Haos în magazinele din România. Nu există măsuri de sprijin. Ne apropiem de colaps

Pandemia de coronavirus a creat haos la nivel mondial, iar în România situația se agravează de la o zi la alta. Magazinele din retailul nealimentar sunt și ele grav afectate și sunt aproape de colaps.

Organizaţia Patronală a Retailerilor din România, RORETAIL anunță că situaţia magazinelor din retailul nealimentar continuă să fie una extrem de dificilă, în condiţiile în care măsurile de sprijin anunţate de autorităţi întârzie să apară sau exclud activităţile companiilor active în industrie.

Reprezentanţii organizaţiei precizează că Guvernul a publicat recent OUG 174/2020, care modifică OUG 130/2020, privind granturile în valoare totală de aproape 1 miliard de euro, acordate IMM-urilor, se arată într-un comunicat al organizației.

„RORETAIL a transmis în nenumărate rânduri către ministerele de resort, Guvern şi Parlament propunerile sale de activităţi eligibile pentru acordarea de granturi de capital de lucru şi/sau investiţii, activităţi afectate sever de starea de urgenţă şi alertă instituite ca urmare a crizei Covid-19. Ele nu au fost însă în final incluse în prevederile OUG 174/2020”, se menţionează în comunicat.

Discuțiile au avut loc înainte de alegerile locale

Totodată, potrivit patronatelor, discuţiile şi consultările purtate cu autorităţile în perioada de dinaintea alegerilor locale s-au transformat din „posibile măsuri menite să salveze locuri de muncă şi afaceri” în „simple promisiuni electorale”.

„Drept urmare, în perioada următoare va rezulta o puternică undă de şoc pentru întreaga industrie naţională de retail nealimentar”, mai susţin reprezentanţii organizaţiei.

Astfel, situaţia magazinelor din retailul nealimentar şi a furnizorilor locali continuă să fie una extrem de dificilă la aproape patru luni de la redeschiderea centrelor comerciale.

De asemnea, în perioada iulie – septembrie, procentele de scădere a volumului vânzărilor retailului nealimentar faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut au fost de până la 75%, cu o medie a scăderilor între 35% şi 45%. Scăderea de trafic din lunile iulie – septembrie a fost şi ea de până la 60%, cu vârfuri chiar şi de 75%, media situându-se în intervalul unor scăderi de 35% – 50%, faţă de acelaşi interval din 2019.

„În contextul în care traficul în magazinele din retailul nealimentar HoReCa din centrele comerciale înregistrează scăderi şi mai accentuate, lipsa oricărui sprijin imediat din partea autorităţilor va conduce la închiderea definitivă a numeroase companii din domeniu, multe dintre ele branduri şi producători români, şi la pierderea a zeci de mii de locuri de muncă, subliniază RORETAIL.

În cazul în care nu vom regăsi în autorităţile române un partener de încredere pentru a salva industria de retail nealimentar şi HoReCa din centrele comerciale, membrii RORETAIL vor fi nevoiţi să apeleze ca soluţie de ultim resort la diferite forme de protest public, avertizează patronatele.

RORETAIL – Organizaţia Patronală a Retailerilor din România este o asociaţie înfiinţată în anul 2014, care grupează peste 1.000 de magazine din România, din retailul nealimentar şi din HoReCA din centrele comerciale, grupând deopotrivă branduri naţionale şi internaţionale şi însumând peste 12.000 de angajaţi.