Iahturi made in Romania

Desi Rominia este un mare producator de nave, piata interna ramine practic inexistenta. in cele peste 20 de santiere navale se pot construi petroliere de peste 150.000 tdw, dar si ambarcatiuni de mic tonaj, de agrement, de la veliere pentru doua-patru persoane, pina la iahturi de lux. Deocamdata, toata productia de nave, indiferent de dimensiuni si destinatie, se exporta, rominii nefiind ica atrasi de sporturile nautice.Dupa 1990, s-au ifiintat chiar noi santiere navale destinate exclusiv produc

Desi Rominia este un mare producator de nave, piata interna ramine practic inexistenta. in cele peste 20 de santiere navale se pot construi petroliere de peste 150.000 tdw, dar si ambarcatiuni de mic tonaj, de agrement, de la veliere pentru doua-patru persoane, pina la iahturi de lux. Deocamdata, toata productia de nave, indiferent de dimensiuni si destinatie, se exporta, rominii nefiind ica atrasi de sporturile nautice.
Dupa 1990, s-au ifiintat chiar noi santiere navale destinate exclusiv productiei de ambarcatiuni sportive sau de croaziera, semn ca productia acestora poate fi rentabila. Din pacate, si i acest sector s-au iregistrat falimente. santierele navale Rascala se afla i lichidare de anul trecut, bunurile acestora, ce compun fluxul tehnologic de fabricatie a ambarcatiunilor din rasina armata cu fibra de sticla, plus mijloacele de transport si ridicat speciale fiind scoase din nou la licitatie. Dupa un iceput promitator, patronii italieni au disparut fara urma, lasind i seama ORCB (fostul AVAB) recuperarea datoriei catre defuncta Bancorex. Posibilitatile santierului sunt isa reale, aici fiind instalate utilaje pentru productia de barci cu coca din fibra de sticla, cu o lungime de pina la 14 metri. Rascala era chiar pe cale de icheia un contract pentru livrarea de salupe rapide destinate granicerilor si care urmau sa patruleze pe itregul curs national al Dunarii. in plus, i Zona Libera Agigea sunt depozitate matrite si sabloane pentru productia de barci pneumatice. Dupa cum ne-a declarat expertul contabil Gheorghe Dumitru, lichidatorul societatii, valoarea de pornire a licitatiei a scazut la aproximativ 2 milioane de dolari, pentru repornirea productiei fiind necesara doar aprovizionarea cu materie prima. Modelele de barci ce pot fi realizate i aceste santiere nu se icadreaza i categoria navelor de croaziera, mai ales maritima. in schimb, preturile sunt mai mici, pretindu-se la piata interna.
O afacere deosebita a fost initiata la Oltenita, unde cu capital olandez a fost ridicat un nou santier naval, i vecinatatea SC Navol. Initial, i 1993, prin comenzile lansate de catre firma Black Sea Trading BV s-a pornit la executia primelor iahturi la Navol Oltenita. in primavara anului 1998, Black Sea Trading Olanda cumpara de la Navol o hala de depozitare, adaptata constructiei de iahturi, pe care o modernizeaza si o doteaza cu masini si tehnologie specifica, nascindu-se astfel firma SC Stentor SRL, cu capital mixt. Anul trecut, investitiile au fost de circa 8,8 miliarde lei (80 milioane/angajat), iar profitul s-a ridicat la 2,25 miliarde lei.
Iahturile Stentor construite i Rominia au o lungime cuprinsa itre 8 si 16 metri; pina i prezent s-au livrat clientilor din tarile Uniunii Europene 52 de bucati, productia fiind deja contractata pe urmatorii cinci ani. Directorul stefan Negoita afirma ca, pina i prezent, nu a primit nici o solicitare de la intern, preturile de peste 400.000 euro fiind considerate prohibitive pentru buzunarele autohtone. Constructia acestor nave este din otel, icadrindu-se itr-o clasa superioara din punctul de vedere al finisajelor, motorizarii si sistemelor de navigatie. Planurile de viitor prevad intrarea si pe piata nord-americana, ceea ce va mari ritmul de productie.
Cu toate ca marile santierele navale dispun de posibilitatile tehnice pentru constructia de ambarcatiuni de agrement, nu exista o productie de serie, fiind executate numai la comanda. La Severnav, de exemplu, se executa ambarcatiuni sportive din rasina armata cu fibra de sticla sau, mai sofisticate, cu coca din otel.     

L