In momentul de inceput al activitatii pe piata bancara romaneasca, v-ati concentrat in special pe segmentul corporatist. In momentul de fata, cat la suta din activitatea bancii este axata pe acest segment si care au fost principalele atuuri pe care le-ati utilizat pentru a va castiga clientii?Helmut Bernkopf: Chiar de la inceput, din 1998, am functionat ca o banca universala, cu activitati atat pe sectorul corporatist, cat si in zona de retail. In primii ani de operare, a existat o orientare mai
In momentul de inceput al activitatii pe piata bancara romaneasca, v-ati concentrat in special pe segmentul corporatist. In momentul de fata, cat la suta din activitatea bancii este axata pe acest segment si care au fost principalele atuuri pe care le-ati utilizat pentru a va castiga clientii?
Helmut Bernkopf: Chiar de la inceput, din 1998, am functionat ca o banca universala, cu activitati atat pe sectorul corporatist, cat si in zona de retail. In primii ani de operare, a existat o orientare mai puternica spre companii, cel putin in ceea ce priveste activitatea de creditare. Pana anul trecut, pe sectorul de retail, ne-am rezumat la activitatea de acceptare de depozite de la populatie si am oferit servicii ca „Telepfone Service”, Internet banking sau carduri. Am avut, deci, clienti persoane fizice. Adevarata activitate de retail a inceput anul trecut, cu creditul pentru locuinte, cu descoperirea de cont si creditele de consum. In strategia noastra, activitatea de retail banking a ocupat mereu un loc important, dar anul trecut am extins gama de produse destinate acestui segment.
Care a fost reactia publicului la lansarea creditului pentru locuinte?
Helmut Bernkopf: foarte buna, am avut un raspuns pozitiv imediat si rezultate foarte bune. Cred ca astfel de produse sunt foarte importante, nu numai pentru dezvoltarea pietei imobiliare dar, in general, pentru imbunatatirea standardului de viata. Oamenii au acces la bani pe care ii pot returna pe o perioada lunga de timp, ceea ce-i determina sa-si schimbe sau sa-si imbunatateasca locuintele. Creditul imobiliar este un produs foarte important, dar trebuie facute imbunatatiri atat in ceea ce priveste legislatia, cat si in ceea ce priveste ponderea persoanelor care isi primesc banii printr-un cont bancar, fata de cei care ii ridica in numerar.
Care este pasul urmator prevazut in strategia bancii pe segmentul de servicii pentru persoane fizice?
Helmut Bernkopf: Vrem sa dezvoltam in continuare pachetele de servicii oferite clientilor, sa facem lucrul cu banca mai usor, prin intermediul telefonului sau Internet-ului. Pe de alta parte, dorim sa crestem activitatea de creditare si gandim produse mai atractive in zona creditelor de consum. Dorim, de asemenea, sa oferim produse de economisire moderne si flexibile, care sa ofere clientilor posibilitatea de a pune deoparte o anumita suma, lunar, pentru a constitui un fond pe care sa-l cheltuiasca sau sa-l lase mostenire nepotilor.
Cum vedeti dezvoltarea de servicii bancare pentru clientii corporatii? Exista anumite nevoi specifice care se dezvolta o data cu dezvoltarea economiei?
Helmut Bernkopf: da, am inceput sa studiem cu atentie nevoile companiilor mici si mijlocii, pentru a putea crea produse adresate acestui sector si, de asemenea, am incheiat afaceri interesante in zona finantarii de proiecte imobiliare.
Segmentul de retail este din ce in ce mai interesant pentru banci. Cum vedeti dezvoltarea HVB pe acest segment?
Helmut Bernkopf: Avem la aceasta ora sase sucursale si, pana la sfarsitul anului, vom deschide alte trei sau patru, deci este evident ca nu vom putea avea sute de mii de clienti. In ceea ce priveste gama de produse si calitatea serviciilor, acestea sunt orientate catre clientii cu venituri ridicate. Nu avem criterii de selectie din acest punct de vedere si acceptam orice client care doreste sa lucreze cu noi dar, in mod natural, oamenii cauta banca cea mai apropiata. Dimensiunea retelei noastre ne permite sa ne adresam doar clientilor care se afla in acea arie de acoperire, cu exceptia cazurilor in care acestia au cerinte ce nu pot fi indeplinite decat de produsele si serviciile pe care le oferim noi. Vom incerca sa largim gama de clienti folosind alte canale de distributie a produselor bancare si prin cooperarea cu companiile de asigurare.
Care va fi locul HVB Romania in topul bancilor romanesti, la sfarsitul acestui an?
Helmut Bernkopf: Bilantul nu este singurul criteriu dupa care ne ghidam. Desigur, dimensiunea activelor este importanta, dar actionarii nostri asteapta o profitabilitate buna, nu o crestere exagerata a portofoliului. Cred ca ne vom mentine pozitia in topul primelor zece banci, iar daca vom putea depasi unul sau doi competitori, vom fi bucurosi sa o facem.