International Broadcasting Convention (IBC) este un târg de media, divertisment şi tehnologie care se desfăşoară de 50 de ani în capitala Olandei, Amsterdam. Peste 1.700 de companii din 170 de ţări vin în centrul expoziţional RAI pentru a prezenta cele mai noi tehnologii din domeniul televiziunii.

Prima ediţie IBC a avut loc în anul 1967 la Londra. La hotelul Royal Lancaster au participat 32 de firme, dar televiziunea era în altă eră atunci. Pe măsură ce tehnologia a evoluat, evenimentul a crescut, iar un hotel nu mai era suficient pentru a găzdui IBC. Astfel, în 1992, IBC se mută la Amsterdam în centrul de expoziţii RAI. Din anul 1994, IBC a devenit un eveniment anual care este organizat în luna septembrie. Cea mai recentă ediţie a atras peste 60.000 de vizitatori dornici să afle tendinţele în materie de OTT, 4K, HDR, VOD, VR şi IPTV.

Televizorul este încă rege

Piaţa video este la cele mai mari cote din istoria sa. Oamenii se uită la conţinut video pe tot parcursul zilei, nu doar dimineaţa şi seara cum era în trecut. Televizorul rămâne mijlocul preferat de divertisment în timpul serii, în timp ce dimineaţa şi la prânz sunt preferate dispozitivele mobile precum tabletele sau telefoanele mobile. Televiziunea clasică atrage 95% din venituri, însă clienţii vor şi acces la platforme OTT (over-the-top), adică să urmărească canalele preferate şi pe dispozitive mobile. Cu toate acestea, în lume sunt 368 de milioane de gospodării fără televizor dintre care 13 milioane în Europa. La IBC, compania MX1, parte din SES Astra a prezentat MX1 360, o platformă end-to-end pentru radiodifuzori, furnizori de servicii TV şi distribuitori. Aceasta permite companiilor media să livreze și să valorifice conținutul lor dintr-o singură platformă centralizată de servicii. De asemenea, asigură pregătirea, gestionarea și validarea conținutului de înaltă calitate pentru vizionarea pe mai multe ecrane. MX1 360 permite accesarea, monitorizarea şi interacţionarea cu conținutul virtual, de oriunde din lume. „Degeaba ai conţinut de calitate şi seriale precum Game of Thrones, dacă nu ai cum să le livrezi“, spune Deepak Mathur, vicepreşedinte, comercial în zona Asia-Pacific şi Orientul Mijlociu la SES. În ceea ce priveşte calitatea conţinutului, tot mai mulţi clienţi vor acces la canale HD, iar numărul acestora va creşte de patru ori până în anul 2025. O creştere mai mare se înregistrează pe segmentul canalelor Ultra HD (UHD) sau 4K. Tehnologia UHD are o creştere mai explozivă decât a avut tehnologia HD la vremea ei. Spre exemplu, compania SES, care deţine peste 50 de sateliţi, transmite 31 de canale UHD dintre care 21 comerciale, iar trei operatori europeni oferă deja canale UHD în oferta lor.

 

Încotro se îndreaptă industria 

În privinţa televizoarelor, acestea vor deveni tot mai subţiri, iar în doi trei ani vor exista pe piaţă modele 8K cu ecran flexibil. În Japonia, televiziunea publică Nippon Hoso Kyokai (NHK) plănuieşte să înceapă transmisia în format 8K, iar Olimpiada din 2020 va putea fi urmărită de japonezi pe televizoare flexibile. La IBC au fost prezentate ecrane prototip şi camere care filmează în formatul 8K. Sony a prezentat o astfel de cameră, modelul UHC-8300, care va fi pusă în vânzare începând de luna viitoare. 

Legat de tehnologie, tot mai multe televizoare vor afişa culori mai realistice utilizând HDR cu metadate. În prezent, standardele TV se bazează pe parametrii sistemului Standard Dynamic Range, care au fost stabiliţi în urmă cu peste treizeci de ani. Noile televizoare integrează HDR, adică High Dynamic Range şi afişează un interval semnificativ mai extins, atât pentru culori, cât şi pentru contrast. Televizoarele cu capacitate HDR extind raportul de contrast şi spaţiul cromatic pentru a oferi o imagine naturală şi mai realistă. Inovaţia prezentată la IBC anul acesta este HDR cu metadate, care înseamnă că fiecare cadru este analizat înainte de a fi afişat pentru a oferi cel mai bun efect.

 

Accent pe audio

Partea de audio a fost întotdeauna în umbra segmentului video. Pe măsură ce ecranele televizoarelor au devenit tot mai subţiri, calitatea audio a scăzut. Acum focusul producătorilor a revenit la audio, iar la IBC s-a vorbit foarte mult de NGA sau Next Generation Audio. Este vorba de un nou format Dolby AC-4, care oferă sunet tridimensional, se adaptează la mediu şi poate fi personalizat. Se poate filtra comentariul dintr-un meci, să se audă doar galeriile sau sunetul mingii lovite de fotbalişti. Tot legat de audio, majoritatea executivilor care au participat la IBC au căzut de acord că vocea va juca un rol important pentru clienţi în viitor. Servicii precum „Alexa“ se vor răspândi rapid, spune Steve Plunkett, CTO la Ericsson, iar Adrian Drury, Technology Strategy şi Insight Director la Liberty Global a afirmat că vocea va fi o prioritate pentru viitoarea platformă TV a operatorului de cablu. „Clienţi noştri vor servicii bazate pe comenzi vocale şi lucrăm intensiv în această direcţie“, afirmă Drury.

 

Nici radioul nu va bate pasul pe loc. În prezent, putem asculta radio pe telefoane mobile, dar în curând vom putea produce emisiuni radio cu ajutorul telefonului sau tabletei. „Smartphone-ul este un terminal important pentru jurnalişti. În ultimii ani, reporterii au realizat programe folosind diverse aplicaţii. Acum este timpul să facem pasul următor şi să realizăm o emisiune întreagă de pe un dispozitiv portabil“, spune Lars Hedh, Head of Method şi Technology Development la Radio Suedia. În acest sens se derulează un program pilot denumit „Proiectul NXG“. 

5G-ul va afecta industria

La IBC în centrul discuţiilor s-a aflat şi tehnologia 5G. Cea mai mare teamă a radiodifuzorilor nu este legată de tehnologia în sine, ci de companii precum Apple, Google şi Facebook. 5G-ul va aduce viteze de internet foarte mari de până la 20 Gbps, iar de acestea pot profita giganţii IT care au făcut deja primii paşi în televiziune. Facebook a inaugurat propria platformă pentru spectacole şi apariţii live, Facebook Watch, iar posturile media tradiţionale trebuie deja să facă faţă concurenţei tot mai aprige venite din partea YouTube, Netflix şi Amazon. Şi nu mai este pentru nimeni un secret că şi Apple va lansa în curând un produs propriu pe această nişă. Ameninţarea este evidentă pentru producătorii TV.