Cine este AIG, cand a intrat in afaceri si care este pozitia sa pe plan mondial?
American International Group (AIG), cel mai mare grup financiar din lume cu prezente in peste 130 de tari, si-a inceput activitatea in 1919, este a saptea mare companie mondiala si deruleaza 50% din afaceri in afara SUA. AIG este auditat de Standard&Poor si Moodys, ceea ce este extrem de important pentru increderea de care are nevoie detinatorul unei pozitii strategice. Tin sa precizez ca aceasta pozitie nu a fost zdruncinata de atentatele din 11 septembrie 2001. Despagubirile de 800 milioane USD pe care a trebuit sa le platim in urma atentatelor nu ne-au afectat.
Cum ati reusit sa va pastrati imaginea de companie de incredere cand v-ati confruntat cu situatii de criza, in genul celei din Argentina?
Experienta indelungata si prezenta in intreaga lume ne face sa ne adaptam strategia in functie de conditiile fiecarei tari. Situatiile dificile din Argentina, Pakistan, Bangladesh sau orice alta tara nu ne surprind cu nimic pentru ca suntem obisnuiti sa le facem fata. Experienta din 130 de tari ne „invata” ce metoda sa folosim, pentru ca interventia noastra in momentele de criza sa fie eficienta.
Aducand discutia catre piata romaneasca, care este legatura dintre AIG Romania si AIG Life?
Ambele fac parte din grupul financiar AIG, insa sunt companii cu linii de afaceri total diferite. AIG este o companie de asigurari non-viata, prezenta pe piata romaneasca din 1994, in timp ce AIG Life face asigurari de viata. Pana la urma, la ultimul nivel, cele doua companii au acelasi actionar – AIG. In cazul AIG Life, actionarul majoritar este compania americana ALICO detinuta, in totalitate, de AIG.
Care sunt principalele produse de asigurari de viata vandute pe piata romaneasca?
Inainte de toate, vreau sa precizez ca filozofia noastra actuala consta in a furniza produse financiare garantate, cele mai potrivite pentru piata romaneasca actuala, din punctul nostru de vedere. Concret, ne axam mai mult pe produsele traditionale decat pe cele de tipul „unit linked”. Astfel, avem produse precum Life Plus, care are o componenta de protectie si una de investitii; Capital conceput, mai ales, pentru investitii si Junior, produs investitional pentru copii. Avem, de asemenea, si asigurari de accidente ca produse individuale sau aditionale pentru alte tipuri de polite de viata. Acestea pot fi achitate si in dolari. Pe langa produsele individuale, avem si produse de grup.
De ce credeti ca, in Romania, clientii companiilor de asigurari aleg mai degraba produsele traditionale decat cele de tipul „unit linked”?
Clientii sunt liberi sa aleaga ambele categorii de produse, cu conditia sa le inteleaga la fel de bine. Asigurarile de tip „unit linked” sunt un concept destul de simplu, in sensul ca beneficiile depind direct de natura investitiilor, majoritatea acestora fiind facute pe pietele de capital din Romania sau din strainatate. De aceea, este foarte important sa se inteleaga ce se intampla cu acesti bani. De exemplu, dupa atentatele din 11 septembrie, pietele au scazut destul de mult, desi nici inainte situatia nu era foarte buna. Din acest punct de vedere, nu sunt sigur ca asiguratii nostri, care au cumparat acest tip de asigurari, sunt pe de-a intregul constienti de faptul ca actiunile scad la fel de bine cum pot sa si creasca. In schimb, optand pentru produsele cu suma asigurata garantata, clientul participa la profitul investitiilor facute de societatile de asigurare. Acest tip de asigurare este mai putin riscant.
Care sunt instrumentele investitionale pe care le foloseste AIG Life pentru portofoliul sau financiar?
AIG Life investeste exclusiv pe piata romaneasca, in titluri de stat si in depozite bancare. Lucrand cu volume mari, putem sa beneficiem de dobanzi mai avantajoase. Un exemplu in acest sens este emisiunea de titluri de stat de anul trecut, cand am obtinut o dobanda de 44%. In conditiile in care rata inflatiei s-a cifrat la 30%, iar devalorizarea a fost de 22%, cred ca o dobanda de 44% este buna. In privinta depozitelor, alegem doar bancile cu buna reputatie. Investim doar in banci mari, precum Citibank sau ABN Amro. Niciuna din investitiile noastre nu este facuta pe piata de capital. De asemenea, am investit doar in Romania, desi avem si oferte din strainatate.
Cum credeti ca va fi influentata piata asigurarilor de legea pensiilor private?
O lege a pensiilor private, in cazul in care va fi votata, nu va avea efectul scontat din cauza lipsei de educatie a populatiei. Cred ca, intr-o prima faza, legea propriu-zisa ar trebui sa fie precedata de o campanie de informare. In lipsa unei campanii, e adevarat ca vor fi destui angajati care vor opta pentru sistemul de pensii private, insa numarul lor ar fi si mai mare daca oamenii ar opta in perfecta cunostinta de cauza. In orice caz, o lege a pensiilor private ar aduce o serie de avantaje: companiile ar fi degrevate de o serie de impozite, sarcina Guvernului ar fi usurata, angajatorii ar deveni mai constienti de valoarea propriei forte de munca, iar fondurile care acum se duc la stat, ar putea fi folosite pentru dezvoltarea, implicit, a pietei de capital.
Cine credeti ca ar trebui sa investeasca intr-o asemenea campanie de informare: statul sau companiile private?
Si unii, si altii. Cu an si jumatate in urma, participand la o discutie despre legea pensiilor private, am aflat ca o campanie de informare costa circa 20 milioane USD. Intrucat este o suma mare, campania va trebui sustinuta si de societatile private, inclusiv de AIG Life. Totusi, cred insa ca legea pensiilor private va deveni operationala de-abia in 2004 – timp in care vor trebui puse la punct normele metodologice de colectare si monitorizare.
Cum credeti ca va evolua piata romaneasca de asigurari, in general, si pozitia AIG Life pe aceasta piata, in particular?
Personal, cred ca piata romaneasca se va dezvolta. Faptul ca, anul trecut, Comisia de Supraveghere a Asigurarilor (CSA) a dat niste regulamente mai stricte, este menit sa confere pietei o mai mare stabilitate. Desi volumul total al cheltuielilor pentru politele de asigurare este inca redus in Romania, in ultimul timp, se observa o crestere a sumelor investite in asigurari, mai ales in Bucuresti. Suntem increzatori in potentialul pietei, motiv pentru care, de altfel, ne aflam pe piata. In privinta AIG Life, dupa trei ani de activitate, ne aflam pe locul al treilea pe piata asigurarilor de viata, cu o cota de 9%. Anul acesta, ma astept sa crestem, insa aceeasi tendinta o vor urma si competitorii nostri, astfel incat la sfarsitul lui 2002, cred ca vom ramane pe locul trei. In 2003 insa, cred ca ne vom consolida pozitia urcand pe locul doi.
Asirom este prezent in Romania de zece ani, iar Nederlanden de cinci. De ce AIG Life a intrat pe piata romaneasca mai tarziu?
Nu cred ca am intrat tarziu pe piata. Am ales momentul cel mai oportun din punctul nostru de vedere. Atunci cand analizam o piata pe care vrem sa patrundem nu ne interseaza sa fim primii. Putem intra si ultimii, daca momentul ales este prielnic din punct de vedere economic.
Ce sanse reale are AIG Life sa devina liderul asigurarilor de viata?
Legat de sansele AIG Life de a deveni lider de piata, problema nu este „daca”, ci „cand”. Realist, cred ca AIG Life va intra intr-o competitie serioasa pentru primul loc la sfarsitul lui 2004. Daca noi vom continua ritmul de crestere actual, iar piata va continua sa creasca si ea, acest lucru se va intampla cu siguranta.