Programul de instalare a peste 300 de hotspoturi la nivel naţional, demarat recent de ministerul de resort, agită spiritele printre furnizorii de internet. Primul contract a fost câştigat de… stat.

Cu surle şi trâmbiţe, la începutul lunii, a fost inaugurată o zonă publică cu acces gratuit la internet (un „hotspot“) în parcul Alexandru Ioan Cuza din Bucureşti. În urma unei proceduri de cerere de ofertă organizată de Ministerul Comunicaţiilor şi Societăţii Informaţiona­le (MCSI), Societatea Naţio­na­lă de Radiocomunicaţii a fost selectată să instaleze primele 11 hotspoturi dintr-o serie de peste 300. La această procedură au mai participat şi firmele Mobilis şi CompleteSolutions. Prima dintre ele este fosta SC Centrul Pentru Servicii de Radiocomunicatii SRL, care, cu doi ani în urmă, a contestat o licitaţie asemănătoare, câşti­­gată de Atlas Networking, deţinătoarea serviciului hot-spot.ro. „Concluzia la care am ajuns după această licitaţie a fost că zicala «Să moară şi capra vecinului» funcţiona de minune în peisajul antreprenorial din România anului 2007“, spune Ştefan-Adrian Apăteanu, administratorul firmei. Şi se pare că zicala a rămas valabilă şi în 2009.

Euroweb, companie ce operează deja 20 de hotspoturi proprii, s-a arătat interesată de colaborarea propusă de minister anul acesta, dar a renunţat la depunerea unei oferte din cauza „lipsei de informaţii oferite de către MCSI, care nu a pus la dis­poziţia celor interesaţi adresele exacte în care se dorea instalarea acestor hotspo­­­turi, ci doar o listă a oraşelor în care acestea urmau să funcţioneze“, a de­­­­­­­­­­cla­rat, pen­tru Capital, Cătălin Scarlat, director comercial al Euroweb. „Ne-am găsit în im­posibilitatea de a estima o componentă majoră a costurilor, respectiv cele referitoare la bu­cla locală“, adaugă el. Cum şi celelalte companii s-au lovit de aceeaşi problemă, procedura pare să fi fost făcută pentru a favoriza chiar SNR.

Un business în devenire

Compania este, din noiembrie 2008, singura deţinătoare a unei licenţe WiMAX în România, soluţie care reduce semnificativ costurile conectării hotspotului la bucla locală. Interesantă este şi rapidi­ta­tea cu care hotspotul din parc a fost inaugurat. Astfel, pe 21 mai, ministerul susţinea că nu cunoaşte locaţiile exacte în care hotspoturile urmează a fi instalate. Pe 27 mai, au fost deschise cele trei oferte depuse, iar după numai şapte zile, prim-ministrul, ministrul comunicaţiilor şi primarul sectorului 3 s-au întâlnit în parcul IOR pentru a naviga pe internet în faţa presei. Fondurile necesare pentru proiectul MCSI privind instalarea de hotspoturi fac parte din bugetul ministerului pentru proiecte de dezvoltare, iar instalarea unui hotspot costă aproximativ 1.000 de euro, fără TVA.

Chiar dacă implementarea lasă de dorit, ini­ţiativa este lăudabilă. Rata de penetrare a conexiunilor la internet în bandă largă, raportată la populaţia României, era la sfârşitul anului trecut de 11,65%, printre cele mai scăzute la nivel european. În ţară, există circa 1.000 de hotspoturi, marea lor majoritate fiind instalate de companii private, care îşi asigură apoi venituri din furnizarea de servicii de publicitate utilizatorilor hotspotului. Deşi potenţialul este mare, hotspoturile nu sunt încă o afacere. „Hotspoturile noastre înregistrează în jur de 50 de utilizatori pe zi. Veniturile din publicitate acoperă doar întreţinerea, nici măcar nu ne ajută la dezvoltare. E mai mult un proiect de suflet decât un busi­ness“, mărturiseşte Apăteanu. Cea mai extinsă reţea este free-hotspot.com, care numără în prezent 300 de locaţii. Joe Brunoli, managing director, spune că publicitatea aduce venituri semnificative doar după pragul de 400 de hotspoturi deţinute.

Conexiuni

163-31763-15_wifi_24.jpg40.000 euro este valoarea contractului câştigat de SNR pentru instalarea a 11 hotspoturi în Braşov, Botoşani, Târgu Mureş, Piatra Neamţ, Ploieşti, Slatina, Suceava, Târgovişte şi Râmnicu Vâlcea.

Până la 50 de utilizatori simultan

Ion Dorobanţu, director în cadrul SNR, spune că viteza de transfer a datelor printr-un hotspot poate fi între 64 Kbps şi 10 Mbps. Însă, de obicei, pentru hotspoturile instalate la iniţiativa MCSI s-a stabilit o viteză de 1-2 Mbps. Numărul de utilizatori care se pot conecta simultan poate fi între zece şi 300, iar MCSI a stabilit un maxim de 50 de utilizatori simultani.

80% este rata de penetrare a conexiunilor în bandă largă la nivelul gospodăriilor la care doreşte să ajungă MCSI în anul 2015, faţă de 30,36%, cât era la finalul anului trecut.

Cu laptopul la iarbă verde

Conform Autorităţii de reglementare în comunicaţii, la sfârşitul anului trecut, existau în România 950 de hotspoturi, dublu faţă de decembrie 2006. Majoritatea sunt instalate de companii private.