Industria românească a turismului trece printr-o lipsă acută de forță de muncă, hotelurile funcționând doar cu 70% din necesarul de personal, pe fondul unei legislații a muncii învechite și sindicalizate, potrivit unei analize a CSTHR (Comitetul Sectorial Turism, Hoteluri și Restaurante).
Industria ospitalității din România s-a adâncit în ultimii ani într-o gravă criză de resurse umane, hotelierii reușind să găsească cu greu personal apt sau dornic să lucreze în domeniul turismului, și cu atât mai puțin calificat. ”Hotelurile din România funcționează acum doar cu 70% din necesarul de personal, dar în realitate mai puțin de jumătate dintre angajați sunt cu adevărat calificați, restul putând fi considerați simpli posesori de diploma”, reiese din analiza amintită, citată de Federația Patronatelor din Turismul Românesc (FPTR).
Dincolo de absența fizică a angajaților din diverse posturi în turism, problema domeniului, în special, și a României, în general, este una cu mult mai gravă și mai profundă în perspectiva viitorului: lipsa educației. După 25 de ani de regres pe toate planurile, asistăm la o scădere dramatică a nivelului general de educație, care se reflectă în comportamentul social și în atitudinea indivizilor față de valorile reale, față de cultură, față de rigori, de muncă și de semeni.
“Formarea profesională continuă a angajaților din turism este realizată, în ultimii ani, de sute de SRL-uri care nu au capacitatea de a forma profesioniști, ci doar eliberează diplome pe bandă rulantă, pentru a putea justifica irosirea unor sume semnificative de bani din fonduri europene”, spune Dragoș Răducan, președintele CSTHR. El a adăugat că legislația muncii nu susține, în primul rând, munca, fiind învechită și puternic sindicalizată. Legislația muncii nu ține cont nici de specificul activitățior din sectorul serviciilor și nici de activitățile sezoniere.
Lipsa forței de muncă periclitează dezvoltarea uneia dintre puținele ramuri economice pe care capitalul autohton le mai poate controla și care încă mai funcționează în România, putând deveni unul dintre pilonii de dezvoltare ai unei economii bazate cu precădere pe servicii.