Extindere, formate noi și intrarea Lidl. Acestea sunt cele trei mari caracteristici ale sectorului de retail alimentar în 2011. Ce urmează? Anul celei mai desăvârșite competiții
Nu greșim dacă facem referire la 2011 ca la anul intrării Lidl în România. Aproape tot ce-a mișcat pe retailul național a avut legătură cu prezența germanilor, cunoscuți pentru extinderea rapidă, valorificarea mărcilor proprii și prețurile competitive. Consumatorii români au intrat în contact cu noul brand în luna octombrie, când cele 107 magazine Plus au fost rebranduite sub sigla Lidl. În două luni de la inaugurare, retailerul a ajuns la o rețea de 129 de magazine, iar dezvoltarea continuă și în 2012. De altfel, nu este singurul retailer care a depășit suta de magazine și care a mizat pe o rețea mai extinsă. Este și cazul polonezilor de la Profi, care au ajuns la 108 uniăți și continuă inaugurările și în 2012. „Suntem mândri să încheiem 2011 cu succes, inaugurând cu un magazin mai mult decât ne-am propus inițial“, a declarat Pawel Musial, director general PROFI Rom Food.
Și dacă 2011 a marcat intrarea pe piață a unuia dintre cei mai importanți retaileri europeni, același an a consemnat ieșirea G’market, primul retailer străin din România. Magazinele deținute de grupul turc FIBA au fost achiziționate de către belgienii de la Delhaize, și ei foarte activi în 2011, prin inaugurarea a 35 de unități. Deși s-au extins până la un număr de 105 magazine, Delhaize a renunțat la conceptul Red Market (magazine de proximitate), integrând cele 11 unități operate sub acest brand în rețeaua Mega Image.
Nenumărate extinderi
Pe o piață estimată la 15 miliarde de euro în 2011, Kaufland a plecat din pole position după ce a înregistrat cel mai mare profit din sector în anul anterior. Este prea devreme să vorbim despre performanțele financiare ale acestui retailer în 2011, întrucât bilanțurile nu sunt încă încheiate. Notăm însă că a fost extrem de activ și a inaugurat 12 magazine. Nici ceilalți jucători nu se pot plânge de un an slab, în condițiile în care, după aproape doi ani în care și-au înghețat investițiile, retailerii au revenit cu expansiunea la ordinea zilei. Probabil, cel mai activ a fost Carrefour, care a inaugurat două hipermarketuri (ajungând la 25) și de șase ori mai multe supermarketuri (în total 45). Mai mult, a încheiat un parteneriat cu Angst pentru un concept de magazin de proximitate, Carrefour Express, astfel că, până la finalul acestui an au fost inaugurate trei asemenea unități.
Nenumăratele deschideri fac parte din planul Carrefour de a redeveni liderul sectorului de retail. De asemenea, Cora, Metro Cash& Carry și Billa au „cucerit“ România, inugurând în 2011 trei, două, respectiv șapte magazine. Asemenea competitorilor săi, Metro s-a concentrat asupra unui format mai mic de magazin, operat sub brandul Metro Punct. În prezent,rețeaua numără șase astfel de unități.
Ce va fi în 2012?
Un alt eveniment major al anului va fi prezența retailerilor români pe sectorul de hipermarket, acolo unde antreprenorii noștri au înregistrat rezultate slabe: niciun brand nu a rezistat crizei economice. Însă, în 2011, gorjeanul Nicolae Sarcină a preluat de la PricewaterhouseCoopers rețeaua de magazine PIC, urmând să inaugureze în locul lor hipermarketuri sub brandul Success.
Tot pentru 2012, zvonurile din piață dau ca sigură intrarea retailerului britanic Tesco, respectiv a celui francez Leclerc, însă cele două companii nu și-au confirmat intenția de a investi în România.
Alte zvonuri anunță, în 2012, probleme pentru rețeaua Mic.ro, dar și pentru discounterul Penny Market.
15 miliarde de euro este valoarea estimativă a retailului alimentar în România. Pe piață sunt prezenți principalii jucători din Europa, singura excepție fiind Tesco.
22 magazine proprii a inaugurat Lidl după rebranduirea celor 107 unități Plus. Acestea au fost deschise în două luni. Alte șase magazine urmează a fi inaugurate în 2012.
2 hipermarketuri a deschis Auchan în 2011, ajunâng la opt unități în România. Targetul companiei este ca, până în 2014, să ajungă la o rețea de 14 magazine.