Cuvântul de ordine pentru Cora România este extinderea agresivă, cu precădere în orașele cu peste 100.000 de locuitori.Retailerul belgian va deschide, în următoarele 12 luni, trei hipermarketuri - la Bacău, Slobozia și București. În urma extinderii, vor fi angajate în jur de 1000 de persoane.
Pe termen mediu, adică într-un interval de trei-cinci ani, noua filosofie de dezvoltare a Cora România – partea a Delhaize Group, care deține și Mega Image -, s-ar putea concretiza în triplarea numărului actual de hipermarketuri, de la 8 câte sunt în prezent la aproximativ 24.
După aproape zece ani în care nu a deschis decât cinci unităţi, în ultimii doi ani, Cora a inaugurat cinci hipermarketuri, iar anul acesta, “avem prevăzute investiții de 60 milioane de euro în trei magazine, dintre care unul la București, pe șoseaua Alexandriei”, spune Ana Maria Florea, managerul de comunicare al reţelei de hipermarketuri Cora. Apropo de București, belgienii au aici trei hipermarketuri.
De altfel, Cora continuă investiţiile în țară și pe credit: Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD) tocmai a anunțat că a acordat un împrumut sindicalizat de 210 milioane euro celor de la Louis Delhaize, pentru a finanţa programul de investiţii al grupului în România. Mai exact, Cora va construi 17 hipermarket-uri în România cu banii împrumutați.
Care este investiția medie într-un hipermarket? “Nu putem vorbi de o investiție medie, având în vedere că suprafețele diferă foarte mult, între 4.500 mp și 13.000 mp”, explică Ana Maria Florea. Ea dă, totuși, un exemplu: centrul comercial de la Drobeta, deschis anul trecut, care are o suprafață de vânzare a hipermarketului Cora de 7,200 mp, considerată o suprafață medie, plus o galerie de 4,000 mp, a costat 22 de milioane de euro.
O altă direcţie a dezvoltării retailerului este legată de mărcile proprii, care aduc deja 12-13% din vânzările Cora, cifrate în 2010 la 328 mil. euro. “Estimăm o creștere până la 25% în următorii cinci ani, deci, anul acesta, vom avea o creștere de 2-3% pe private labels”, explică Florea.
În ce măsură au fost afectate afacerile Cora, care deţine cele mai profitabile magazine de pe piaţa locală, de contextul economic general?
Ca toată lumea, afirmă reprezentanta companiei, “am înregistrat scăderi de 15-20% față de perioada dinainte de criză. Comportamentul consumatorului s-a modificat și el, s-au observat două tendințe: orientarea către produse mai ieftine și orientarea unei părți a consumatorilor către produse premium după principiul « cumpăr ceva de calitate pentru a-mi face placere». Cum o schimbare nu vine niciodată singură, a existat și o consolare: “Prețurile la terenuri au scăzut, fapt care a făcut posibilă achiziția unor terenuri noi”, după cum subliniază Ana Maria Florea, dar fără a da și o cifră concretă.
Cora așteaptă pentru 2011 o creștere a cifrei de afaceri cu 3%, comparativ cu nivelul de 328 mil. euro din 2010. Pentru acest an, “în prima jumătate a anului ne așteptăm la o stagnare, sperând într-o creștere de 1-2 procente în a doua jumătate a lui 2012”, afirmă Florea.
Louis Delhaize este prezent în România încă din 2003 şi, în prezent, operează opt hipermarket-uri marca Cora și o rețea de113 supermarketuri (Mega Image – 101 și Shop&Go -12)