Modelul Volkswagen Passat, cel care domină autoritar clasa D, cu peste 32% din totalul vânzărilor, are în sfârşit un rival care îi poate crea probleme de aderenţă pe piaţa autohtonă.

Cu fiecare maşină nouă intrată în vânzare, piaţa devine tot mai greu de controlat. Cei aflaţi pe o treaptă superioară a clasamentului din segmentul respectiv îşi iau măsuri de siguranţă, lansând oferte care mai de care mai interesante, iar cei care nu au şanse să intre în top 10 se mulţumesc să privească, invidioşi, la noul rival sosit pe piaţă. Cam aceasta este situaţia şi în clasa D, unde a patra generaţie Ford Mondeo a primit şansa de a îşi măsura forţele cu Volkswagen Passat, Toyota Avensis sau Nissan Primera. Având în vedere că vorbim despre maşini care fac furori printre directorii companiilor româneşti, lupta se dă, cu siguranţă, în zona echipărilor cât mai complete şi a imaginii pe care vehiculul o împrumută şoferului. Conştienţi de această provocare, inginerii de la Ford au găsit cu cale nu numai să îmbunătăţească modelul precedent, ci chiar să îl propulseze către un segment superior.

Cele 715 milioane de euro cheltuite de Ford of Europe pentru dezvoltarea acestei maşini au ca rezultat un adevărat seducător al şoselelor. Din exterior, impresia de dinamism şi forţă este foarte puternică, iar habitaclul spaţios şi elegant asigură pasagerilor o ambianţă cu care nu te întâlneşti decât la autoturismele cu sânge nobil. Echipa de ingineri condusă de Martin Smith a pornit, în proiectarea acestei versiuni, de la dorinţa de a crea o legătură emoţională a clienţilor cu noul Mondeo, menit să atragă din punct de vedere estetic, înainte de a-l evalua din punctul de vedere al tehnologiilor folosite. Modelul va putea fi achiziţionat în trei variante: sedan, hatchback şi station wagon. Pentru fiecare dintre acestea sunt disponibile şase niveluri de echipare: Ambiente, Trend, Ghia, Ghia X, Titanium şi Titanium X. Cătălin Gavra, directorul general al Romcar, importatorul Ford în România, consideră că „varianta Ambiente este mult mai bogată decât în cazul vechiului model, iar cea mai vândută versiune de până acum, Trend, are cel mai bun raport calitate-preţ“. Gama de motorizări a noului Ford Mondeo este foarte generoasă şi include propulsoare alimentate atât cu benzină, cât şi cu motorină. Astfel, motoarele cu benzină, care poartă numele Duratec, pot fi găsite în variantele 1,6TIVCT (110 CP şi 125 CP), 2,0PFI (145 CP), respectiv 2,5T (220 CP).

De cealaltă parte, doritorii de diesel pot opta pentru una dintre versiunile Duratorq 1,8TDCi (100 CP şi 125 CP) sau 2,0TDCi (130 CP şi 140 CP). Conform celor de la Romcar, stocurile asigurate pentru perioada următoare sunt de câteva sute de unităţi, importatorul aşteptându-se ca motoarele diesel de 1,8 litri şi 2,0 litri să fie cele mai cerute. Pentru echipările Ambiente şi Trend ale motorizării 1,8 TDCi de 125 CP, preţurile cu taxe sunt de 21.527 euro, respectiv 22.717 euro. Pentru cei care doresc să cumpere un Mondeo alimentat cu benzină, sunt disponibile versiuni cu preţuri cuprinse între 18.500 de euro (1,6 Ti-VCT, 110 CP) şi 25.000 de euro (2,5 T, 220 CP). Cumpărătorii care au în plan achiziţionarea unei versiuni inexistente în stoc vor avea de aşteptat aproximativ 90 de zile până la livrare.

Obiectivul pentru 2007: o mie de unităţi

După afirmaţiile lui Cătălin Gavra, noul Mondeo va găsi cel puţin 1.000 de clienţi în acest an în România. „Suntem foarte încrezători în Ford Mondeo şi în rolul său deosebit de important în atingerea obiectivelor noastre de vânzări pentru acest an – peste 17.000 de unităţi“, adaugă acesta.
De altfel, graţie acestui nou vehicul, dar şi modelelor Fiesta, Focus, Fusion sau Transit, cifra de afaceri a Romcar ar putea atinge 250 de milioane de euro. 

Modele alternative

VOLKSWAGEN PASSAT este liderul segmentului D. Mitul maşinilor germane continuă să îi atragă pe români în showroomurile dealerilor VW. Pentru Mondeo, Passatul este un adversar imposibil de învins, în ciuda preţului mai redus. În varianta de bază, Ambiente, cu propulsor de 1,6 litri, Mondeo costă 18.552 de euro, inclusiv TVA, în timp ce Passat Trendline costă cel puţin 20.370 de euro, tot cu TVA. Şi la cea mai ieftină variantă diesel diferenţa de preţ se păstrează în favoarea Fordului.

TOYOTA AVENSIS are o mulţime de puncte tari în faţa concurenţei, în special prin fiabilitate. Din nefericire, maşinile japoneze nu au încă piaţa pe care o merită în România. La capitolul preţ, Avensis este o opţiune extrem de interesantă. Varianta Terra cu motor pe benzină de 1,6 litri costă numai 17.362 de euro, cu toate taxele incluse.