondurile UE) de 2,5 miliarde lei, după ce la rectificare au fost tăiate 3,5 milliarde lei. Din cele 2,5 miliarde lei minus pe ultimele două luni, aproape 40% reprezintă venituri nerealizate din impozitul pe profit al BNR, estimat la circa 1 miliard de lei şi nearealizat.
Cu toate acestea, Ministerul Finanţelor s-a încadrat semnificativ sub nivelul deficitului convenit cu FMI pentru finele lunii septembrie (9,1 miliarde lei), iar peste două zile va raporta un defici de 8,5-8,7 miliarde lei.
Premierul Victor Ponta a declarat recent că este posibilă majorarea fondului de salarii din sistemul public cu până la 4% în 2014, urmând să se decidă dacă din aceşti bani vor fi mărite salariile cele mai mici din administraţia publică sau va fi acoperit impactul negativ al reducerii CAS. Premierul a mai spus că "nu s-a tăiat nicio pensie" şi că există resurse bugetare pentru indexarea acestora cu un procent care va depăşi rata inflaţiei pe anul în curs.
Cu toate acestea, autorităţile au un program de bază pentru anul viitor care nu prespune majorări de taxe, dacă va fi acceptată de Comisia Europeană o rectificare bugetară pe ultimul trimestru ce încorporează o creştere economică de 2,2% pe acest an şi de aplicarea clauzei de investiţii pentru 2014. Comisia Europeană discută în prezent introducerea unei reguli care să permită depăşirea ţintelor de deficit bugetar cu sumele alocate investiţiilor de cofinanţare a programelor susţinute din fonduri UE pentru statele aflate în condiţii dificile şi fără a periclita nivelul de deficit de 3% din PIB.
Contactat de
Soluţia pentru încasări mai mari în 2014, potrivit lui Voinea, ar veni din creşterea agregată internă atât din investiţiile publice, inclusiv programe UE, cât şi din consumul sectorului privat.
"În acest moment finalizăm rectificarea bugetară şi sperăm să fie adoptatã în şedinţa de săpăãmâna viitoare (…) Pentru 2014, înainte de a stabili dacă este nevoie de măsuri fiscale, se pleacă de la nişte variabile care n-au fost încă negociate, respectiv creştere economică, inflaţie şi deficit. Când bătem în cuie rectificarea, ştim baza de pornire, ştim nivelul deficitului, şi de la acest moment se pot bate în cuie şi acei indicatori pentru 2014. Apoi văd dacă am spaţiu fiscal. Scenariul nostru de bază pleacă de la aplicarea clauzei de investiţii, în aşa fel încât să nu pericliteze încadrarea în pragul de deficit de 3% din PIB (…) Discuţiile sunt încă preliminare, deci este prematur să pui în discuţie orice măsură fiscală dacă nu ai baza de pornire", a declarat Liviu Voinea, citat de Mediafax.