Ca nivel al vânzărilor, piaţa produselor congelate este inconstantă, mai ales pe anumite segmente, din cauza atât a modificărilor periodice ale legislaţiei, cât şi a schimbărilor intervenite în preferinţele de consum ale românilor. Consumatorul român este din ce în ce mai familiarizat cu produsele congelate, cu avantajele oferite de acestea, fiind suficient de critic şi dornic în acelaşi timp să încerce preparate noi. Din punct de vedere cantitativ şi valoric, produsel
Ca nivel al vânzărilor, piaţa produselor congelate este inconstantă, mai ales pe anumite segmente, din cauza atât a modificărilor periodice ale legislaţiei, cât şi a schimbărilor intervenite în preferinţele de consum ale românilor.
Consumatorul român este din ce în ce mai familiarizat cu produsele congelate, cu avantajele oferite de acestea, fiind suficient de critic şi dornic în acelaşi timp să încerce preparate noi. Din punct de vedere cantitativ şi valoric, produsele din carne deţin cea mai mare pondere în totalul pieţei. Ca dinamică, însă, se detaşează legumele congelate, urmate fiind, la o distanţă destul de mare, de semipreparate – categorie introdusă relativ recent pe piaţa locală.
În funcţie de calitate şi preţ, oferta cea mai generoasă este pe segmentul „medium – low“, care înregistrează şi vânzările cele mai mari. Gama premium este, deocamdată, slab reprezentată, publicul ţintă pentru produsele din această categorie fiind constituit, îndeosebi, din HoReCa (hoteluri, restaurante, baruri). Numărul consumatorilor finali care îşi pot permite produse exclusiviste este destul de redus.
De ani de zile, importurile deţin cea mai mare cotă în vânzări, mai ales la categoriile legume, fructe şi produse de patiserie, fapt explicabil de altfel, deoarece producţia presupune investiţii masive în utilaje, spaţii şi instalaţii frigorifice, precum şi realizarea unor contracte şi planificări certe cu fermierii autohtoni. În plus, odată cu aderarea României la Uniunea Europeană şi eliminarea taxelor vamale, s-au impus norme sanitar-veterinare mai riguroase şi acestui domeniu de activitate.
Pe anumite segmente ale pieţei, se înregistrează vânzări fluctuante pe perioada unui an calendaristic. În timpul verii, categoria legumelor congelate este cel mai puternic afectată de sezonalitate, fiind concurată puternic de produsele proaspete. În perioadele de post, scade consumul de carne de pui/ vită/porc, în schimb, în anumite zile ale intervalului, creşte consumul de peşte.
Unii dintre cei mai cunoscuţi jucători de pe piaţa de profil sunt producătorii locali Agricola Bacău, Transavia şi Agrisol, iar la capitolul importatori, putem aminti: Macromex, Agroalim, Arctica Trading, Impex Bock, Alfredo Trading şi Duex.
Referindu-se la modificările pe care aderarea României la Uniunea Europeană le-a adus pieţei româneşti, Teodor Ilie, director general la Arctica Trading, susţine că, în general, au fost pozitive, acestea referindu-se atât la o evidentă îmbunătăţire a condiţiilor de transport, depozitare şi manipulare a produselor congelate, cât şi la o atentă monitorizare a respectării acestor condiţii. Cea mai importantă modificare este dată de garantarea siguranţei alimentului, consumatorii fiind primii beneficiari ai introducerii unor norme obligatorii de igienă, ce existau şi până acum, dar nu erau respectate cu sfinţenie. Inscripţionarea originii şi a traseului parcurs de aliment, până la stadiul de produs final, este un mare pas făcut în favoarea consumatorului. Un minus ar fi dat de faptul că înăsprirea condiţiilor de igienă se regăseşte în creşterea preţurilor.
Reprezentanţii Macromex – companie în portofoliul căreia se regăsesc branduri foarte cunoscute, precum Dujardin, Farm Frites, Royal Greenland, Sadia, Casa Gruia etc. -, consideră că intrarea României în Uniunea Europeană a dus, în primul rând, la înteţirea concurenţei prin intrarea unor noi jucători pe piaţă şi întărirea poziţiei celor existenţi. O altă urmare benefică este creşterea calităţii ofertei, datorită atât obligativităţii respectării standardelor impuse de UE, cât şi dorinţei furnizorilor de a-şi fideliza clienţii.
Se aşteaptă creşteri mari e anumite segmente
În momentul de faţă, însă, chiar şi companiile care nu se supun normelor europene au încă şanse de supravieţuire. Cel puţin, pentru o perioadă limitată de timp.
În legătură cu acest aspect, Teodor Ilie face următorul comentariu: „Avem de a face cu o competiţie inegală: în timp ce companiile care au ales să se alinieze cerinţelor UE au făcut serioase investiţii în acest sens, cele care nu au făcut acest pas îşi permit să accepte o marjă inferioară de adaos comercial – şi iată cum fenomenul de concurenţă neloială este favorizat. Deşi aparent acest lucru pare a fi în beneficiul clientului final, vă asigur că nu este, deoarece calitatea produselor comercializate de respectivele firme se depreciază constant, pe masa consumatorului ajungând un aliment discutabil. În majoritatea statelor europene, situaţia s-a stabilizat, în ideea în care numărul jucătorilor din piaţă s-a micşorat, rămânând numai companiile puternice, profesioniste“, adaugă Teodor Ilie.
Piaţa autohtonă are, totuşi, un mare potenţial şi şanse reale de a evolua spectaculos. O pondere din ce în ce mai mare în vânzări o vor avea legumele congelate, produsele de patiserie şi chiar diferitele tipuri de mâncăruri gata preparate. Odată cu creşterea veniturilor şi a nivelului de informare, consumatorii vor fi mai dispuşi să cumpere aceste categorii de alimente care, pe lângă avantajul de a putea fi preparate rapid, nu au nevoie, datorită procesului de congelare, de conservanţi artificiali, fiind, astfel, mult mai sănătoase.
«Comparativ cu alte ţări, membre mai vechi ale Uniunii Europene, la noi, piaţa alimentelor congelate îşi caută încă identitatea, gama produselor de acest gen fiind destul de limitată.»
Teodor Ilie, director general, Arctica Trading