Tot mai multe persoane preferă să îşi caute destinaţiile de vacanţă pe internet. Dar ce oferte găsesc în România şi prin ce experienţe trec atunci când încearcă să facă rezervări online?
În ultimii ani, turiştii din întreaga lume şi-au schimbat modul în care îşi găsesc cele mai bune oferte pentru concediu. În Europa de Vest, de exemplu, peste 70% din persoanele care au mers în vacanţă anul trecut şi-au căutat destinaţiile pe internet. În plus, peste 57% au plătit online rezervarea camerei de hotel, conform unui studiu publicat de Forrester Research.
Un lucru este cert: în foarte puţine domenii schimbările produse de internet în ultimii ani sunt mai radicale decât în turism. Oamenii din statele dezvoltate iau din ce în ce mai puţin în calcul brandurile hotelurilor atunci când îşi planifică o vacanţă, dar sunt tot mai sensibili la preţ, la recomandările pe care alţi turişti le împărtăşesc online şi, mai ales, la uşurinţa cu care se găseşte hotelul şi cu care se poate face rezervarea folosind sisteme high-tech. În concluzie, cine nu are o strategie de atragere a clienţilor prin internet are un mare dezavantaj faţă de concurenţă.
Dar ce şanse are un turist pentru a rezerva online o cameră în România, prin ce experienţe trece şi cum se descurcă firmele autohtone în acest domeniu? Pentru a afla răspunsul, la sfârşitul lunii decembrie, am încercat să rezervăm o cameră pentru sfârşitul lunii ianuarie 2008, la unul din hotelurile de patru stele din Sinaia, pe trei căi alternative: prin agenţii de turism, direct pe site-urile hotelurilor şi prin intermediul site-urilor specializate în rezervări.
Operatorii din turism se mişcă în ritmul secolului XIX
Prima opţiune la care s-ar putea gândi un client român este să caute site-urile hotelurilor cunoscute şi să facă rezervarea prin internet, pentru a elimina intermediarii. Numai că această opţiune nu funcţionează aşa cum ar trebui, nici măcar în cazul hotelurilor de patru stele. După câteva minute de căutare pe Google a site-ului hotelului Palace din Sinaia, turistul descoperă o pagină „în construcţie“, care nu conţine nici măcar un număr de telefon, o adresă şi tarifele practicate; până la un sistem de rezervare online este cale lungă. Prin telefon, însă, de la recepţia hotelului ni se spune că, în orice caz, „preţul de la recepţie este mai ridicat decât cel prin agenţie“. Nici site-urile altor două hoteluri de patru stele, Internaţional şi Anda, nu oferă posibilitatea de a rezerva o cameră online fără asistenţa unui operator uman. Prin telefon însă, de la recepţia ambelor hoteluri ni se spune că putem face o rezervare, dar că preţul în luna ianuarie este mai mare decât cel afişat pe site, valabil pentru perioada sărbătorilor. „Tariful a mai crescut puţin faţă de cel de anul trecut. Am mai pus 20 de lei pe cameră la tariful de recepţie“, ne spune reprezentanta hotelului Internaţional.
O altă opţiune la care un client s-ar gândi pentru a rezerva o cameră la unul dintre aceste hoteluri este să apeleze la o agenţie de turism. În această situaţie, persoana poate beneficia de consultanţă în alegerea celei mai bune variante, poate primi informaţii suplimentare despre zona în care merge şi poate cumpăra alte pachete de servicii suplimentare, cum ar fi excursii opţionale şi asigurări medicale. Dar niciuna din cele cinci mari agenţii contactate de noi nu a putut furniza, în ultimele zile din 2007, un preţ pe cameră pentru luna ianuarie 2008, motivând că hotelurile nu le-au trimis contractele cu tarifele practicate în noul an.
Pentru client, mai rămâne o opţiune: să încerce să facă rezervarea printr-un site specializat, cum ar fi Tourneo.ro sau CaptainGo.com. Prin această metodă, în străinătate, se obţin de obicei discounturi semnificative. Dar şi în cazul site-ului Tourneo.ro, care de obicei funcţionează foarte bine, a apărut aceeaşi problemă ca la agenţiile de turism: nu se poate face rezervarea online pentru că hotelurile nu au anunţat din timp tarifele practicate în 2008.
Singurul site prin care s-a putut face o rezervare online a fost Captaingo. com, care în cazul hotelului Internaţional a oferit un preţ pentru o cameră dublă de 350 de lei pe noapte, cu 20 de lei mai mic decât cel de la recepţie, iar la hotelul Palace a oferit un preţ de 275 de lei pe noapte, faţă de 291 cât este cel de la recepţie. Pentru hotelul Anda, site-ul a oferit un preţ de 320 de lei pe noapte, mai mare cu 10 lei decât cel transmis prin telefon.
Pentru turistul român, efectuarea unei rezervări online reprezintă de multe ori o provocare. Străinii îşi planifică în această perioadă vacanţa pentru vara viitoare şi folosesc în mare măsură internetul pentru a face rezervări. Ei au însă multe opţiuni. Dacă pe site-urile hotelierilor din România nu pot face o rezervare şi de multe ori nici măcar să vadă cât costă o cameră, cu două clicuri de mouse aleg o excursie în Spania sau în Italia. Toate acestea, în vreme ce patronii autohtoni din turism se plâng că statul nu le oferă facilităţi pentru a atrage turişti străini.
O mina de aur
50,2 miliarde de euro este suma pe care europenii o vor cheltui în 2008 pentru a rezerva vacanţe prin intermediul internetului, conform Forrester Research.
Valoarea va creşte rapid şi în anii următori şi va ajunge, în 2011, la peste 76,7 miliarde de euro.