Fenomenul furtului de masini a atins i Rominia cote nebanuite, iar retelele de hoti au reusit sa se organizeze impecabil. in prezent este aproape imposibil ca i plasele politiei sa cada altceva decit plevusca. La capii bandelor este foarte greu de ajuns. Chiar si micul hot de masini este greu de prins si este si mai greu de bagat i puscarie. in ultima perioada presa a fost plina de ispravi ale hotilor de masini de lux. Acestia au tinut primele pagini ale ziarelor. Portretele lor seamana destul de bine unele cu altele. Figuri timpe, de pusti retardati, uitindu-se nonsalant i obiectiv. in momentul i care un astfel de individ goneste pe strazile Bucurestiului itr-un BMW M3 decapotabil, imaginea lui se schimba. Fetele fara minte si noroc vad i hotul de masini un adevarat James Bond si ii cad la picioare. Imaginea pe care orice hot de masini de lux o are despre sine este aceea a unui om realizat, ajuns prin multa munca si inteligenta deosebita. Cei care fura efectiv masinile sunt doar ultima veriga din banda. Coordonatorii, pe care de cele mai multe ori executantii nici nu ii cunosc, este foarte probabil sa fie prieteni buni cu politicieni, procurori, judecatori si politisti cu grade ialte. Astfel s-a ajuns ca o adevarata mafie a hotilor de masini sa cuprinda Rominia.
Rezultatele obtinute de politisti nu pot decit sa uimeasca pe toata lumea, date fiind conditiile i care lucreaza. La cinci birouri sunt doar doua telefoane, dintre care unul cu disc. Mobilierul are citiva zeci de ani buni, iar cele doua calculatoare pot fi considerate piese de muzeu. Se itimpla, isa, ca unele firme care isi cumpara mobilier nou sa le ofere politistilor birourile de care nu mai au nevoie.
Masinile furate din Rominia se impart i doua mari categorii. Se fura masini de lux, foarte scumpe, care sunt valorificate i strainatate si Dacii, care sunt demontate si vindute piesa cu piesa. Nu exista nici un fel de piedica i calea hotilor i momentul i care se hotarasc sa fure o masina. Exista decodoare sofisticate, carora nu le rezista nici un sistem de alarma, cumparate cu citeva mii de marci de la infractorii din Ungaria. Pentru dispozitivele de blocare a volanului exista doua tipuri de „arme”. „Gura de lup” cu diamant, cu care acestea sunt taiate. Pentru cele care nu cedeaza se foloseste spray-ul cu Kelen. Pulverizat peste metal, acesta il aduce la temperaturi foarte joase, facindu-l casant. Hotul loveste apoi dispozitivul, care se sparge. Pornirea motorului se face la Dacii prin vechea metoda cu legarea firelor la contact. Pentru masinile straine hotii sunt mult mai bine dotati. La Audi A6, o masina foarte cautata de hoti, se desface carcasa de sub volan si se introduce i mufele de acolo un dispozitiv special cu microcipuri care porneste masina. Dispozitivul costa i Ungaria (patria hotilor de masini) 15.000 DM. Politia Romina are citeva astfel de aparate pentru Audi A6, capturate de la hoti. Chiar daca nu asigura o securitate totala a masinii, orice dispozitiv de siguranta este bine venit, igreunind munca hotilor.
Cele mai furate marci de masini de lux din Rominia sunt Volkswagen, BMW, Mercedes (cele mai cautate sunt clasa M) si Audi. Acestea sunt furate dupa ce banda a primit o comanda ferma din partea unui cumparator. Pe teritoriul Rominiei, i afara de hotii autohtoni, actioneaza bande foarte bine organizate de infractori unguri si sirbi. in afara de masinile furate la comanda, se fura mult pentru dezmembrari. Desi la acest nivel Daciile sunt cele mai cerute, pot exista comenzi pentru orice fel de masina. in ultima perioada a iceput sa fie nevoie de piese de schimb pentru Daewoo Cielo, iar hotii nu scapa ocazia sa onoreze cererea.
Despagubirile costa 7.000-10.000 USD
O alta metoda de valorificare a masinilor furate este reintroducerea pe piata. in atelierele service foarte bine dotate ale hotilor, ajung i acelasi timp cinci-sase masini, acelasi tip, furate. „Se schimba itre cele sase masini, banchete, parbrize, motoare si tot ce se poate. Se modifica seria de sasiu. Hotii au poansoane originale, furate din fabrica, de la Mercedes si Fiat, cu care ilocuiesc placutele. Se cunosc si tipurile de coduri aplicate de fabrici si semnificatia acestora. Se poate observa o neregularitate i alinierea caracterelor care compun seria masinii, caractere care nu sunt perfecte, sau diverse zgirieturi. in aceste cazuri, masina suspecta este verificata de Politie la fabrica”, spune capitanul Catalin Iordache. Sunt citeva raspunsuri tip care se primesc i astfel de cazuri: nu a fost fabricata nici o masina cu aceasta serie, masina cu aceasta serie se afla i acest moment i garajul unor pensionari din Finlanda etc.
Hotii mai au o modalitate de a cistiga bani din furturile de masini. A