Hezi Shayb a ajuns în România în 2013 și, un an mai târziu, a preluat funcția de CEO al New Kopel Group. Grație experienței sale – dobândită în funcții de conducere a unor companii israeliene precum OZ Group, Grupul Phoenix si Migdal Group – el a reușit să reorganizeze compania românească și să o aducă la un alt nivel. Acum, omul de afaceri israelian este atât președinte al New Kopel Group cât și CEO al importatorului Opel din Israel, iar, în paralel, este profesor-asociat la ASE.
Având o istorie tumultoasă, începută în aramata israeliană unde a urcat până la gradul de maior, Hezi Shayb a lucrat mai întâi în domeniul asigurărilor, gestionând companii importante, mai apoi a preluat conducerea Iveco Israel dar și a Asociatiei Importatorilor de Camioane si Autobuze de acolo. Pentru un timp a manageriat chiar și un campion mondial la box. În România, omul de afaceri s-a aflat la conducerea grupului New Kopel, la care deține acum funcția de președinte, iar din februarie 2017 a devenit profesor-asociat al Academiei de Studii Economice din București (ASE).
„Am ajuns la New Kopel Group la mijlocul lui 2014. Astăzi, compania este complet diferită, atât în termeni de strategie cât și de volum și profitabilitate. Pentru mine New Kopel Group a fost ca un copil care a fost puțin bolnav și acum a ajuns un tânăr puternic. Nici acum nu m-am despărțit complet de firmă. Sunt încă președinte acolo, dar, pe lângă asta, am și alte activități. Sunt CEO al reprezentanței Opel din Israel care este tot parte a organizației noastre, iar, de câteva luni, sunt și profesor-asociat la ASE. Aceasta din urmă este o activitate pe care o fac pentru sufletul meu”, a declarat în exclusivitate pentru Capital omul de afaceri Hezi Shayb.
Este foarte multumit că New Kopel Group activează în România, țară pe care nu o vede doar ca pe o simplă piață unde poate face afaceri. „Există legături emoționale. Însuși proprietarul grupului a fost născut aici. Vom face tot ce putem pentru a ne extinde activitățile în România. Mie, personal, îmi place foarte mult țara. M-am îndrăgostit de ea, cu bune și cu rele. Mă simt aici, întotdeauna, ca acasă” spune Hezi Shayb.
Miza pe generația tânără
În opinia omului de afaceri israelian, generația tânără din România „este genială. Ea reprezintă viitorul”. Tocmai de aceea își dorește să contribuie la pregătirea studenților români. Colaborarea cu ASE a început în momentul în care Hezi Shayb a decis să își finalizeze doctoratul cu tema Restructurarea Companiilor Aflate în Criză. „Acum îi învăț pe studenții români Managementul Corporatist și Managementul de Criză. Fac asta pentru că, dacă mă gândesc la ultimii 20 de ani, am fost CEO al unor companii care fie treceau deja printr-o criză, fie activau într-un mediu aflat în criză. Studenții trebuie să știe că o criză nu este neapărat un lucru rău. Sunt momente în care o criză are efecte benefice asupra unor companii pentru că le dă posibilitatea de a face fuziuni sau achiziții. Puțini dintre cei din mediul academic discută despre asta. Cum eu am activat în mari companii care au trecut prin fuziuni și achiziții și am avut contacte cu mediul academic, m-am gândit că ar fi bine să împărtășesc din experiența mea generației tinere. Este modul meu de a înapoia societății ceea ce am învățat cu timpul. Fac asta în România și nu în Israel pentru că aici impactul cunoștințelor mele este mult mai mare”, a explicat Hezi Shayb.
Totodată, el consideră că studenții sunt prea tineri pentru a înțelege exact ce înseamnă o criză. Pentru asta ar trebui să treacă prin așa ceva. Tocmai de aceea îi învață managementul internațional și le împărtășeste informații pe care le vor putea utiliza mai târziu, atunci când vor avea de-a face cu o criză. „Nimeni nu știe când poate reveni o criză, dar astfel de evenimente vor mai exista, cu siguranță. Și, dacă știi cum să le abordezi, ele pot fi, în final, chiar momente bune pentru companie. Trecerea printr-o ciză te face mai înțelept, mai puternic și mai dornic să faci lucrurile așa cum trebuie. Te obligă să îti extinzi abilitățile”, declară omul de afaceri devenit profesor-asociat al ASE.
Un algoritm ingenios
Tocmai pentru că a condus companii care au trecut prin crize profunde, Hezi Shayb a căutat soluții pentru a înțelege exact când și unde o firmă poate avea probleme. El susține că în orice criză există un algoritm, un tipar și, dacă îți pui întrebările corecte poți înțelege expunerea companiei la problemele generate de criză. „Eu pot da un «diagnostic» după ce pun circa 600 de întrebări simple la care răspunsurile sunt doar «da» sau «nu». Chiar am creat un algoritm care calculează expunerea la criză. Atâta timp cât există un tipar, acesta poate fi învățat. Cel mai greu a fost să găsim un singur mod de calcul pentru companii din domenii diferite. Desigur, oficial, nu există un astfel de calcul. Nu îl poți găsi pe internet. Dar vă pot garanta că marile companii de consultanță au așa ceva și îl utilizează. Ei îl țin doar pentru uzul propriu, dar eu îl voi publica astfel încât orice companie să își poată evalua poziția în fața unei crize”, menționează Hexi Shayb.
Om de afaceri de succes și, mai nou, profesor, israelianul își explică și acest demers făcut benevol: „Am început de la nimic. Nu aveam bani nici să cumpăr o doză de Cola. Dar am avut norocul unei cariere extraordinare și vreau să contribui și eu acum la succesul altora. Există un proverb chinezesc care spune ceva de genul «dacă îi oferi micul dejun cuiva, i-ai rezolvat problema pentru o jumătate de zi, dar dacă îl înveți să pescuiască, va avea ce mânca toată viața». Eu asta încerc, să îi învăț pe studenți cum să «pescuiască». Desigur, compania noastră, New Kopel Group, sub platforma «Spune DA!», sustine copii aflati in dificultate. Ne dorim să încercăm să îi învățăm și cum să se descuce singuri pentru ca în acest fel să îi putem ajuta, apoi, și pe alții. New Kopel Group o duce foarte bine acum. Totul este în linie cu dorințele noastre și chiar mai bine decât ne așteptam. Avem acolo o echipă de tineri inteligenti, creativi, foarte bine pregătiți și care împărtășesc o viziune comună”.
România, o țară cu potențial enorm
România este o țară aflată pe un puternic trend ascendent. În București spațiile pentru birouri cresc exponențial, iar pentru omul de afaceri israelian acesta este un indicator al unei viitoare creșteri a economiei. „Mă uit, de câte ori pot, la numărul de macarale care împânzesc orașul. Dacă sunt mai multe decât data trecută este un semn bun. Totodată văd cum compania El Al își majorează numărul zborurilor către România. Și acesta este un indicator bun. Creșterea turismului este foarte importantă. Cred că România se poate dezvolta chiar mai repede, însă generațiile mai în vârstă trebuie să facă loc celor mai tineri și mai pregătiți pentru condițiile actuale de piață. La 54 de ani, am o viziune tânără și mai mult decât oricând, prezentă. Îmi înțeleg însă limitele. Tehnologia avansează rapid și doar tinerii reușesc să țină pasul. Cred că în România mulți tineri extraordinari sunt blocați să se dezvolte. Mai mult decât în alte țări”, conchide Hezi Shayb.