Povestea acestui dosar începe pe data de 20 mai 2015, când un bărbat din localitatea Dobrești a solicitat Serviciului Public Comunitar Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor (SPCRPCÎV) Dolj înmatricularea unui autoturism BMW 525 pentru care nu achitase timbrul de mediu. În aceeași zi, Serviciul de Înmatriculări i-a răspuns că nu este posibil acest lucru, pentru că nu se încadrează în situațiile de scutire sau exceptare prevăzute de OUG nr. 9/2013 privind timbrul de mediu pentru autovehicule.
Cu răspunsul primit, doljeanul a chemat SPCRPCÎV Dolj în judecată, prin avocatul Laurențiu Stanca din cadrul Baroului Dolj. Reclamantul a cerut Tribunalului Dolj să oblige funcționarii Serviciului de Înmatriculări să-i înmatriculeze mașina fără plata timbrului de mediu, considerând că această obligație încalcă legislația europeană. La acea dată, BMW-ul doljeanului era înmatriculat în Bulgaria, iar când a vrut să îl înmatriculeze în România a aflat că trebuia să plătească un timbru de mediu în valoare de… 2.850 de euro. Asta în condițiile în care mașina îl costase 1.500 de euro.
Dosarul cu nr. 7201/63/2015 a fost înregistrat pe rolul Tribunalului Dolj pe data de 5 iunie, iar după două termene de judecată, pe 7 octombrie, instanța a dispus suspendarea judecării cauzei până la pronunţarea Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) într-o cauză în care a fost întrebată dacă legislația europeană (art. 110 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, care prevede asigurarea liberei circulații a mărfurilor între statele membre) este compatibilă cu prevederile OUG nr. 9/2013 privind timbrul de mediu pentru autovehicule. Răspunsul CJUE, care a venit pe 9 iunie, anul acesta, a fost unul destul de clar. Ordonanța cu pricina este la fel de discriminatorie ca și formele anterioare ale acestei taxe, fie că s-a numit taxă de primă înmatriculare, taxă de poluare sau taxă pentru emisii poluante.