Standul Automobile Dacia de la Frankfurt Messe, pierdut într-un colț al spațiului închiriat de fratele mai mare Renault, a atras atenția doar prin roșul aprins al „cutiei” care adăpostea Duster Edition 2016. Produsele complet noi au lipsit cu desăvârșire, iar despre o conferință de presă în programul aglomerat al expoziției nici nu a putut fi vorba. Prin urmare, curiozitatea jurnaliștilor prezenți la IAA în prima zi dedicată specialiștilor și presei nu a putut fi satisfăcută decât prin înmânarea unei mape. Abia atunci am descoperit noutățile despre care auzisem zvonuri cu doar câteva zile înainte de plecarea către Frankfurt. Câteva dintre modelel gamei Dacia – Logan, Logan MCV, Sandero și Sandero Stepway – au acum în lista de opțiuni o cutie robotizată cu cinci trepte disponibilă doar în combinație cu propulsorul TCe de 90 CP. Expus la fel de discret în micul spațiu rezervat de producătorul român, acest ansamblu este destinat celor care își doresc un condus mai ușor în timpul deplasărilor prin orașe. Conform oficialilor Automobile Dacia, noua cuitie de viteze Easy-R asigură o utilizare comodă datorită soluției tehnice care elimină pedala de ambreiaj. Cutia dispune de un sistem de acționare electromagnetic (pilotat de un calculator) care asigură debreierea, schimbarea vitezelor și acționarea ambreiajului în locul șoferului. Ea dispune de două moduri de funcționare – Automat sau Manual – și menține un consum de carburant identic celui al cutiilor manuale deja cunoscute. Totodată, întreaga gamă de motoare Dacia se înscrie din acest an în normele EURO 6 pentru a respecta reglementările europene.

O altă noutate, la fel de greu de descoperit, a fost ediția specială a modelului Duster. Deși amplasat vizibil în stand, Duster Edition 2016 nu afișează în exterior modificări vizibile însă, undeva, ascunsă deasupra numărului de înmatriculare, se află o cameră video pentru mersul cu spatele. De asemenea, cunoscutul sistem Media-NAV este prezent la bord cu un update de soft care permite utilizarea sistemului audio-streaming sau conectarea la rețele sociale. Ciudat este faptul că noul Media-NAV Evolution asigură chiar și conectarea la Facebook, deși mulți alți producători europeni au fost nevoiți să renunțe la acest soft la solicitarea deținătorului licenței.

Producătorul american deținător al uzinei de la Craiova, Ford, a lipsit și el de pe lista conferințelor de presă. Asta pentru că toate produsele prezente la stand fuseseră deja dezvăluite la expoziții anterioare. Cu toate acestea, noutățile scoase în evidență prin poziționare au fost SUV-ul Edge, exclusivistul Mondeo Vignale, Mustang, GT și EcoSport. Acest din urmă miniSUV poate avea o importanță aparte pentru români în viitorul apropiat, fiind – așa cum Capital a susținut încă de acum câțiva ani – al doilea produs de care are nevoie uzina din Bănie. Deși nu a fost făcut un anunț oficial în legătură cu această decizie, este de așteptat ca Ford să dezvăluie toate detaliile în această toamnă.

A treia prezență românească la Frankfurt Motor Show 2015 – una suprinzătoare – a fost Julia, un coupe sportiv cu design retro și caroserie realizată din lemn. Peter Szabo, cel care a pus în practică proiectul, este un cetățean român de origine maghiară care a realizat mașina într-o localitate de lângă Târgu Mureș. Designul aparte, inspirat din coupe-urile perioadei interbelice este opera lui Zsolt Csaba Ferenczi. Numele vehiculului expus de Peter Szabo în standul unui producător german de software pentru autovehicule cu sediul în Mannheim, Susi&James, este Julia și reprezintă un omagiu adus soției lui Peter. Spectaculoasa caroserie din lemn de frasin a fost montată pe un șasiu modificat al unui bătrân Ford Taunus, același care a „donat” și motorul, iar scaunele și parbrizul provin de la un Ford Probe, respectiv, de la un Mercedes-Benz. În preznt conceptul nu îndeplinește nici normele de depoluare și nici cele de siguranță obligatorii în Europa.

 

(Articol apărut în suplimentul Capital Auto din 2 octombrie 2015)