De ce au nevoie adeptii alimentatiei rationale de suplimenti nutritionali?
Horia Vilcu: Conform normelor Uniunii Europene, suplimentii nutritionali sunt acele produse care contin vitamine, minerale si alte extracte din plante, care nu au efect terapeutic, ci au ca scop prevenirea anumitor imbolnaviri si refacerea mai rapida a organismului in perioadele de convalescenta. Acesta este, de fapt, si mesajul companiei Walmark: suplimentii alimentari nu vindeca o boala, ci actioneaza preventiv, contribuind, in acelasi timp, la imbunatatirea tonusului.
Care este, pe scurt, istoria acestei companii?
Horia Vilcu: A fost infiintata in anul 1990, fiind o firma de familie cu capital ceh. Intr-o perioada scurta, Walmark a devenit una dintre companiile de referinta in Cehia, fiind numarul unu in productia de sucuri naturale. De asemenea, activeaza si in domeniul producerii, distributiei si vanzarii de produse farmaceutice, in special complexe de vitamine si extracte din plante, dar si preparate medicale cosmetice, detinand 40% din piata ceha a OTC. Toate produsele Walmark intrunesc cele mai bune conditii de calitate si se adreseaza unui spectru foarte larg de nevoi si consumatori. In acest sens, divizia de preparate farmaceutice a investit cinci milioane USD pentru facilitati tehnologice si pentru introducerea normelor GMP. In prezent, compania are 800 de angajati, iar anul trecut, cifra de afaceri a fost de peste 80 milioane USD.
Este, asadar, o firma destul de tanara, dar care s-a impus rapid pe piata.
Horia Vilcu: Intr-adevar, s-a bucurat de o ascensiune rapida, iar in Cehia este o exemplificare a modului in care evolueaza economia de piata. Ca urmare a succesului inregistrat acolo, s-a decis extinderea, peste granite, a companiei. Acum are filiale in Polonia, Slovacia si Romania, iar anul acesta sunt prevazute sa se deschida inca doua, in Ucraina si Ungaria. De asemenea, firma isi exporta produsele in 60 de tari, majoritatea europene.
Cand s-a decis intrarea pe piata romaneasca?
Horia Vilcu: S-au implinit deja cinci ani de cand Walmark este prezenta in Romania. Filiala a fost deschisa in 1997, cu trei angajati si cu o oferta de produse vitamine, minerale si suplimenti nutritionali , destul de redusa in acel moment. In ceea ce priveste evolutia in timp, consider ca rezultatele financiare sunt graitoare: in anul 2001, cifra de afaceri a fost de doua milioane USD, cu 70% mai mare decat in 1999, iar in acest an, avem prevazuta o crestere cu 40%, fata de anul trecut. Pe gama de produse comercializata de noi detinem 10% din piata, ceea ce inseamna o cifra onorabila, in conditiile concurentei de acum.
Va amintiti cum arata piata de profil in urma cu cinci ani?
Horia Vilcu: Promitatoare! Initial, s-a efectuat un studiu de piata si s-au vizitat o multime de farmacii. Asa am ajuns la concluzia ca oferta existenta in acel moment nu continea o gama prea larga de produse si nu se adresa tuturor nevoilor si afectiunilor. In plus, erau doar trei jucatori mari pe piata, dintre care, doi producatori locali. Am constatat ca piata avea potential, asa ca am decis inceperea imediata a activitatii in Romania. In acest moment situatia s-a schimbat radical. Au aparut producatorii puternici din Europa si SUA, iar lucrurile au evoluat mult.
Concurenta v-a descurajat sau v-a impulsionat?
Horia Vilcu: Pentru noi, concurenta a fost de bun augur, pentru ca, impreuna, educam consumatorul si-l invatam ce inseamna nutritia sanatoasa si modul de viata sanatos.
Ati atins un punct sensibil. Cum ati caracteriza situatia din Romania, din acest punct de vedere?
Horia Vilcu: Cred ca in ultimii doi-trei ani, consumatorii romani au inceput sa cunoasca aceste produse – ma refer la suplimentii nutritionali – si sa le caute. Ceea ce oferim noi este o alternativa, mai ales acum, cand exista o moda a preparatelor 100% naturale si cand oamenii au devenit constienti de efectul dezastruos al „E”-urilor. Avand in vedere ca medicamentele cu prescriptie sunt din ce in ce mai greu de gasit si din ce in ce mai scumpe, am incercat sa mentinem preturile cat mai mici, pentru ca produsele noastre sa fie accesibile. Avem chiar o colaborare speciala cu farmacia Saniflor, din Bucuresti, unde produsele Walmark beneficiaza de reduceri semnificative.
Ce produse comercializati in acest moment pe piata romaneasca?
Horia Vilcu: In Romania am intrat doar cu produsele farmaceutice, nu si cu sucurile naturale. Portofoliul nostru contine 80 de produse impartite in sase game distincte. Avem, in primul rand, vitaminele, mineralele, oligoelementele si produsele naturale – gen Cartilaj de rechin, Spirulina sau Coenzima Q 10 – din gama Walmark. Apoi, avem gama Extracte de Plante sau gama Verde, cum ii spunem noi, care contine preparate din extracte naturale pure si combinate cu alte elemente, astfel incat substanta activa sa se pastreze. De asemenea, comercializam gama Femine, destinata ingrijirii speciale a femeii, reprezentativ fiind produsul Viaredin, precum si gamele Spectrum, Speciala si Produse destinate copiilor mai ales brandul Minimartieni. In acest moment, Walmark este si distribuitor exclusiv al gamei Natures Bounty, care apartine unuia dintre cei mai mari producatori de suplimenti nutritionali din SUA.
Vorbeati mai devreme de educarea pietei. Cum ajunge informatia de la dvs. la consumatorul final?
Horia Vilcu: Prin intermediul farmaciilor, revistelor de specialitate, campaniilor de advertising, dar nu numai. In anul 2000, am creat Clubul Sanatatii Walmark, un club virtual care are deja 37.000 de membri. Menirea acestuia este de a oferi membrilor informatii despre avantajele si caracteristicile produselor noastre, despre noutatile aparute in domeniul alimentatiei naturale si de a da sfaturi in ceea ce priveste ingrijirea sanatatii, sfaturi care vin direct de la medici specialisti. Prin intermediul cataloagelor pe care le distribuim, se poate afla in ce lanturi farmaceutice se practica discounturi la produsele noastre si care sunt partenerii Clubului Sanatatii Walmark care, la randul lor, acorda reduceri la produsele si serviciile oferite. Pe de alta parte, orice membru are posibilitatea sa propuna introducerea unor noi linii de produse din gama celor comercializate de noi sau sa propuna imbunatatirea celor existente, devenind el insusi un „expert al alimentatiei rationale”.
Ce obiective si-a fixat Walmark Romania pentru anul viitor?
Horia Vilcu: Dorim ca succesul din Cehia sa se repete si in Romania. Apoi, dorim sa atragem de trei ori mai multe persoane in club, carora sa le cunoastem nevoile si, pornind de la acestea, sa concepem noi produse. Vrem, de asemenea, sa lansam cateva produse exclusiv pentru piata locala, pornind de la retete traditionale romanesti. Deja ne-au contactat cativa cercetatori, din Bucuresti si din zona Moldovei, care ne-au propus anumite formule. Chiar si productia pe plan local intra in planurile noastre, insa aceasta face parte din strategia pe termen lung.