După scăderea aproape generalizată din perioada 2009-2010, sunt semne că unitățile de cazare din România ar putea termina anul 2011 cu ceva mai mulți bani în conturi.
Numărul de sosiri în unitățile turistice a crescut, în primele opt luni ale acestui an, cu aproape 16% față de perioada similară a lui 2010, iar numărul nopților petrecute în hoteluri, pensiuni ori campinguri a fost cu 13% mai mare. Pe Litoral, de exemplu, sezonul estival a adus cu 10% mai mulți vizitatori decât în urmă cu un an, în ciuda unui început de vară descurajator, arată estimările asociațiilor de profil.
Și în București cifrele sunt promițătoare. În primele șase luni ale anului, indicele de utilizare netă a locurilor de cazare a fost, potrivit INS, de 27,3%, față de 24,7% în prima jumătate a lui 2010. „Media ocupării pe primele nouă luni ale lui 2011 a fost de 80%. Comparativ cu 2010, aceasta a crescut cu 2%“, spune Toni-Cristian Tătar, de la Rembrandt Hotel, unitate situată în centrul istoric al Capitalei. Și tariful mediu a crescut ușor în această perioadă.
„Dacă în ianuarie-septembrie 2010 prețul mediu al unei camere (cu taxe incluse și mic dejun) a fost de 67 de euro, în 2011 acesta a ajuns la aproape 71 de euro“, afirmă Tătar.
Și Tiberiu Dima, directorul de marketing al lanțului Unita Turism, care are 26 de unități de cazare cu 5.000 de locuri situate în toate zonele țării, arată că 2011 a adus o creștere a veniturilor, distribuită oarecum uniform. Contextul ceva mai optimist a adus o serie de jucători noi pe piață, mai ales pe segmentul de cinci stele: Metropolis în Bistrița, după o investiție de 12 milioane de euro, Arena Regia Hotel&Spa, în Mamaia-Nord, ori Ioana Hotels, în Sinaia, în valoare de 2,5 milioane de euro.
Tot anul acesta s-a inaugurat primul DoubleTree by Hilton din România și s-au deschis două hoteluri mai puțin conformiste: unul plutitor, la Brăila, aparținând înotătoarei Camelia Potec, și unul pe șine, în Maramureș.
În ciuda semnelor bune, nu toți cei din domeniu se declară, însă, mulțumiți. „Unele hoteluri au mers într-adevăr mai bine, dar anul acesta a fost, ca medie, mai prost decât cel precedent“, spune Gheorghe Fodoreanu, președinte al grupului Invitation Invest. El nu vede cu ochi buni nici anul care urmează. „Dacă 2012 va fi la fel ca 2011 va fi bine, dar mă îndoiesc“, spune acesta.
Lipsă de interes
Este clar că perioada tulbure prin care trece turismul autohton e departe de a se încheia. Deocamdată, ea a dus la mișcări greu de prevăzut în urmă cu doar câțiva ani. Hotelul de cinci stele Scandinavia din Mamaia, de pildă, a fost vândut la licitație, după cinci încercări, pentru mai puțin de 800.000 de euro, deși inițial fusese evaluat la circa două milioane de euro. Imobilul aparținuse grupului Rafo Onești și a fost scos la mezat pentru a achita o parte din datoriile companiei petroliere, intrate în insolvență.
Tot în scopul acoperirii debitelor unei firme falite, Grup Construcții Montaj SRL, a fost scos la vânzare, în aprilie, hotelul Ski&Sky din Predeal. Conform lichidatorului Luminița Tănase, la 31 august exista o ofertă de 836.000 de euro pentru clădire, teren și dotările existente.
În luna mai, UM Râmnicu Vâlcea a cumpărat, pentru circa 2,4 milioane de euro, Hotelul Alutus din localitate, scos la mezat pentru datorii neachitate. Aceeași soartă o va avea și Hotelul Caraiman II din Mamaia, aflată în portofoliul unei companii falimentare aparținând familiei Awdi. Doar că lichidatorii se tem că banii obținuți nu vor ajunge pentru plata creditorilor. Cea mai mare datorie, de circa trei milioane de euro, este către Marfin Bank.
Tot de vânzare sunt și o parte din activele Unita Turism. Firma este dispusă să renunțe la hotelurile Belvedere, Panoramic și Amfiteatru din Olimp (pentru 60 de milioane de euro), la Complexul Onix-Safir din Cap Aurora (pentru 5,5 milioane de euro), la hotelurile Transilvania din Alba Iulia și Central din Suceava (pentru trei milioane de euro fiecare) sau la stațiunea Fântânele din Cluj (pentru opt milioane de euro).
Unita a mai trecut pe lista de active de care se poate lipsi campingul Făget din Cluj (șase milioane de euro), un teren de 12.378 de metri pătrați în Cluj-Napoca (1.000 de euro/mp), spații comerciale centrale și depozite în Timișoara, Brăila și Cluj-Napoca și o cabană în construcție în Făget, Cluj.
„Nu intenționăm să renunțăm la toate. Dacă se vor vinde unul sau două, va fi suficient. Oferta este bogată pentru că am încercat să captăm interesul cât mai multor potențiali investitori“, explică Tiberiu Dima. El spune și ce vrea să facă firma sa cu banii: se simte nevoia unor investiții în modernizarea unor unități și această metodă a fost agreată, având în vedere problemele din sectorul bancar.
Prețuri amețitoare
Sume impresionante cer și proprietarii Carol Parc din București – 9,9 milioane de euro pentru unul dintre cele mai luxoase boutique-hoteluri din România. Prețul a coborât la jumătatea celui solicitat în 2009 – 20 de milioane de euro. Hotelul de patru stele NH din Capitală, aparținând unei companii spaniole, era de vânzare în primăvară pentru 13 milioane de euro (cu un milion de euro mai puțin decât cereau proprietarii în 2009), iar hotelurile Petroșani, din orașul omonim din Valea Jiului, și Tulip Inn Sunny Hill din Cluj-Napoca au fost scoase pe piață în această vară la același preț – 6,5 milioane de euro.
Prima unitate îi aparține familiei fostului parlamentar Raj Tunaru, iar cea din Cluj omului de afaceri Eugen Tușa. Acesta din urmă afirma că dorește să vândă pentru a se concentra asupra celuilalt business al său, transportul de marfă. O poveste similară spuneau și proprietarii hotelului Rowa Dany din Sinaia, care anunțau în vară că vor să vândă unitatea de cazare pentru 10 milioane de euro plus TVA. Ei aveau nevoie de bani pentru a investi într-un proiect de energie fotovoltaică lângă București.
Este foarte greu de crezut, însă, că se vor încheia tranzacții la aceste prețuri în viitorul apropiat, având în vedere sumele oferite efectiv de cumpărători. La hotelurile puse în vânzare pentru datorii se adaugă complexul de cinci stele „Mamaia“, care a fost privatizat recent pentru 2,4 milioane de euro plătiți de omul de afaceri Silviu Iordache, sau hotelul Bodoc din Sfântu Gheorghe, achiziționat de autoritățile locale pentru un milion de euro. În plus, nu trebuie neglijat faptul că 49% din acțiunile Intercontinental (cinci stele), unul dintre cele mai valoroase din țară, s-au vândut pe bursă în aprilie pentru 12,4 milioane de euro.
Cei care sunt conștienți că nu vor putea obține prețul dorit apelează la alte variante. Jumătate din cele 1.500 de camere ale celui mai mare hotel din România, Rin Grand Hotel, care aparține fraților Robert și Ionuț Negoiță, s-au transformat în apartamente cu două și trei camere, care se vând la prețuri cuprinse între 43.000 și 91.000 de euro. Dar, pentru cei mai mulți hotelieri, astfel de soluții sunt greu, dacă nu imposibil de aplicat. Aceștia au de ales între a continua să reziste, așteptând vremuri mai bune, sau a ieși de pe piață cu pierderi.
60 de milioane de euro așteaptă Unita Turism pentru a renunța la celebrele hoteluri Amfiteatru, Panoramic și Belvedere din stațiunea Olimp.
2011 a fost un an mai bun decât 2010, iar creșterea a fost oarecum uniform distribuită. Tiberiu Dima, director de marketing, Unita Turism.