Este haos în România odată cu creșterea facturilor la energie electrică. Asociaţia Energia Inteligentă anunță că în ultimele șase luni peste 10.000 de români au reclamat probleme în raporturile comerciale cu furnizorii lor de energie.
Dumitru Chisăliţă, președintele Asociaţiei Energia Inteligentă vine cu informații de ultimă oră. Potrivit acestuia, situația facturilor din ultima perioadă a dus la peste 10.000 de reclamații la nivel național.
În acest context, el subliniază faptul că reclamațiile nu vor rezolva problemele consumatorilor, problemele urmând să fie rezolvate între consumator și furnizor.
„Această situaţie, iminentă într-o piaţă, a atras 10.000 de reclamaţii la nivelul ANRE în primele 6 luni ale anului 2021. Ceea ce trebuie să înţeleagă consumatorii este că aceste reclamaţii nu determină rezolvarea a problemelor consumatorilor, acestea trebuie să fie rezolvate tot între consummator şi furnizorul său (cel cu care nu se înţelege)”, notează Dumitru Chisăliţă, preşedintele Asociaţiei.
Totodată, el a mai subliniat faptul că în conformitate cu legislaţia în vigoare ANRE are doar rolul dor de a verifica respectarea legislaţiei de către un furnizor şi nu emite soluţii în conflictele comerciale dintre un consumator şi furnizorul său.
Reclamațiile consumatorilor nu rezolvă problemele
Acesta este și motivul pentru carea marea majoritate a reclamaţiilor făcute la ANRE, nu duc la rezolvarea situaţiei ridicate de consumator, acesta urmând să-şi rezolve mai departe singuri problemele, sau de cele mai multe ori să plece capul şi să accepte situaţi impusă de furnizor.
Totodată, ANRE precizează și motivele pentru care nu are posibilitatea de a rezolva aceste probleme. Potrivit sursei citate, Romnia se confruntă cu probleme în sistem, iar furnizorii nu și-au adaptat încă sistemele electroice specifice unei piețe.
În același timp, sursa citată mai arată că pe teritoriul țării nu există un Centru de Soluţionare Alternativă a Litigiilor in Domeniul Gazelor Naturale şi Energiei, în contextul în care această entitate ar avea scopul de a soluționa în mod gratuit neînțelegerile dintre consumatori și furnizori.
- „România se confruntă cu o problemă de sistem. Participanţii la piaţă deşi se găsesc în piaţa liberă, se comportă asemenea unei pieţe monopoliste. Furnizorii nu şi-au adaptat sistemele electronice şi cele de Call Center la problemele specifice unei pieţe cu contracte eterogene, nu au oameni pregătiţi pentru a prezenta răspunsuri la problemele comerciale ale consumatorilor, personalul este depăşit numeric şi fără o pregătire care să acopere problemele consumatorilor şi adesea obosiţi şi irascibili etc. Instituţile de supraveghere a pieţei, fără de care de fapt nu se poate vorbi de o piaţă (ANRE, CC, ANPC), se găsesc în aceeaşi situaţie, şi mai ales joacă exclusiv rolul de poliţist, neîţelegând că problemele sistemice nu se rezolvă cu amenzi, ci cu punerea la punct a procedurilor, instrucţiunilor şi mecanismelor sistemice care nu funcţionează.
- Nu are un Centru de Soluţionare Alternativă a Litigiilor in Domeniul Gazelor Naturale şi Energiei . Scopul unei astfel de entitati este sa soluţioneze gratuit şi în cel mult 30 de zile litigii dintre clienti şi furnizori / operatori din domeniul gazelor. Astfel, toţi consumatorii care au o neînţelegere commercialăde pe piaţa gazelor/energiei, au nevoie de o entitate care să le medieze litigiu şi nu să I lase la mâna furnziorului. Important de precizat că procesul de liberalizare al pieţei de energie, început în anul 2012, a prevăzut o astfel de institiuţie, în acest sens încă din 2015 în România există o lege care prevede înfiinţarea acestui centru de Soluţionare Alternativă a Litigiilor, fără ca el să şi funcţioneze”, arată Asociaţia pe blogul său.
În același timp, Asociaţia Energia Inteligentă amintește că a atras atenţia în repetate rânduri asupra faptului că odată cu liberalizarea pieţei energiei, consumatorii urmează să se confrunte cu nebunia nemulţumirilor urmare a facturilor mari la energie.
În ceea ce privește o metodă de rezolvare a acestor probleme din sistem, aici va fi nevoie de o implicare activă atât din partea consumatorilor cât și a furnizorilor.
„Vremea teoriilor a trecut, trebuie să ne coborâm şi să vedem ce se întâmplă în jurul nostru, inclusiv să recunoaştem că suferinţa consumatorilor are la bază greşelile trecute şi prezente făcute în piaţa de energie”, mai precizează sursa citată.