Angajații companiilor de zbor din Europa au început să protesteze din cauza salariilor
În prezent, companiile aeriene și aeroporturile europene nu au suficienți angajați calificați, fix acum când a început perioada concediilor, iar majoritatea oamenilor pleacă în țări străine pentru a se bucura de vacanța de vară.
Potrivit unui raport făcut anul trecut de Federația Europeană a Lucrătorilor din Transporturi (ETF), 58,5% din angajații aeroporturilor europene au fost trimiși acasă, iar 191 mii de angajați calificați din domeniul aviației (piloți, însoțitori de zbor etc) și-au pierdut locurile de muncă. Chiar și angajații temporari și-au pierdut locuri de muncă, astfel că numărul total al angajaților concediați s-ar ridica la aproximativ un sfert de milion de oameni.
Pe fondul acestei lipse de personal calificat, companiile aeriene trebuie să facă față unei creșteri a cererii de bilete de avion, care va ajunge la 82,7% din cea din 2019, potrivit estimărilor oficiale ale IATA (International Air Transport Association) deoarece europenii și-au reluat obiceiul de a zbura în alte state, după ieșirea din pandemia provocată de coronavirus.
Din nefericire, companiile aeriene nu se confruntă numai cu o lipsă a personalului calificat, cât și cu proteste masive ale angajaților actuali, nemulțumiți de salariile lor, care nu îi ajută să facă față inflației.
De exemplu, sindicatele lucrătorilor de pe aeroportul francez Charles de Gaulle din Paris solicită o creștere salarială de cel puțin 300 de euro de persoană, însă compania franceză oferă maxim 4%. Acest conflict vine în contextul în care cele două părți semnaseră anterior un acord pentru stabilirea salariilor, numai că, după cum spun angajații, „condițiile s-au schimbat între timp”.
Adina Vălean: Trei aeroporturi europene generează probleme
Adina Vălean, comisar european pentru Transporturi, a explicat că situația actuală din aeroporturile europene este cunoscută de Comisia Europeană. Aceasta a spus clar că numai „trei mari aeroporturi europene” care generează probleme, însă nu a specificat numele lor.
„Aceasta este o nouă criză cu care ne confruntăm, dar care nu se întâmplă peste tot. Noi am identificat trei dintre marile aeroporturi care au probleme de personal, la serviciul de securitate, la companiile care operează bagajele, la serviciul de ticketing.
Se întâmplă acest lucru pentru că în pandemie și-au concediat angajații și este foarte greu să găsești un număr de lucrători specializați, mai ales din punct de vedere al nivelului de securitate ridicat, astfel încât să poată să opereze într-un aeroport. Alte aeroporturi s-au pregătit din timp, au făcut reangajări, în multe părți lucrurile merg mult mai bine.
Această situație coincide cu neliniștea socială legată de inflație, de creșterile de prețuri, astfel încât foarte multe sindicate din domeniul aviației, fie de la aeroporturi, fie de la liniile aeriene, fie de la controlorii de trafic sunt în grevă.
Orice decalaj pe un aeroport produce un efect de domino: o grevă a controlorilor de trafic, să spunem, în Franța sau în Germania, dă peste cap programul foarte multor zboruri. O grevă în Belgia a făcut ca toate aterizările din ziua respectivă să fie anulate.
Nu întotdeauna pasagerii sunt corect informați sau știu exact care este situația. Mai este și problema că o grevă nu este considerată de extremă urgență pentru a interveni o compensație pentru anularea unui zbor.
Ce poate face Comisia este să lucrăm pentru a rafina drepturile pasagerilor în acest domeniu. Vrem ca pasagerii să fie cât mai bine protejați, adică informați, despăgubiți, condiții civilizate în avion sau aeroport”, a declarat, luni Adina Vălean, în cadrul unui interviu acordat HotNews.ro.