Sutele de mii de soferi care au aflat in aceasta perioada ca se pot trezi cu masina suspendata din circulatie, desi au incheiat asigurarea obligatorie, risca sa retraiasca acelasi cosmar in fiecare an. Nebunia politelor RCA transmise cu erori de asiguratori catre baza de date comuna cu Politia (CEDAM) ar fi trebuit sa aiba un singur episod: doar anul acesta, primul in care incepe sa se constituie “de la zero” baza de date. Noi reglementari in domeniul asigura
Sutele de mii de soferi care au aflat in aceasta perioada ca se pot trezi cu masina suspendata din circulatie, desi au incheiat asigurarea obligatorie, risca sa retraiasca acelasi cosmar in fiecare an.
Nebunia politelor RCA transmise cu erori de asiguratori catre baza de date comuna cu Politia (CEDAM) ar fi trebuit sa aiba un singur episod: doar anul acesta, primul in care incepe sa se constituie “de la zero” baza de date. Noi reglementari in domeniul asigurarilor lasa, insa, deschisa posibilitatea ca povestea scrisorilor de avertizare de la politie trimise soferilor cu asigurari in regula sa se repete cu regularitate si in anii urmatori, in iulie si ianuarie.
Noua conducere a Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor (CSA), in Consiliul careia au fost numiti la finele lunii trecute patru noi membri si reinnoit mandatul unui al cincilea, a decis, saptamana trecuta (urmand sa oficializeze hotararea saptamana aceasta), ca prevederea de prelungire automata a contractelor RCA, care a inceput sa functioneze la jumatatea acestui an, trebuie abrogata. Pentru circa 500.000 de contracte, in majoritate intermediate de brokeri, se primisera deja notificari de reziliere a vechilor contracte cu 30 de zile inainte de 30 iunie, aceasta fiind, de altfel, conditia cu care un asigurat se mai putea muta de la o societate la alta. Mai putin informati decat brokerii, proprietarii de masini persoane fizice care isi incheiasera direct la agentii societatilor vechile polite nu au aflat ca, pentru a schimba asiguratorul, trebuie anuntata inainte cu o luna intentia de reziliere a contractului. S-au trezit, astfel, refuzati de noua societate careia ar fi dorit sa-i devina clienti si informati ca sunt nevoiti sa ramana cu polita la vechea companie.
Au fost, insa, si cazuri in care agentii societatilor de asigurari au acceptat orice nou client, fara a mai cere dovada rezilierii vechiului contract. Chiar daca au incalcat legea, acestia ar putea scapa de sanctiuni. Potrivit legislatiei, in astfel de cazuri, primele colectate de la clientii care nu si-au notificat intentia de reziliere in cealalta parte trebuie returnate vechiului asigurator. Conducerea CSA ar putea inlatura, insa, “impedimentul”. “Speram intr-o abordare cat mai in folosul asiguratilor. Cred ca se vor gasi solutii, astfel incat sa nu transferam oamenii de la o societate la alta”, spune Constantin Buzoianu, noul vicepresedinte al CSA. Cu alte cuvinte, societatile care au incasat ilegal prime le-ar putea pastra fara probleme in continuare, din ratiuni de “protejare a asiguratilor”.
Prelungirea automata a contractelor RCA, in absenta unei notificari de reziliere, a nemultumit in ultima perioada mai multe companii de asigurari. Cu soferi comozi sau neinformati, acestea nu au mai putut atrage noi clienti din portofoliul altor societati, chiar daca au anuntat tarife mai mici. Abandonarea prevederii, imediat dupa numirea noii conduceri a CSA, le rezolva problema.
Decizia Comisiei risca, insa, si efecte nedorite. Renuntarea la prelungirea automata a contractelor va face ca transmiterea cu erori a politelor catre baza de date CEDAM sa se repete in fiecare an. Decizia CSA de a interzice incheierea contractelor in strada, la puncte volante, nu rezolva decat partial problema. La fel si o alta intentie, de a inlocui la transmiterile de date seria sasiului (mult mai complicata) cu cea a certificatului de inmatriculare, care are doar o litera si sase cifre. “Experienta de anul acesta arata ca la prima comparatie cu datele Politiei, doar 1,55 de milioane de autovehicule au putut fi identificate ca avand asigurare, adica mai putin de jumatate din totalul celor inmatriculate. Abia la a treia comparatie, dupa ce societatilor li s-a cerut, sub amenintarea amenzilor, sa corecteze erorile, numarul autovehiculelor cu asigurari neidentificate a scazut sub 700.000”, spune Albin Biro, membru in Consiliul CSA. Biro, care s-a opus deciziei de renuntare la prelungirea automata a contractelor RCA, cerand sa fie exonerat de raspundere pentru consecintele unei astfel de masuri a Comisiei, crede ca centrul de informare privind RCA risca sa aiba 60% din date incerte sau inexistente. “In viitor, nu vom mai putea astepta cateva luni pentru corectarea erorilor.
Numarul erorilor risca sa creasca
La inceputul anului viitor, scrisorile de avertizare si suspendare vor trebui sa fie trimise in cateva saptamani, si ar putea insemna un numar de doua milioane, adica dublu, cu cheltuieli pe masura pentru Politie”, arata Biro. In opinia sa, ar putea ajunge sa fie timorati pe nedrept din cauza erorilor, chiar daca au asigurare, aproape un milion de soferi, fata de circa 300.000 in prezent.
Daca s-ar fi mentinut prelungirea automata a contractelor, cu toate inconvenientele deplasarii la asigurator in cazul in care clientul vrea sa schimbe compania, haosul ar fi fost limitat la prima incercare, cea de anul acesta. In anii urmatori, datele pentru majoritatea masinilor ar fi ramas neschimbate, urmand sa fie transmise catre baza de date CEDAM doar cele pentru care s-au operat modificari si cele nou asigurate.
SITUATIE RISCANTA PENTRU INTEGRARE
Cu ajutorul bazei de date CEDAM, situatia masinilor inmatriculate poate fi confruntata cu cea a politelor RCA incheiate de asiguratori, astfel incat autovehiculele neasigurate sa poata fi suspendate din circulatie.
Masura a fost considerata singura capabila sa ridice gradul de cuprindere in asigurare a mai mult de 90% din totalul vehiculelor inmatriculate.
Procentajul este cerut de Uniunea Europeana, printre conditiile integrarii, dat fiind faptul ca, dupa aderare, autovehiculele romanesti vor putea trece granita fara a le mai fi verificate documentele de asigurare, cu riscul producerii de accidente ce trebuie despagubite in spatiul comunitar.
Disfunctionalitatile centrului de informare privind RCA si erorile mari de transmitere catre baza de date pot ameninta incadrarea in procentajul de 90% al gradului de cuprindere in asigurare cerut de UE. Iar coborarea sub acest plafon inseamna revenirea steguletului rosu, abia de curand inlocuit cu unul galben.
Consecinte nedorite pentru soferii nevinovati
“La inceputul anului viitor, ar putea ajunge sa fie timorati pe nedrept din cauza erorilor, chiar daca au asigurare, aproape un milion de soferi, fata de circa 300.000 in prezent.”
Albin Biro,
membru in Consiliul CSA
PAGUBE COLATERALE: TREI PROIECTE RAMASE FARA SANSE
DISPARITIA “CAMPANIILOR RCA”
Piata asigurarilor spera de mult timp sa scape de campaniile publicitare costisitoare, in care, de doua ori pe an, in iunie si decembrie, cand se incheie majoritatea politelor, asiguratii sunt imbiati cu diverse premii si tombole sa aleaga o societate sau alta. “Disiparea” datelor de incheiere a contractelor pe parcursul anului nu s-a reusit, insa, decat in proportie de 10-15%, astfel incat, in decembrie, va trebui sa fie innoite circa trei milioane de polite.
SISTEMUL BONUS-MALUS
Ar fi trebuit ca, la un an de functionare a bazei CEDAM, cu cat mai putine erori, si fara intreruperi ale contractelor RCA, sa poata fi constituit un “cazier rutier” al proprietarilor de masini, astfel incat cei cu multe accidente la activ sa plateasca prime de asigurare mai mari decat cei care nu au provocat accidente.
CONSTATAREA AMIABILA A ACCIDENTELOR
Functioneaza peste tot in UE, dar fara sistemul bonus-malus, la noi nu poate fi aplicata. Cand nu se tem de “scumpirea politei” pentru accidentele cumulate, soferii pot insela asiguratorul: cel nevinovat isi poate asuma de buna-voie raspunderea pentru o coliziune nesoldata cu victime, sau poate accepta sa declare o alta data a accidentului, daca soferul vinovat nu este asigurat.