Hidroelectrica: 16 milioane de lei pentru sponsorizări în 2024 

Hidroelectrica, una dintre cele mai profitabile companii de stat din România, a cheltuit în 2024 nu mai puțin de 16 milioane de lei pentru sponsorizări, conform unui raport publicat pe site-ul companiei.

Informațiile au fost confirmate de ministrul Energiei, Sebastian Burduja, care a declarat că va cere reducerea acestor cheltuieli în contextul unei reorganizări generale a companiilor din sectorul energetic, scrie defapt.ro.

Hidroelectrica
SURSA FOTO: Facebook, Hidroelectrica

Unde au ajuns banii Hidroelectrica?

Raportul detaliază destinațiile sponsorizărilor, iar unele dintre acestea ridică semne de întrebare. Printre altele, compania a donat:

  • 750.000 de lei pentru „Proiectul Sfântul Paisie – din Fărașa spre cer”, bani care au ajuns la Fundația Șantik din Buzău, județul premierului Marcel Ciolacu.
  • 124.000 de lei pentru The Mentoring Project, un ONG obscur fără informații clare despre conducere sau sursele de finanțare, pentru un proiect legat de integrarea României în Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE).
  • 174.000 de lei pentru Asociația „Crede în Bine”, destinată organizării evenimentului „Insula Suporterilor Euro 2024” în Parcul IOR din București.
  • 750.000 de lei pentru Handbal Club Brăila, echipă controlată de PSD prin Consiliul Județean Brăila, pentru „investiții în copii și juniori”, fără detalii clare despre utilizarea fondurilor.
  • 100.000 de lei pentru Asociația Fresh Community, care pe pagina de Facebook promovează lideri PNL, printre care și Alina Gorghiu, pentru oferirea de cadouri copiilor din medii defavorizate.

Deși compania a oferit ajutor și pentru copii bolnavi care aveau nevoie de tratamente costisitoare, o parte dintre sponsorizări sunt percepute drept netransparente sau nejustificate.

Problema numirii conducerii și blocajul PNRR

Hidroelectrica este una dintre companiile care au generat dispute la nivel guvernamental. Numirea conducerii sale este unul dintre motivele pentru care Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) este blocat. Guvernul a plasat această companie strategică sub conducerea lui Karoly Borbely, un politician UDMR cu un parcurs controversat, dar cu relații de familie apropiate de PSD.

Borbely, fost ministru și secretar de stat în mai multe guverne, are studii considerate dubioase și a ajuns la conducerea Hidroelectrica pe baza unor criterii ce ridică semne de întrebare. Legăturile sale cu afaceriști apropiați de PSD, inclusiv prin căsătoria sa cu fiica unui om de afaceri influent din Buzău, alimentează suspiciuni privind politizarea excesivă a companiei.

Ministrul Energiei cere reducerea cheltuielilor

Sebastian Burduja a anunțat măsuri stricte pentru companiile energetice de stat, solicitând reducerea cheltuielilor. Printre măsurile propuse:

  • Reducerea cu până la 30% a numărului de posturi de conducere;
  • Reducerea cu 20% a cheltuielilor cu salariile pentru personalul administrativ (TESA);
  • Limitarea sumelor alocate pentru sponsorizări.
sebastian burduja
SURSA FOTO: Facebook, Sebastian Burduja

Burduja a subliniat că aceste măsuri vizează eficientizarea activității companiilor energetice fără a afecta angajații din domeniul operativ, cum sunt minerii sau inginerii.

„De două săptămâni am transmis o adresă tuturor companiilor din portofoliu, fie că suntem acţionari majoritari sau 100%, şi regiilor, şi le-am cerut câteva lucruri. Să reducă numărul de posturi de conducere; le-am indicat şi o ţintă, până la 30%.

Să reducă cheltuielile cu salariile, indicându-le un procent de 20%, în special la personalul TESA. În energie sunt companii mari, cum este Complexul Energetic Oltenia, unde nu vrem să dăm afară minerii care lucrează în cariere sau inginerii care lucrează in termocentrale. Dar există loc de redus aparatul în personalul administrativ: resurse umane, juridic, comunicare şamd”, a declarat ministrul Energiei duminică, la Digi24.

Deși ministrul nu a dorit să „scoată la tablă” Hidroelectrica, a confirmat că aceasta este compania care a cheltuit suma record de 16 milioane de lei pe sponsorizări în 2024.