Sud-coreenii de la Hyundai încearcă să se impună în Europa cu un model, i30, care impresionează prin design şi siguranţă
Atunci când concurezi cu Volkswagen Golf, Ford Focus şi Opel Astra, trebuie să impresionezi încă de la prima vedere. Cu modelul i30 sud-coreenii de la Hyundai încearcă exact acest lucru şi se pare că le iese. Proiectat în Germania şi construit în Cehia, noul i30 a câştigat premii importante în Irlanda, Slovenia, Cehia, Germania, Polonia, Anglia sau Turcia şi a fost finalist în competiţia Maşina Anului în Europa în 2013. În ţara noastră, circulă în prezent 6.016 unităţi Hyundai i30, conform datelor de la Direcţia Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor. În primele trei luni ale acestui au fost înmatriculate 117 unităţi, modelul i30 fiind depăşit la vânzări doar de SUV-ul ix35, care s-a comercializat în 121 de unităţi.
Maşina are un aspect agresiv, iar liniile caroseriei par atât de ascuţite, încât ar putea răni pe oricine ar îndrăzni să se rezeme de portiere. La aspectul agresiv contribuie în mod evident farurile şi stopurile, care fac modelul unic şi inconfundabil. Luminile de zi cu LED se aprind odată cu motorul şi se sting atunci când sunt pornite farurile.
Motorizările disponibile pentru i30 sunt de 1,4 şi 1,6 litri diesel şi benzină, însă având în vedere faptul că am vrut să testăm maşina inclusiv în oraş am ales să testăm singura variantă de motorizare (1.6 Gdi, 135 CP, benzină) cu transmisie automată în şase rapoarte. Cutia de viteze este lentă, spre deosebire de cutia cu dublu ambreiaj DSG de pe Volkswagen Golf sau Powershift-ul de pe Focus. Dacă producătorul a trecut în fişa maşinii un consum urban de 9,1 litri, noi nu am reuşit să înregistrăm sub 13 litri cu modul ECO activat. Trebuie ţinut cont însă că am testat maşina în cea mai aglomerată perioadă, înaintea Sărbătorilor Pascale. În ceea ce priveşte ţinuta de drum, i30 are o direcţie care lasă de dorit. Şoferul poate alege, prin intermediul unui buton de pe volan, unul din cele trei moduri de funcţionare a direcţiei – Comfort, Normal şi Sport.
În modul Comfort, volanul poate fi întors cu un singur deget, iar acest mod este ideal pentru parcări, în schimb recomandăm celelalte moduri, Normal şi Sport, între care nu am putut face diferenţa, pentru a fi sigur că volanul transmite mesajul corespunzător către roţi. Suspensia primeşte în schimb o bilă albă. i30 beneficiază de suspensii independente, plus bară stabilizatoare, iar şocurile sunt amortizate foarte bine. La interior, sud-coreenii au făcut treabă bună: materialele folosite sunt de calitate, bordul arată futuristic, iar spaţiul este suficient de mare, chiar şi pentru pasagerii din spate. Portbagajul are un volum de 378 de litri, iar la interior există spaţii de depozitare în cotieră, dar şi în uşi. În ceea ce privește siguranța, i30 vine standard cu şase airbaguri (frontale, laterale și cortină), controlul electronic al stabilității (ESP), asistența la frânarea de urgență şi HAC (hill assist control). i30 este una dintre cele mai sigure maşini din segmentul său, obţinând cinci stele pentru nivelul de siguranţă, de la Euro NCAP. În concluzie, Hyundai i30 merită luat în considerare, deşi în segmentul din care face parte sunt disponibile zeci de opţiuni dintre care amintim doar Renault Megane, Peugeot 308, Mazda3, Seat Leon, Honda Civic, Kia cee’d, Citroën C4, Fiat Bravo sau Toyota Auris.