H&M, decimată de către chinezi. 400 de magazine au fost șterse din hărți și aplicații. Nike va avea o soartă similară?

H&M

SURSA FOTO: Dreamstime

Renumita companie suedeză H&M și-a petrecut ultimii 15 ani într-o încercare de a se înrădăcina în China, în contextul în care clasa mijlocie se află într-o creștere continuă. Totuși, suedezii au descoperit în acest an cât de greu este să navighezi în controversele ce țin de drepturile omului în lanțul de aprovizionare, fără a pierde interesul consumatorilor.

H&M, decimată de către chinezi. 400 de magazine au fost șterse din hărți și aplicații.

Multe companii occidentale, precum H&M sau Nike, au transmis că nu vor mai utiliza resurse din Xinjiang, o regiune din nord-vestul Chinei care produce o cincime din rezerva globală de bumbac. Decizia a fost luată deoarece au apărut rapoarte conform cărora China forțează sute de mii de oameni ce aparțin minorităților să lucreze pe câmpurile de bumbac, conform fastcompany.com

Așa cum era de așteptat, China a răspuns pe măsura. Reprezentați ai autorităților au numit aceste acuzații drept „minciuni răuvoitoare” iar ambasadorii chinezi ai mărcilor au rupt orice legătură cu brandurile respective. Lucrurile nu s-au oprit aici. Unii consumatori au protestat și ei printr-o promisiune de boicotare a companiilor.

H&M a primit o lovitură masivă

Lovitura primită de către H&M a fost deosebit de grea. În luna martie, cele 400 de magazine ale companiei suedeze au fost șterse de pe hărțile și aplicațiile din China, în timp ce magazinele online ale acestora nu au mai apărut în căutările online. Este demn de menționat că, din punct de vedere al vânzărilor, China este a treia cea mai mare piață a H&M, înregistrând 6% din profitul total al companiei.

În ultimul deceniu, H&M și multe alte branduri de modă au încercat să-și mulțumească consumatorii „milenari” prin politici de sustenabilitate și tratament etic al muncitorilor, scrie sursa menționată. Totuși, ce se întâmplă când această imagine roz este provocată de către una din cele mai mari piețe ale globului? Acest conflict nu este deloc nou. Situația din Xinjiang este doar cel mai recent capitol dintr-o poveste mult mai mare, în care companiile occidentale se luptă cu dilemele sociale din China. O înțelegere mai amplă a contextului și a istoriei ne va ajuta să înțelegem criza actuală și ne va oferi discernământ pentru ce va urma în viitorul apropiat.

Astfel, companiile occidentale se află într-o poziție complicată. În cazul în care vor alege să acționeze pe baza abuzurilor din Xinjiang, riscă să înfurie consumatorii din China, care au acceptat răspunsul oferit de autorități. Totodată, consumatorii din China sunt o forță economică ce nu trebuie subestimată deoarece experții consideră că Statele Unite vor fi depășite până în anul 2028 în clasamentul celor mai mari economii.

„Devine din ce în ce mai dificil pentru companii să fie cu adevărat multi naționale, în contextul tensiunilor SUA-China, deoarece este greu să mulțumești ambele părți”, explică Jude Blanchette, președintele studiilor chinezești de la Centrul nonprofit pentru Studii Strategică și Internaționale.