cap, tensiuni si acuzatii reciproce pasate intre doua tabere care s-au dovedit ireconciliabile. Acesta este bilantul grevei care a paralizat calea ferata timp de mai bine de doua saptamani.Ministerul Transporturilor a calculat ca pierderile provocate de protestul feroviarilor se ridica la 30-40 de miliarde de lei pe zi, adica la peste un milion de euro. Pe total, asta inseamna ca, dupa 13 zile de greva, pierderile se situeaza undeva la 400-500 de miliarde de lei. De fapt, dimensiunea lor este si mai mare, daca se iau in considerare pagubele colaterale cauzate in intreaga economie.Protestul a atins apogeul la inceputul acestei saptamani, cand mecanicilor de locomotiva si angajatilor din depourile CFR, intrati in greva din 8 iunie, li s-au alaturat federatiile din Miscare Comercial, Elcatel, „Drum de Fier“ si Usifer Atlas. Sindicalistii au decis ca circulatia feroviara sa fie oprita total, de luni pana vineri, intre orele 07.00 si 11.00, ceea ce, sustine administratia, face imposibila asigurarea unei treimi din activitate, asa cum cere legea. Negocierile cu conducerea Ministerului Transporturilor, prinsa in menghina celui mai sarac buget din ultimii ani si a constrangerilor impuse de angajamentele fata de institutiile financiare internationale, au esuat de fiecare data. Sindicatele au si ele partea lor de dreptate. Conditiile de munca sunt insalubre, salariile mizere, si nimeni nu se poate impaca cu ideea plafonarii lefurilor, in conditiile in care scumpirile la alimente si utilitati se tin lant. Feroviarii vor o majorare a salariilor cu 10,7% si 20 de tichete de masa lunar. De cealalta parte, administratia spune ca revendicarile nu pot fi satisfacute in intregime, in conditiile in care societatile feroviare inregistreaza pierderi istorice de mii de miliarde de lei. Ministrul Gheorghe Dobre afirma ca s-au gasit bani pentru imbunatatirea conditiilor de munca si pentru 15 tichete de masa, dar nu si pentru salarii mai mari. Propunerea a fost insa refuzata categoric de sindicalisti. Efortul bugetar total pentru acoperirea solicitarilor sindicale s-ar ridica, potrivit calculelor ministerului de resort, la 1.500-1.600 de miliarde de lei. Singura care sta mai bine la capitolul financiar este CFR Marfa, care a obtinut anul trecut un profit de 301 miliarde de lei. In schimb, CFR Calatori a avut pierderi de 149 de miliarde de lei, iar CFR SA a incheiat pe „zero“, dupa pierderi de peste 5.000 de miliarde de lei cu un an in urma. Dar tot CFR SA Infrastructura avea datorii istorice in suma totala de 19.900 miliarde lei. Greva risca sa arunce sistemul feroviar in cea mai neagra „pasa“ din istoria sa. De altfel, criza de acum nu este altceva decat una dintre consecintele anilor indelungati de management defectuos.