Magistrații de la Tribunalul Dolj au hotărât să oblige Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor Dolj să înmatriculeze un BMW fără plata timbrului de mediu. Este prima hotărâre de acest fel dată de magistrații doljeni, una după care funcționarii Serviciului de Înmatriculare se așteaptă la o „avalanșă“ de cereri privind înmatricularea mașinilor fără plata timbrului de mediu.
Povestea acestui dosar începe pe data de 20 mai 2015, când un bărbat din localitatea Dobrești a solicitat Serviciului Public Comunitar Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor (SPCRPCÎV) Dolj înmatricularea unui autoturism BMW 525 pentru care nu achitase timbrul de mediu. În aceeași zi, Serviciul de Înmatriculări i-a răspuns că nu este posibil acest lucru, pentru că nu se încadrează în situațiile de scutire sau exceptare prevăzute de OUG nr. 9/2013 privind timbrul de mediu pentru autovehicule.
Cu răspunsul primit, doljeanul a chemat SPCRPCÎV Dolj în judecată, prin avocatul Laurențiu Stanca din cadrul Baroului Dolj. Reclamantul a cerut Tribunalului Dolj să oblige funcționarii Serviciului de Înmatriculări să-i înmatriculeze mașina fără plata timbrului de mediu, considerând că această obligație încalcă legislația europeană. La acea dată, BMW-ul doljeanului era înmatriculat în Bulgaria, iar când a vrut să îl înmatriculeze în România a aflat că trebuia să plătească un timbru de mediu în valoare de… 2.850 de euro. Asta în condițiile în care mașina îl costase 1.500 de euro.
Dosarul cu nr. 7201/63/2015 a fost înregistrat pe rolul Tribunalului Dolj pe data de 5 iunie, iar după două termene de judecată, pe 7 octombrie, instanța a dispus suspendarea judecării cauzei până la pronunţarea Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) într-o cauză în care a fost întrebată dacă legislația europeană (art. 110 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, care prevede asigurarea liberei circulații a mărfurilor între statele membre) este compatibilă cu prevederile OUG nr. 9/2013 privind timbrul de mediu pentru autovehicule. Răspunsul CJUE, care a venit pe 9 iunie, anul acesta, a fost unul destul de clar. Ordonanța cu pricina este la fel de discriminatorie ca și formele anterioare ale acestei taxe, fie că s-a numit taxă de primă înmatriculare, taxă de poluare sau taxă pentru emisii poluante.