Trimestrul al patrulea a fost unul pozitiv pentru mai multe sectoare: două dintre ele au avut creșteri de peste 20% (echipamente de birou și IT) și alte două (electrocasnice mici și telecom) s-au apropiat de aceeași cifră. Sectoarele foto, electronice și electrocasnice mari au avut de asemenea un trimestru bun, înregistrând o creștere în jur de 10%. În timp ce IT a fost marele câștigător al anului cu o creștere de 25.5% față de 2010. În general 2011 a fost un an de revenire pentru toate sectoarele.
Așadar, în ultimul trimestru al anului 2011, piața de imprimante si multifuncționale  și-a continuat trendul ascendent. Atingând valoarea de 10 milioane euro, sectorul înregistrează o creștere de 33.4% față de aceeași perioadă a anului 2010. La începutul anului 2011 vorbeam despre o stare de așteptare și de prudență, în special în zona business-to-business. În T4 2011 se observă o menținere a atitudinii de precauție, însă totodată și o dezmorțire a bugetelor pentru achiziționarea echipamentelor de birou. Preferințele au  rămas în același segment, al produselor multifuncționale laser. Echipamentele laser prezintă un număr de avantaje față de cele cu jet de cerneală. Viteza de tipărire este constantă, indiferent de complexitatea imaginii tipărite, și, deși investiția inițială în echipament este mai mare, costul consumabilelor este mai mic. Inkjet-urile sunt cele mai răspândite în rândul utilizatorilor casnici. Motivele acestei răspândiri sunt volumul necesar de imprimare nu foarte mare și prețul de achiziție mult mai scăzut al unei astfel de imprimante. Deși ne aflăm într-un context economico-social încă instabil, piața de imprimante și multifuncționale arată în T4 2011 semnale solide de revenire a consumului.
Sectorul IT, cea mai mare creștere
2011 a fost un an bun pentru vânzările de IT din România, arătând o rată de creștere anuală de 25.5% comparativ cu anul trecut și o rată minimă trimestrială de 23%. Cine a fost leaderul acestei performanțe? Laptopurile, bineînțeles. Cu specificații mai bune și prețuri mai mici, acestea s-au aflat în topul preferințelor consumatorilor. Reprezentând mai mult de jumătate din vânzările de IT monitorizate de GfK Temax, această realizare a impulsionat întregul sector. Dar mai există încă un produs foarte atractiv pentru consumatori: tabletele. Relativ noi pe piață, tabletele înregistrează rate de creștere ridicate. Comparativ cu 2010, electrocasnicele mici au înregistrat o rată de creștere de două cifre ajungând la 108 milioane de euro în 2011. Mai mult, cel de-al patrulea trimestru al lui 2011 a adus o creștere de 19.1% pe piața electrocasnicelor mici din România față de același trimestru al anului trecut. Toate grupele de produse au avut o contribuție considerabilă la evoluția pozitivă a sectorului. În 2011, aparatele pentru prepararea băuturilor calde au fost unele dintre cele mai interesante produse în cadrul sectorului electrocasnicelor mici. Alături de aparatele pentru prepararea mâncării, fiarele de călcat și aparatele pentru coafarea părului, aceste dispozitive au susținut marea creștere a pieței electrocasnicelor mici.
În cadrul pieței în rapidă creștere a aparatelor pentru prepararea băuturilor calde, aparatele cu sisteme cu capsule sunt motorul categoriei, câștigând aproximativ jumătate din piață. Expansiunea tehnologiei pe bază de capsule a fost ajutată de noile produse lansate, de publicitate și promoții. Și aparatele fullautomate se mențin pe un trend ascendent, cifrele de vânzări mari venind totodată cu eroziuni de preț în T4 2011.
Aproape toate segmentele aparatelor pentru prepararea mâncării au crescut, dar în special blenderele de mână, reprezentând în T4 2011 aproape 27% din produsele din această categorie.
În jur de 50% din valoarea vânzărilor de electrocasnice mici se face cu produse mai ieftine de 50 euro. Cu acest preț accesibil consumatorii continuă să cumpere electrocasnice mici în ciuda mediului economic instabil. În T4 2011 vânzările nu au fost făcute în principal cu achiziționarea de cadouri pentru Crăciun, ci cu achiziționarea de produse care sunt realmente necesare. Achiziționarea de electrocasnice mici merge spre obiceiuri mai sănătoase, consum în casă și aparate care ajută la reducerea timpului de lucru.
Telecom: creștere progresivă de-a lungul anului
Telefoanele mobile și smart au marcat o valoare a vânzărilor timidă în primul trimestru, puțin sub nivelul aceluiași trimestru al anului trecut. Totuși, nivelul a crescut progresiv în următoarele trei trimestre, culminând în trimestrul al patrulea 2011 cu 17.8% mai mult decât T4 2010. Per total, vânzările acestui an au fost cu 10% mai mari decât anul trecut.
Nu mai trebuie menționat faptul că sunt preferate de către consumatori din ce în ce mai mult telefoanele smart pentru caracteristicile lor superioare destinate altor servicii decât celor de voce: internet, email, foto, aplicații. În volum, telefoanele smart se situează undeva la limita a 25%, în timp ce în valoare reprezintă mai mult de 50% din întregul sector.
Foto: 2011 – piață de entry level
Piața foto a avut performanțe cu 17,4% mai bune de la an la an, ajungând la o valoare totală de 46 milioane de euro în 2011. Aproape o treime din aceste vânzări au fost făcute în ultimul trimestru din 2011, aducând o performanță solidă de 13 milioane de euro. O contribuție puternică au avut vânzările lunii decembrie care s-au bazat preponderent pe camere pentru entry level. În decembrie, trei pătrimi din vânzările de camere foto digitale au fost făcute cu modele pentru începători cu prețul sub 100 euro. De la trimestru la trimestru, compactele, luptând cu o eroziune de preț de 10%, au reușit să aducă o valoare adițională de 6%. Cu toate că nu au o cotă semnificativă, cea mai mare rată de creștere au avut-o camerele D-SLR. Volumele de camere mirrorless (fără oglindă) nu sunt semnificative încă, dar 2012 aduce previziuni mai bune pentru aceste produse inovative.
Electronice: 2011 – un an pozitiv pentru vânzări
Anul 2011 a început puternic pentru piața de electronice, previzionând un an bun. Cu o creștere a vânzărilor de 8,6% de la an la an și atingând valoarea de 293 milioane de euro, 2011 a fost într-adevăr un an mai bun. Într-un climat de nesiguranță economică cu o încredere a consumatorilor scăzută, electronicele au reușit să se mențină de la trimestru la trimestru pe un trend ascendent.
Doi factori au susținut această performanță: promoțiile continue de pe piață și o rată scăzută de penetrare pentru electronice, în special pentru televizoarele plate. De exemplu, pentru televizoare, campaniile promoționale au afectat prețul mediu care a scăzut cu 8%. Dar mai importat a fost impactul pe care aceste promoții l-au avut asupra comportamentului consumatorului. Acestea au reușit să atragă consumatorii în magazine și să deblocheze în sfârșit decizia de cumpărare. În vremurile grele de criză precum 2009 și 2010, consumatorii au decis sa amâne achiziționarea de bunuri de folosință îndelungată.
Vânzările de Crăciun au fost de asemenea importante. Vânzările din ultimul trimestru au însumat 110 milioane de euro, făcând un salt mare de 10,2% creștere comparativ cu același trimestru al anului trecut. În decembrie 2011 preferințe consumatorilor s-au îndreptat către principale două familii de produse: segmentul TV/Audio și segmentul consolelor video. Vânzările cu televizoare au crescut cu 15% în T4, urmate îndeaproape de sistemele audio cu 7%. Câștigătorul sezonier a fost categoria consolelor video cu o creștere de 26%.
Produsele susceptibile canibalizării de către alte produse, precum playerele MP3/MP4 sau camerele video au avut o preformanță mai puțin bună.
În concluzie, 2011 reprezintă o premisă pozitivă pentru creștere în 2012. Următorul an ar trebui să aducă o creștere în interes, distribuție și penetrare pentru noile tehnologii precum 3D, Smart TV sau Blu-Ray.
Electrocasnice mari: cea mai mare rată de creștere din an
Cel de-al patrulea trimestru al lui 2011 a adus pe piața electrocasnicelor mari cea mai mare rată de creștere din an față de trimestrul corespunzător din 2010: 9,3%. T4 2011 a fost cel mai bun trimestru din ultimii doi ani atingând valoarea de 99 milioane de euro. Totuși, în timp ce toate celelalte sectoare monitorizate de Temax au reușit să atingă o rată de creștere de două cifre, sectorul electrocasnicelor mari a ajuns ultimul la linia de sosire a acestui an. Având în vedere performanța întregului an 2011, se poate observa o creștere pe această piață (4,1%) față de 2010, însă a fost mai degrabă una timidă prin comparație cu evoluția totală a Temax. În 2011, sectorul electrocasnicelor mari a atins valoarea de 328 milioane de euro, menținându-și al treilea loc în topul bunurilor de folosință îndelungată.
Anul 2011 a adus rate de creștere de două cifre pentru piețele mai mici din categoria electrocasnicelor mari precum aparate pentru gătit incorporabile, plite și mașini de spălat vase, arătând că aceste categorii, în mod tradițional poziționate în clase de preț superioare, încep să atragă atenția consumatorilor din ce în ce mai mult. Mergând mai departe, consumatorii par acum mai dispuși să ia în considerare segmentele premium precum frigiderele Side by Side sau mașinile de spălat rufe Wash and Dry atunci când iau decizia de cumpărare; aceste segmente au avut cele mai mari creșteri din categoria din care fac parte.
Pilonii pieței electrocasnicelor mari, aragazurile, mașinile de spălat rufe și frigiderele au înregistrat rate de creștere ceva mai temperate, de o singură cifră în 2011 față de 2010. Mai mult, piața cuptoarelor cu microunde a avut cea mai mare scădere pe o piață în revenire și în creștere, printre principalii factori fiind și creșterea prețului mediu comparativ cu anul trecut. Între timp, piața congelatoarelor și-a continuat extraordinara evoluție cu cea mai mare creștere în cadrul sectorului, valoarea atinsă în 2011 a fost cu mai mult de 20% peste cea din 2010.
GfK este una dintre cele mai mari companii de cercetare de piață din lume, cu 11.000 de experți. În 2010, vânzările GfK au fost de 1,29 miliarde de euro.