Pe de-o parte, datorită implicării în proiecte realizate de cele mai mari companii din lume, pe de altă parte, din cauza celor care își folosesc cunoștințele pentru a ataca diverse site-uri, softiștii români au câștigat o reputație care i-a determinat pe șefii Yahoo! să vină la București pentru a-i cunoaște mai bine.
Și cum o foarte bună metodă de a realiza acest lucru este să-i aduni pe toți în aceeași sală, compania americană a organizat în România cel mai recent eveniment din seria Open Hack, un maraton, pe parcursul căruia hackerii dezvoltă un produs în numai 24 de ore cu ajutorul platformelor Yahoo! Dar, atenție, nu este vorba de acei hackeri certați cu legea, pentru că, explică reprezentanții companiei americane, sensul cuvântului a fost denaturat de presă în sens negativ. În accepțiunea Yahoo!, un hacker este un „high-end coder“, adică un dezvoltator. 
„Am fost la Londra de mai multe ori, dar Europa de Est este o piață foarte importantă pentru noi și am găsit în comunitatea de dezvoltatori din România câteva calități care ne intrigă“, a spus Todd Hay, șeful Yahoo! Developer Network. „Le cunosc reputația, atât pe cea bună, cât și pe cea rea. De-a lungul carierei mele, am lucrat destul de mult cu developeri din Europa de Est“, spune el. Și, dacă adăugăm în ecuație și cota de piață pe care Yahoo! o deține în România, nu este nicio surpriză că gigantul american a decis să-și îndrepte atenția spre dezvoltatorii autohtoni, la scurt timp de la lansarea paginii locale yahoo.ro.
Ai noștri au ieșit primii la toate categoriile competiției
Cel puțin pentru momentul de față, compania nu intenționează să deschidă în țara noastră un centru de dezvoltare produse, spun reprezentanții Yahoo! veniți la București. Dar dacă cineva se remarcă, nu este trecut cu vederea. „Nu facem aceste evenimente pentru a recruta sau a cumpăra tehnologie“, spune Hay. „S-a întâmplat să găsim produse atât de bune, încât am decis că avem nevoie de ele, sau am întâlnit dezvoltatori atât de buni, încât am decis că îi vrem. Dar nu acesta este scopul acestor evenimente“, explică el.
Oricare ar fi fost obiectivul, fapt este că românii le-au lăsat o impresie foarte bună americanilor, clasându-se pe primul loc la toate categoriile competiției. „Am vrea să scoatem la iveală abilitățile pe care le vedem în developerii români. Se potrivește cu strategia noastră de a ne asigura că avem o prezență globală și ne oferă posibilitatea de a ne implica într-o țară care crește rapid și în care compania noastră are o poziție puternică“, mai spune Todd Hay.
Și totuși, cu ce se deosebesc hackerii români de ceilalți hackeri? „Am remarcat că sunt mult mai mulți hackeri preocupați de hardware decât la alte evenimente, mai ales cele interne“, spune Raymie Stata, Chief Technology Officer al Yahoo!.
„De asemenea, cred că românii sunt foarte buni la algoritmi și matematică. De fapt, Andrei Broder, unul din managerii Yahoo! Advertising, este român și mi-a fost coleg timp de mai mulți ani și chiar asta este specialitatea lui: este foarte bun la algoritmi. Experiența în acest domeniu, pe care eu am remarcat-o, este caracteristică regiunii“, a mai spus el. În plus, asemenea colegilor din alte țări, hackerii români își doresc să le fie recunoscute cunoștințele, ceea ce îi motivează să se ajute între ei ori de câte ori este nevoie. „Recunoașterea o primești atunci când îi ajuți pe alții. Iar asta se vede pe Twitter. Deși se află toți în aceeași cameră, pun întrebări și primesc răspunsuri pe Twitter“, se amuză Todd Hay.

Turnirul high-end-coderilor

Participanți Din cei peste 350 de hackeri care au participat la evenimentul organizat de Yahoo! la București, cel puțin 200 au fost români. Creațiile lor, în număr de 60, i-au impresionat pe membrii juriului, care le-au acordat românilor toate premiile puse în joc. 
Printre aplicațiile răsplătite la finalul competiției, s-a numărat și macheta unei ferme, legată la un PC, care permite utilizatorului să afle cum este vremea, dacă a primit e-mailuri noi și câți prieteni de-ai săi sunt conectați online. O moară de vânt indică starea vremii, câteva oi reprezintă numărul de prieteni aflați online, iar luminițele aprinse dintr-un pom sugerează numărul de mailuri primite.