Hotelurile de trei stele, cele mai profitabile

consultanta Peacock Global Hotel Management. Pe locul doi in topul profitabilitatii este segmentul hotelurilor de trei stele, care ofera o gama larga de servicii: restaurante, centru de relaxare (piscina, sauna) si care sunt dotate cu facilitati de reuniuni si conferinte. Ideal este ca aceste proprietati sa aiba 60-90 de camere si sa fie amplasate in centre urbane aflate in expansiune, cum este de exemplu Timisoara, sau pe axe importante de circulatie, cum ar fi traseul autostrazii Bucuresti - C

consultanta Peacock Global Hotel Management. Pe locul doi in topul profitabilitatii este segmentul hotelurilor de trei stele, care ofera o gama larga de servicii: restaurante, centru de relaxare (piscina, sauna) si care sunt dotate cu facilitati de reuniuni si conferinte. Ideal este ca aceste proprietati sa aiba 60-90 de camere si sa fie amplasate in centre urbane aflate in expansiune, cum este de exemplu Timisoara, sau pe axe importante de circulatie, cum ar fi traseul autostrazii Bucuresti – Cluj – Bors. Un alt segment aflat pe un trend ascendent este cel al hotelurilor situate in apropierea oraselor, in perimetre naturale atractive: de exemplu, situate langa lacuri, paduri, in apropierea partiilor de schi. Pentru a fi profitabile, aceste proprietati trebuie sa fie dezvoltate in baza unui concept clar definit de la bun inceput. Astfel de hoteluri vor fi profitabile daca vor avea in jur de 60-90 de camere, cu facilitati de recreere si sali de conferinte, pentru a putea gazdui seminarii, traininguri, „team-building”-uri pentru angajatii marilor companii. In cazul acestor proprietati, proiectarea si realizarea atenta a dotarilor si facilitatilor destinate programelor mentionate anterior sunt esentiale pentru a avea succes. In masura in care investitiile in pensiuni familiale sunt facute respectand criteriile profesioniste, acestea pot fi foarte profitabile. Au inceput sa castige teren pensiunile urbane, asa cum se intampla in alte tari, cu conditia sa fie respectate procedurile de operare hoteliera. O astfel de pensiune urbana ar trebui sa aiba minimum sase camere, plus zone comune de tip living, biblioteca, sufragerie – in cazul in care ofera si alte mese decat micul dejun – in incercarea de a fideliza clientii. In ceea ce priveste pensiunile rurale este indicat ca potentialii investitori sa tina cont de criterii estetice si functionale inainte de a scoate din buzunar sute de milioane de lei. O pensiune cu camere mici, cu flori de plastic, pesti de sticla, mileuri de nailon si „Rapirea din Serai” in sala de mese are extrem de putine sanse sa aiba clienti. Investitiile din zona litoralului, indiferent de categorie sau dimensiuni, platesc inca tributul sezonalitatii, desi cateva din hotelurile de trei si patru stele incearca sa atraga clienti tot timpul anului, investind in sali de reuniuni sau in centre de infrumusetare. Profitabilitatea este influentata negativ in statiunile de la Marea Neagra si de lipsa unui concept unitar de dezvoltare a zonei respective, precum si de o promovare ineficienta a produsului turistic. Pe ultimul loc ca profitabilitate sunt investitiile din zonele balneoclimaterice. Motivele sunt mai multe: lipsa unei politici de dezvoltare pentru fiecare statiune in parte, lipsa promovarii, a posibilitatilor de distractie. Din totalul investitiilor facute in 2003, in jur de 60% au fost facute in unitati de cazare de trei stele, aproape 30% in pensiuni si moteluri, 9% in locatii de patru-cinci stele si doar 3% in hoteluri de una-doua stele. Studiul mai arata ca oamenii de afaceri romani se angajeaza de cele mai multe ori in investitii costisitoare, uneori incomplet evaluate in ceea ce priveste conceptul, neadaptate segmentului de piata pe care l-ar putea acoperi. Drept urmare, durata de recuperare a investitiei este destul de lunga, insa in 90% din cazuri proprietarul nu este constient de acest lucru. „O investitie hoteliera nu poate fi comparata cu una imobiliara, o cladire de birouri sau de locuinte. Se intampla destul de des ca o cladire sa fie proiectata pentru birouri si pe parcurs sa devina hotel, sau invers”, spune Paul Marasoiu, directorul firmei Peacock Global Hotel Management. Inainte de a demara constructia unui hotel trebuie sa se tina cont de piata specifica, locatia aleasa, dimensiunea terenului, capacitatea unitatii (numarul de camere), facilitatile complementare ale proprietatii, amenajarile si finisajele, tipul produsului oferit, resursele umane. Toate aceste criterii sunt adesea ignorate de investitori pe principiul „sunt banii mei si fac ce vreau cu ei”. Un om de afaceri care nu este constient de acesti factori va deveni cu siguranta victima escrocilor. Durata de amortizare a investitiei depinde de valoarea acesteia, dimensiunea hotelului, politica tarifara si managementul hotelului. Mai exact, investitia intr-o proprietate de trei stele, cu 70-90 de camere si multiple facilitati va fi recuperata in sase-sapte ani. Conform unui studiu al companiei HVS International din Londra, Europa de Est este considerata o piata extrem de riscanta, dar cu potential foarte mare. Investitiile sunt impiedicate de dobanzile bancare considerate prea mari si de instabilitatea economica. Cu toate acestea, studiul HVS arata ca interesul investitorilor pentru estul Europei va creste odata cu aderarea la Uniunea Europeana si va culmina la introducerea euro in aceasta zona.

Piata din Bucuresti
Sectorul hotelier din Bucuresti cuprinde 46 de hoteluri, care insumeaza 4.962 de camere, cel mai dezvoltat segment fiind al hotelurilor de trei stele. Aproximativ jumatate din unitati au aceasta clasificare, potrivit datelor Federatiei Industriei Hoteliere din Romania (FIHR). Mihai Rajnita, secretarul general al FIHR, crede ca in sectorul hotelurilor de trei stele ar mai fi nevoie de circa 500 de camere pentru a acoperi complet cererea.
5 hoteluri cinci stele – 1.326 camere
8 hoteluri de patru stele – 923 camere
20 hoteluri de trei stele – 1.700 camere
7 hoteluri de doua stele – 403 camere