Competiția de pe piața europeană este tot mai acerbă, iar Honda, cu gama sa de produse fiabile și performante, dar de multe ori „prea asiatice“, încearcă din greu să găsească soluții de creștere, profitând și de slăbiciunile concurenților locali. Noul Civic, apărut nu cu mult timp în urmă ca urmaș al unui model foarte apreciat, a beneficiat la începutul acestui an de modificări importante: un design funcțional, dar controversat și, mai ales, de un propulsor diesel de 1,6 litri mult mai aprope de gustul europenilor împovărați de taxe pe poluare și impozite majorate.
Testat de Capital la începutul primăverii în varianta alimentată cu benzină, noul Civic s-a dovedit un exponent de cinste al mărcii Honda, uimind prin inovațiile tehnologice, soluțiile de majorare a spațiului interior, comportament rutier și ergonomie. E drept că i-am găsit și mici probleme, precum un ușor tangaj generat probabil de scăderea ampatamentului coroborată cu creșterea lungimii, dar și de dificultatea de a poziționa volanul astfel încât mulțimea de indicatoare high-tech de pe bord să fie vizibilă cu toate detaliile sale. Nici vizibilitatea către spate nu este un puct forte al modelului. Stâlpii C de dimensiuni considerabile și luneta împărțită în două zone suprapuse pot da ceva bătăi de cap, însă totul este rezolvat cu ușurință grație oglinzilor laterale generoase și camerei video pentru marșarier. În rest, un ușor regret după designul ceva mai unitar al variantei anterioare, după fantele triunghiulare ale galeriei de evacuare și…cam atât.
Odată intrați și în posesia variantei dotate cu noul motor diesel, am realizat că inginerii de la Honda au depus mari eforturi pentru a crea o uzină de forță performantă și cât mai economică. Dacă în privința economiei de combustibil și, implicit, a reducerii emisiilor de CO2 niponii nu pot fi decât lăudați, zgomotul și vibrațiile inerente puteau fi ceva mai bine estompate. E drept că, în habitaclu, sunetul motorului este greu de sesizat, însă în afara mașinii acesta este destul de prezent, iar vibrațiile sunt deranjante doar pentru cei foarte pretenţioşi. La capitolul performanţe dinamice, simpla comparare a cifrelor raportate de producător, destul de apropiate de valorile atinse în timpul testului (spre deosebire de mulţi concurenţi) arată că Civic Diesel este un performer desăvârșit.
Din nefericire, ca de fiecare dată în cazul modelelor Honda, gama de prețuri poate fi considerată de mulți ca fiind prohibitivă. Civic 1.6 i-DTEC poate fi achiziționat cu minimum 18.588 de euro (preț cu TVA). Doar că aici trebuie un pic de atenție, pentru că numărul de dotări prezente în echiparea de bază este mult mai bogat decât în cazul majorității concurenților. Comparând „mere cu mere“, este posibil ca mulți dintre cei speriați de prețul inițial să aibă o surpriză plăcută.
(Articol preluat din revista Capital care a apărut pe 17 iunie 2013)