Din primele zile ale pandemiei, comerțul global s-a lovit de un aisberg și s-a scufundat. Dar pe măsură ce economia SUA și-a revenit, consumatorii au declanșat un val de cerere care a atins, cum era firesc, industria navală. Efectele încep deja să fie vizibile.
Declinul transportului maritim a fost atât de dramatic, încât oamenii de știință au început să analizeze ce s-a întâmplat cu balenele în lipsa zgomotulu constant de pînă atunci al navelor care străbăteau mările și oceanele, potrivit Npr.org.
Insula Whidbey este un loc minunat, la o aruncătură de băț de Seattle, pe Puget Sound. Zgomotul valurilor și ciripitul păsărilor oferă o evadare din agitația orașului.
Dar, în ultimele zile, locuitorii au început să se plîngî de zgomotul și haosul creat de navele de transport containere ancorate în portul lor. „Nu le-am mai văzut niciodată atât de aproape ca până acum”, a declarat un localnic Whidbey. „Auzim zgomotul navelor toată noaptea. Este o pacoste”, spun oamenii, care s-au plîns la biroul șerifului.
Insulele Whidbey obțin un loc principal în deficitul comercial în creștere al SUA, care atinge recorduri. Este alimentat de creșterea cererii de importuri, în special din Asia de Est. Există atât de multe mărfuri expediate în SUA din Asia chiar acum, încât porturile Seattle și Tacoma sunt pline de nave de containere.
„Observăm o creștere istorică a volumului de mărfuri care ajunge în porturile noastre”, spune Tom Bellerud, ofițerul-șef al operațiunilor de gestionare a marfurilor din porturile Seattle și Tacoma.„Terminalele au dificultăți în a ține pasul cu prelucrarea suficientă rapidă a tuturor încărcăturii de pe aceste nave”, explică el.
Nemaiputînd să-și cheltuiască banii pe vacanțe sau alte evadări, mulți americani s-au năpustit pe achiziționarea de bunuri care provin în mare parte din China și sunt transportate pe navele de containere.
La început, nu navele erau problema, ci containerele.
Când a început nebunia, exportatorii chinezi s-au străduit să pună mâna pe suficiente depozite goale, dintre care multe încă blocate în SUA din cauza tuturor călătoriilor anulate la începutul pandemiei.
Mai important, procesarea containerelor din SUA a durat mai mult din cauza întreruperilor provocate de pandemie. Containerele s-au îngrămădit în șantierele navale, iar trenurile și camioanele s-au străduit să le evacueze cît mai repede.
„Pandemia a exacerbat problemele mai vechi cu lanțul de aprovizionare, nu doar în porturi, ci și în depozite, centre de distribuție, căi ferate și alte locuri care trebuie să funcționeze fără probleme”, spune Cameron Williams, reprezentant al muncitorilor din docurile de pe Coasta de Vest. Lucrătorii din docuri au lucrat și în pandemie pentru a face față volumului crescut de marfă și cel puțin 17 angajați și-au pierdut viața din cauza COVID-19, spune el.
Întârzieri masive la ambele capete ale lanțului de aprovizionare maritimă
Aglomerația a creat deja întârzieri masive la ambele capete ale lanțului de aprovizionare maritimă, acest blocaj al containerelor și navelor ducând la întârzieri tot mai mari. Apoi, în martie 2021, Ever Date, una dintre cele mai mari nave de containere din lume, a rămas blocată în Canalul Suez.
Deși blocajul nu a afectat în mod direct coridorul de transport maritim Asia-Coasta de Vest, acesta s-a adăugat la lipsa globală de nave și containere, blocând și mai multe dintre ele pe mare.
Luna trecută a izbucnit un focar COVID-19 la terminalul internațional de containere Yantian, din China, unul dintre cele mai aglomerate porturi din lume. Guvernul chinez a introdus măsuri stricte pentru a controla focarul, iar 40 de nave de tip container au trebuit să ancoreze și să aștepte.
Efectele asupra economiei americane
Cu o capacitate de transport maritim în impas, importatorii și exportatorii au concurat pentru containere și nave și au licitat prețul transportului. Costul transportului unui container din China/ Asia de Est către Coasta de Vest s-a triplat începând cu 2019, conform indicelui Freightos Baltic.
Mulți importatori mari plătesc transportul prin contracte anuale, ceea ce înseamnă că au fost oarecum protejați de creșterea prețurilor, dar încep să resimtă ce va urma în timp ce renegociază contractele.
Creșterea costurilor de transport și întârzierile privează economia de lucrurile de care are nevoie și contribuie la lipsuri și inflație. Nu doar consumatorii și comercianții cu amănuntul sunt afectați.
Exportatorii americani se plâng că acum companiile de transport maritim sunt atât de disperate să recupereze rapid containerele din China, încât fac călătoria de întoarcere prin Pacific, fără să aștepte să umple containerele cu produse fabricate în America. Iar asta este o veste proastă pentru acești exportator și pentru deficitul comercial al SUA.