Antreprenor prin definiţie, Răzvan a lansat de-a lungul timpului peste 30 de proiecte, scopul lui nefiind neapărat să dezvolte afaceri de succes, ci să acumuleze experienţă practică. În 2009 a lansat un magazin online de jucării educative pentru copii, Edukid – acesta a crescut constant şi, trei ani mai târziu, a fost vândut celui mai puternic competitor local.

Răzvan nu s-a oprit aici. Imediat după exitul de succes, a lansat Monitor Backlinks, proiect care se adresează afacerilor online şi specialiştilor SEO şi marketing. Potenţialul proiectului a fost confirmat încă de la bun început, atunci când a fost selecţionat pentru a participa la Startup Spotlight, competiţie şi program de orientare adresat celor mai performante 32 de startup-uri din regiune. La un an de la participare, rezultatele Monitor Backlinks vorbesc de la sine: Răzvan a obţinut o investiţie de tip seed de la SOS Ventures, fond de investiţii irlandez cu ai cărui reprezentanţi a avut ocazia să stea de vorbă la Startup Spotlight, a fost acceptat la Lisbon Challenge, program de accelerare portughez, a prezentat proiectul pe scena Seedcamp Lisabona, şi a fost selecţionat pentru participarea la WebSummit în Irlanda. Am stat de vorbă cu Răzvan Gîrmacea pentru a afla povestea Monitor Backlinks şi secretele propriului succes.

Capital: Cum a apărut ideea proiectului?

Răzvan Gîrmacea: Am optimizat multe site-uri în ultimii 6 ani şi de aici mi-a venit ideea de a face un produs online util celor ca mine. Pe măsură ce proiectul a crescut, am primit feedback de la utilizatori şi am reuşit să îmbunătăţesc produsul foarte mult, reuşind să îl lansez pe piaţa internaţională.

Astăzi, produsul monitorizează zilnic site-urile utilizatorilor pentru a-i anunţa atunci când cineva pune un link către ele şi a-i informa dacă acele link-uri îi ajută să obţină poziţii mai bune pe Google. În plus, Monitor Backlinks monitorizează competiţia pentru a anunţa utilizatorii de unde provin link-urile concurenţilor, cât de activi sunt aceştia şi care sunt cele mai bune link-uri pe care le-ar putea obţine. Nu în ultimul rând, produsul verifică în mod regulat toate link-urile şi anunţă utilizatorul atunci când unele link-uri sunt scoase sau nu mai sunt bune pentru Google.

Capital: Care este forma actuală a afacerii, câţi angajaţi aveţi şi cum aţi ajuns aici? Spune-ne mai multe despre produs, profilul utilizatorilor, concurenţă şi avantajul vostru competitiv!

R.G.: Firma este înregistrată în Irlanda, iar activitatea acesteia o desfăşor din România şi lucrez cu 7 colaboratori din ţară şi din străinătate. Înainte de lansare am dezvoltat singur produsul, iar ulterior Daniel Damian m-a ajutat de-a lungul anului 2012 pe partea de comunicare şi vânzări.

Astăzi avem peste 14.000 utilizatori din toată lumea şi o competiţie destup de puternică. Ne diferenţiem însă de aceasta fiindcă ne adresăm unui segment diferit de utilizatori: cei mai puţin avansaţi – antreprenori, oameni de PR şi marketing care nu au nevoie de foarte multe cunoştinţe SEO, dar care doresc să obţină rezultate bune pentru site-urile lor sau ale clienţilor lor. Ne dezvoltăm produsul făcându-l cât mai simplu de utilizat, reducând din „zgomot”, chiar dacă trebuie să renunţăm la unele facilităţi care ar complica produsul prea mult pentru utilizatorii noştri.

Capital: Cum este finanţat proiectul şi cum aţi reuşit să obţineţi investiţia iniţială?

R.G.: Proiectul l-am dezvoltat timp de un an folosind resursele proprii. În toamna anului 2012 am participat la Startup Spotlight, competiţie şi program de mentorat pentru cele mai bune 32 de startup-uri din regiune, organizat în cadrul How to Web. Acolo l-am întâlnit pe Bill Liao, reprezentant al fondului de investiţii SOS Ventures din Irlanda şi în aprilie am obţinut de la ei o finanţare de 50.000 EUR.

Capital: Care sunt următorii paşi pentru proiect? Cum vă aşteptaţi să evolueze în următorii 5 ani?

R.G.: Pentru următorii 5 ani e cam mult de „ghicit”, dar planuri pentru următorii 3 ani am. În primul rând, accentul va fi să ajutăm publicul mai puţin specializat să înţeleagă ce se întâmplă cu site-ul lor din punct de vedere SEO şi să facem din Monitor Backlinks o unealtă utilă şi foarte uşor de utilizat de oamenii de marketing, PR şi antreprenori.

Capital: Care sunt cele mai importante aspecte pe care crezi că ar trebui să le ia în considerare un antreprenor care se pregăteşte să pornească un startup în tehnologie?

R.G.: Să porneşti o afacere online nu necesită foarte multe investiţii şi riscuri, de aceea chiar şi cei care nu au multă experienţă îşi pot dedica timpul pentru a încerca şi pentru a învăţa ce înseamnă să dezvolţi o afacere online. Nu este nici o problemă să fii angajat şi să faci în timpul liber un proiect care se poate transforma în afacere. Nu sunt de acord cu cei care sugerează că trebuie să îţi dai demisia ca să poţi porni o afacere, mai ales atunci când nu ai multă experienţă şi având în vedere că şansele ca afacerea să nu aibă succes sunt foarte mari (peste 95% conform statisticilor).

De exemplu, completez acest interviu din acceleratorul Lisbon Challenge unde sunt încă 74 de startup-uri din toată lumea, în diferite stagii de dezvoltare, şi sunt mulţi care lucrează la distanţă pentru job-ul lor zilnic şi după se ocupă de propriul startup. Acumulează astfel experienţă în timp ce au un job şi un venit din care să trăiască.

Capital: Crezi că a fi antreprenor în România vine cu provocări pe care antreprenorii din alte părţi ale lumii nu le întânesc?

R.G.: Toţi antreprenorii din lume au provocări, doar că diferite. De exemplu, în ţările dezvoltate este foarte greu să angajezi de la început multe persoane fiindcă salariile sunt foarte mari. Asta înseamnă că trebuie să ai venituri destul de rapid, însă avantajul este că la ei piaţa este mai dezvoltată şi au mai mulţi cumpărători care sunt dispuşi să plătească mai mulţi bani. În Statele Unite finanţările pot fi accesate mai uşor, însă şi din România se poate aplica la programe de accelerare unde poţi cunoaşte investitori de la care poţi obţine banii de care ai nevoie.

Capital: Care a fost cea mai importantă decizie pe care ai luat-o până în prezent?

R.G.: Aici e simplu: să accept investiţia de 50.000 EUR de la SOS Ventures. E o decizie importantă care vine cu multe responsabilităţi, însă îmi plac provocările şi lucrez bine sub presiune.

Capital: Care sunt cele mai importante greşeli pe care le-ai făcut în „cariera” de antreprenor şi care sunt lecţiile învăţate?

R.G.: Greşeli n-am făcut, am învăţat din ce nu a mers J. Mulţi antreprenori dezvoltă un produs care le rezolvă lor problema şi „speră” că mulţi alţii vor avea aceeaşi problemă şi că vor adopta uşor soluţia lor. Acesta cred că este cel mai important lucru: să vezi dacă problema pe care încerci să o rezolvi are potenţial real (încearcă să vinzi produsul înainte să îl construieşti, dar nu prietenilor, ci abordează oameni necunoscuţi care îţi vor acorda feedback valoros). O părere îţi poate spune oricine, dar dacă reuşeşti să faci pe cineva să plătească pentru produsul tău, asta contează cu adevărat.

Capital: Ce impact a avut asupra ta participarea la How to Web Startup Spotlight?

La Startup Spotlight am luat prima dată în calcul posibilitatea unei investiţii după ce am întâlnit mulţi investitori şi reprezentanţi ai unor acceleratoare. Acolo l-am întâlnit pe Bill Liao, reprezentant al fondului de investiţii SOS Ventures, am ţinut legătura şi, după ceva timp, am obţinut o investiţie de 50.000 EUR de la ei.

Acest material face parte din campania „Let’s grow together” şi este realizat împreună cu How to Web, cel mai important eveniment dedicat tehnologiei şi antreprenoriatului din Europa de Sud-Est. How to Web 2013 are loc pe 20 şi 21 noiembrie în Bucureşti. În cadrul conferinţei va avea loc şi Startup Spotlight, competiţie şi program de orientare adresat celor mai performante start-up-uri din regiune.