Într-un comunicat de presă, privind derularea lucrărilor acestui organism european, MADR precizează:” În ceea ce priveşte noua propunere de regulament a Organizaţiei Comune de Piaţă Unice, ţinând cont de volatilitatea preţurilor, România a susţinut introducerea unui mecanism de actualizare periodică a preţurilor de referinţă, mai ales în sectoarele sensibile şi de interes pentru România, respectiv, la cereale, lapte şi produse lactate, carne de porc, atunci când situaţia pieţei impune o intervenţie.
Un exemplu în acest sens este preţul de intervenţie la cereale, care este de 101,3 euro/tonă- mult sub preţul pieţei, ceea ce nu permite utilizarea mecanismelor de intervenţie pe piaţă”. Înainte de 2007, deci, înainte ca România să devină membră cu drepturi depline a Uniunii Europene, în baza legislației existente la acea oră(Ordonanța Guvernului nr. 45/2005 privind organizarea pieței produselor agricole și agroalimentare, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 307/2005,), prin ordin al ministrului agriculturii, se stabileau periodic prețurile de referință la cereale.
Ultimul ordin de acest gen, publicat în Monitorul Oficial din 14 iulie 2006 și semnat de ministrul agriculturii de la acea data, Gheorghe Flutur stabilea: ” Prețul de referință la grâul din recolta anului 2006, convenit în cadrul Consiliului cereale și produse procesate din cereale, ca preț orientativ în negocierea dintre partenerii de pe filieră a prețului de vânzare-cumpărare pe piață, este de 450 lei/tona, în condiția franco- depozit compărător”.
Extinderea zonelor defavorizate
În cadrul discuţiilor care au loc la Consiliul Uniunii Europene (Agricultură şi Pescuit), România a susţinut și menţinerea termenului prevăzut în propunerea de regulament de dezvoltare rurală privind aplicarea noului sistem de delimitare a zonelor cu constrângeri naturale (zone defavorizate), respectiv anul 2014, care va extinde suprafaţa eligibilă pentru astfel de plăţi. De asemenea, potrivit comunicatului MADR, ”setul de măsuri pe termen scurt şi lung, pentru combaterea efectelor secetei şi sprijinirea fermierilor, a fost susţinut de România alături de o serie de alte state membre, care au fost afectate de secetă. A reieşit nevoia unor instrumente la nivel comunitar care să permită diverse forme de sprijin pentru cei afectaţi. Una din propuneri a vizat mărirea avansului din plată pe suprafaţă de la 50% la 80%, începând din 16 octombrie a.c”.