A fost creată o hartă informativă cu punctele de încărcare pentru mașinile electrice din România. Executivul a luat inițiativa, în contextul în care UE și-a propus să atingă 75 de milioane de mașini electrice înmatriculate până în 2030.
A fost creată o hartă informativă cu punctele de încărcare pentru mașinile electrice
Începând de astăzi, 11 martie 2024, pe site-ul oficial al Ministerului Energiei este disponibilă o hartă informativă ce indică punctele de încărcare pentru mașinile electrice. Ministerul Energiei, în colaborare cu Asociația Națională de Mobilitate Electrică, Asociația Municipiilor din România, Uniunea Consiliilor Județene din România și Asociația Comunelor din România, a lucrat pentru a centraliza și prezenta această informație într-un format ușor accesibil pentru toți utilizatorii din România.
Viziunea Executivului este mai amplă. Oficialii români se pun în locul utilizatorului român care conduce o mașină electrică și dorește să ajungă dintr-un punct în altul. Este neplăcut să rămâi fără energie într-o astfel de situație, așa că ei doresc să faciliteze o interfață unică, un punct de intrare singular pentru toți utilizatorii, evitând astfel necesitatea descărcării a 6, 8 sau chiar 10 aplicații diferite pe telefonul mobil.
Consideră extrem de important să implementeze un sistem bazat pe senzori IoT (Internetul Lucrurilor) pe parcursul dezvoltării acestui proiect. Noul sistem ar permite utilizatorilor să vadă în timp real disponibilitatea stațiilor de încărcare propuse sau necesare deoarece ar putea să nu mai aibă energia necesară pentru a continua călătoria după aceea.
„În România, 42.000 de maşini electrice se aflau în circulaţie şi doar anul trecut au fost înmatriculate 16.800, în creştere de 35% faţă de anul 2022. Îi invităm pe toţi românii, pe toţi cei care fac parte din acest ecosistem, să transmită punctele de încărcare la office@anne.ro pentru a avea de fapt această hartă completă în cel mai scurt timp.
Este important să avem aici reflectat şi programul Electric Up 1. Vreau să le mulţumesc operatorilor care au răspuns foarte rapid rugăminţii noastre şi vă mai spun ce mesaj le-am dat astăzi. Le-am spus că, din perspectiva noastră, ce contează în primul rând este interesul cetăţeanului şi acesta este unul dublu.
Pe de o parte să aibă o singură aplicaţie, deci o singură interfaţă, să aibă o viaţă mai uşoară prin asta şi, pe de altă parte, să aibă vizibilitatea aceasta în timp real, unde poate să-şi încarce maşina atunci când are nevoie de asta”, a zis ministrul Energiei, Sebastian Burduja, într-o conferință de presă.
UE și-a propus să aibă 75 de milioane de mașini electrice înmatriculate până în 2030
Această inițiativă se aliniază tendinței europene în care UE și-a propus să atingă un număr de 75 de milioane de mașini electrice înmatriculate până în 2030 și de a implementa stații de încărcare rapidă la intervale de aproximativ 60 de kilometri pe drumurile principale. Este necesară o organizare a pieței în acest sens. În caz contrar, se poate lua în considerare modelul adoptat de Portugalia, unde guvernul a impus operatorilor de stații de încărcare să se înregistreze într-o aplicație unică și oficială.
„E adevărat, există operatori care preferă să aibă propriile aplicaţii, pentru că asta înseamnă o fidelizare a consumatorului final, sisteme de bonusare etc. Dar credem că putem să găsim o soluţie în care împăcăm şi capra şi varza. Le-am mai spus că m-aş bucura ca piaţa să se organizeze singură. Acesta e un principiu într-o economie capitalistă.
Dacă nu, ne vom gândi şi la modelul altor state, cum e Portugalia. Acolo a venit Guvernul şi a spus că ‘Asta e aplicaţia oficială. Toţi aveţi obligaţia să vă înregistraţi aici şi aceasta este aplicaţia folosită de cetăţeni, cu un sistem unic de plată’. Eu sper că piaţa se va organiza”, a adăugat oficialul român.
La sfârșitul lui noiembrie 2023, ministrul Energiei a anunțat finalizarea etapei de implementare a proiectelor finanțate prin Programul Electric Up. Valoarea contractelor încheiate se ridică la aproximativ 480 de milioane de lei pentru cei peste 1.500 de beneficiari care au fost deja remunerați.