Ce vor avea în comun miliardarul rus Roman Abramovici şi milionarii de pe Dâmboviţa? Răspunsul nu este investiţia într-un club de fotbal, ci într-un iaht de lux. EFG Eurobank Ergasias, acţionarul majoritar al Bancpost, intenţionază să acorde în România credite exclusiv pentru achiziţionarea iahturilor de lux. Instituţia financiară elenă a înştiinţat Banca Naţională a României că are de gând să ofere în mod direct credite pe piaţa românească pentru achiziţion
Ce vor avea în comun miliardarul rus Roman Abramovici şi milionarii de pe Dâmboviţa? Răspunsul nu este investiţia într-un club de fotbal, ci într-un iaht de lux. EFG Eurobank Ergasias, acţionarul majoritar al Bancpost, intenţionază să acorde în România credite exclusiv pentru achiziţionarea iahturilor de lux.
Instituţia financiară elenă a înştiinţat Banca Naţională a României că are de gând să ofere în mod direct credite pe piaţa românească pentru achiziţionarea de iahturi. De altfel, aceasta este singura notificare depusă de greci, dintr-o listă care cuprinde 19 variante de creditare. Au conaţionalii noştri chiar atât de mulţi bani încât să-şi permită să facă pe grandomanii prin porturile europene? „Românii pot cumpăra iahturi de lux. În estul Europei sunt puţini oameni bogaţi, dar aceştia au posibilitatea să cumpere orice îşi doresc“, spune Nada Serafini, manager pe Europa şi Estul Mijlociu al companiei italiene producătoare de iahturi Pershing. Dacă ne uităm că numărul proprietarilor de Bentley este mai mare decât în Ungaria sau Polonia, înseamnă că există pasiune pentru lux şi exclusivism printre românii bogaţi. „Există competiţie între cei cu bani. Când unul cumpără o barcă de 500.000 de euro, de exemplu, vecinul vrea să fie mai presus şi îşi cumpără una de 700.000 de euro“, explică Francesco Fischetti, general manager Franco’s Marina.
Grecii au „mirosit“ că în România există un segment de populaţie care îşi poate permite un iaht de lux. „Acest produs se adresează strict unei anumite categorii de români, mulţi dintre ei sunt cei care închiriază deja iahturi în Mediterană pentru a naviga“, spune Ioannis Kougionas – director general adjunct Corporate Banking, Bancpost. „Am avut şi în România cereri de credite pentru iahturi de lux, dar nu le-am putut onora“, adaugă acesta. „Potenţialul pieţei de iahturi este estimat la 15-20 milioane de euro“, consideră acesta. Odată comandat un iaht, perioada de livrare variază între patru şi şase luni, iar achiziţionarea nu se rezumă doar la cumpărare. Ambarcaţiunea trebuie întreţinută, iar costurile nu sunt deloc de trecut cu vederea, situându-se între 15.000 şi 60.000 de euro pe sezon. Şi dacă tot s-a cumpărat iahtul, proprietarul trebuie să-şi găsească şi un loc unde să-l ancoreze, piscina din Pipera nefiind o soluţie pentru acostare. În străinătate, o mare parte dintre contractele pentru iahturi vin la pachet şi cu un loc în port. La noi, singurul port turistic pentru ambarcaţiuni este cel din Eforie, cu un număr de 60 de locuri, Tomis urmând a fi deschis şi el anul acesta, pentru a creşte numărul de locuri de acostat la 500. Un loc închiriat în Marea Mediterană poate ajunge până la 2.000 de euro pe zi, pentru ambarcaţiuni mai mici costurile situându-se între 400 şi 700 de euro pe zi. Pentru concesiunea locului pentru o perioadă lungă de timp (până la 50 de ani), preţul plătit poate ajunge chiar şi la 200.000 de euro.
Însă unii sunt neîncrezători în puterea de cumpărare a românului şi, deşi confecţionează iahturi de lux în România, vânzarea lor este exclusiv pentru piaţa externă. Stentor Marine, din Olteniţa, este un astfel de producător, ale cărui uşi nu se deschid pentru milionarii noştri. „Suntem prea scumpi pentru piaţa internă“, spune cu „modestie“ un reprezentant al companiei. „Am avut solicitări din partea românilor, nu le-am acceptat pentru că deja avem contracte semnate până în 2009“, adaugă el.
O piedică pentru români în achiziţionarea de iahturi a fost acciza pentru produse de lux, care până anul trecut era de 50%, iar legislaţia nu făcea diferenţa între o ambarcaţiune şi un iaht de lux. Astăzi aceste taxe variază între 9% şi 12 % pentru iahturi de dimensiuni mari, iar noua ofertă a grecilor de la EFG, vine să înmulţească numărul opţiunilor celor care vor să-şi transpună în practică visul de a ajunge până la Monte Carlo pe mare.
Simulare de Împrumut
OFERTĂ EFG Eurobank Ergasias nu a făcut publice condiţiile de creditare pentru iahturi. Însă, pentru a avea o imagine aproximativă, Capital a făcut o simulare având la bază condiţiile practicate pentru creditul auto, aceasta fiind cea mai viabilă raportare la un împrumut pentru iahturi întrucât face parte din categoria în care sunt acordate credite şi pentru bărci cu motor.
DOBÂNDĂ 9% În România singura care acordă credit pentru bărci este BCR, cu o dobândă de 9% pe an. Astfel rata lunară va depăşi 24.000 de euro pentru un iaht de 1,5 milioane de euro şi 72.000 de euro pentru unul de 4,5 milioane de euro.
DOBÂNDĂ 5,95% Presupunând că termenii de creditare pentru un iaht de 1,5 milioane de euro sunt similare celui mai bun credit autohton pentru achiziţia de maşini noi (avans zero, dobândă 5,95% pe o perioadă de şapte ani, în euro), solicitantul împrumutului va trebui să plătească o rată lunară de 21.877 de euro.
DOBÂNDĂ 8,5% La Bancpost (controlată de EFG Eurobank Ergasias), în aceleaşi condiţii ca şi mai sus, dar cu dobânda de 8,5% pe an, rata lunară va fi 23.755 de euro pentru un iaht. La o valoare de 4,5 milioane de euro (preţ plătit de Copos pentru ambarcaţiunea sa), rata lunară este de 71.264 de euro.
GARANŢII Calculul ratelor nu ţine cont de comisioanele bancare, asigurări sau alte garanţii solicitate. Garanţiile pot fi imobiliare, cash colateral sau alte forme de garantare, dacă creditul este luat de o persoană juridică.
COSTURI Preţul acestor ambarcaţiuni începe de la 300.000 de euro şi poate ajunge chiar şi la 16 milioane de euro. Numărul iahturilor vândute în România este de maxim zece. Franco’s Marina a vândut trei iahturi de lux, cu preţuri cuprinse între 1,3 -1,5 milioane de euro, iar Neptun Iahts doar unul cu o valoare peste un milion de euro.