Cum interpretați eliminarea timbrului de mediu și evoluția Dacia în programul Rabla?
Vă amintiți că ne-am întâlnit la începutul anului trecut ș v-am spus că fără taxă pe poluare vom avea pe șosele peste 500.000 de mașini second-hand. Puțini au crezut că așa ceva e posibil. Ei bine, iată că avem peste 560.000 de mașini second-hand – autoturisme și utilitare – importate și înmatriculate anul trecut în România. În acest timp, piața de mașini noi este mult sub potențial. Pentru mine, problema nu este numărul mare de mașini de ocazie, ci volumul mic de mașini noi vândute. Asta în ciuda faptului că indicatorii economici arată o creștere importantă a României. În opinia mea, o piață auto corectă în România ar însemna vânzarea a 250.000 de vehicule noi pe an. Dar suntem foarte departe de acest volum. În plus, faptul că 80% dintre mașinile second-hand importate au peste zece ani arată o altă problemă. Acestea poluează mult, sunt nesigure și, multe dintre ele, fără o verificare corectă a numărului de kilometri parcurs sau a defecțiunilor. În final, clienții acestor mașini plătesc bani mai puțini la achiziție, dar sume importante pentru a le întreține pe o perioadă de câțiva ani.
Programul Remat are ca scop scoaterea acestor mașini vechi din circulație și înlocuirea lor cu unele noi, mai puțin poluante, dar sigure și, foarte important, cu garanție. Vă rog să vă imaginați piața mașinilor noi fără Remat. Dealerii ar fi vândut cu circa 27.000 de mașini noi mai puțin. Dacă nu le oferi bonificații pentru mașinile vechi, mulți clienți vor opta pentru mașini de ocazie care sunt mai ieftine în momentul achiziției.
Așteptați în fiecare an intervenția statului. Dar nu am văzut o campanie a APIA sau a ACAROM care să explice publicului ce riscă achiziționând mașini de ocazie?
Noi facem tot ce putem prin rețeaua noastră de dealeri. Ei le explică oamenilor toate problemele legate de achiziția de mașini de ocazie prin comparație cu cele noi. De asemenea, avem oferte care să ajute clienții să aibă costruri cât mai mici de utilizare și întreținere pentru mașinile noi. Cam atât putem face noi. Nu îi putem obliga pe oameni să cumpere mașini noi.
Dar oamenii care ajung în showroom sunt deja deciși să aleagă o mașină nouă. Campania de conștientiuzare ar trebui să meagă către cei care nici măcar nu ajung la showroom.
Nu cred că o astfel de campanie ar ajuta la ceva. Clienții sunt mult mai inteligenți decât credeți. Ei compară prețurile, valoarea de revânzare, etc. pentru a face o afacere bună când cumpără o mașină.
Și costurile pentru reparații și întreținere pentru mașinile noi sunt destul de mari. Nu au și acestea un efect asupra deciziei clienților?
În cazul nostru studiile arată că 9 din 10 clienți sunt mulțumiți de serviciile rețelei. La nivel de piață totală ne aflăm pe locurile doi și trei, Renault, urmat de Dacia. Sunt însă convins că putem fi chiar mai buni de atât și la asta lucrez intens cu echipa mea din zona aftersales.
Cum ar fi arătat piața de anul trecut dacă nu s-ar fi eliminat timbrul de mediu?
Cu siguranță ar fi fost mai mare piața mașinilor noi. Piața totală cred că ar fi trecut de 180.000 de unități. Cu mai bine de 20.000 de vehicule mai mult decât s-au vândut.
Credeți deci că taxa pe poluare ar trebui reintrodusă?
Orice mecanism care va pune pe picioare piața mașinilor noi ar fi util. Avem nevoie de o echilibrare a vânzărilor de mașini noi cu cele second-hand. Suntem dispuși să suținem orice mecanism care ar duce la asta.