Noul management al fostului monopolist are obiectivul de a orienta compania către segmentul business. Pentru acest an, operatorul are pregătite investiţii de 200 de milioane de euro în reţea, dar şi o nouă strategie care prevede reducerea tarifelor, atât a telefoniei fixe, cât şi la serviciile de internet.

Cel mai mare operator de telecomunicaţii fixe de pe piaţa românească şi-a restructurat complet managementul, iar noii directori ai Romtelecom şi-au intrat în atribuţii de săptămâna trecută. După ce fostul director general al companiei, americanul James Hubley, a demisionat în urma unor diferenţe de opinii în ceea ce priveşte strategia pe care operatorul trebuia să o adopte, acţionarul majoritar, compania elenă de telecomunicaţii OTE, a numit în februarie un nou director general în persoana lui Yorgos Ioannidis. Firesc, acesta şi-a format o nouă echipă de management care va impune o nouă strategie la Romtelecom. Eftimios Papapostolou este noul director de servicii pentru afacere. El a mai lucrat la companii precum Vodafone, Cosmote, Deutsche Telecom. Director pentru tehnologia informaţiei a fost numit Fortis Karonis, Joerg Zeddis este director executiv comercial, iar George Makovschi, director executiv comercial pentru segmentul de business.

„Primul pas către schimbare este să înţelegi. Ce am înţeles eu în cele câteva luni de când am venit la Romtelecom este că a sosit timpul pentru clienţii noştri să beneficieze mai mult de serviciile noastre“, spune Yorgos Ioannidis.

Pe lângă valorificarea sinergiilor care ar putea rezulta dintr-o mai strânsă colaborare cu Cosmote România, operatorul de telefonie mobilă la care acţionar indirect este tot OTE, prin subsidiara sa Cosmote din Grecia, noua echipă de management are de înfruntat două mari provocări.

Potrivit celui mai recent eurobarometru privind comunicaţiile, Romtelecom a pierdut în ultimul an 19% din cota de piaţă, ajungând la 71%, în timp ce principalii competitori pe piaţa telefoniei fixe au câştigat, mai ales din foştii clienţi Romtelecom. UPC a crescut cu 15%, iar RDS-RCS cu 5% în ultimul an, până la o cotă cumulată de 14%. Mai mult, în 33% din casele românilor există numai telefonie mobilă, cu 9% în creştere faţă de anul anterior, media europeană fiind de numai 22%. Romtelecom a încercat să contracareze pierderea printr-o ofertă consistentă pe segmentul de internet, dar mai ales pe televiziune DTH, adică exact „core businessul“ competitorilor, unde în cinci luni de la lansare a câştigat 200.000 de clienţi. Dar, până acum nu a contraatacat exact pe principalul său segment de afaceri, telefonia fixă, unde celelalte companii oferă pachete gratuite.

Veniturile nu se fac din telefonia fixă

Dar, mai bine mai târziu decât niciodată. Operatorul a înţeles că veniturile în această industrie nu se mai fac din telefonia fixă. Pentru prima dată în istoria companiei, Romtelecom operează o reducere a tarifelor la aceste servicii, dublată şi de o diminuare cu 50% a tarifelor pentru serviciile de internet.

„Am reuşit să echilibrăm compania şi să o facem mult mai eficientă. Suntem acum capabili, din punct de vedere financiar, să le oferim clienţilor noştri mai multă valoare pentru banii pe care îi alocă utilizării serviciilor noastre“, susţine Ioannidis.

De asemenea, pentru a tempera tendinţa accentuată de substituţie a serviciilor fix-mobil, Romtelecom va reduce cu 33% şi tarifele pentru apelurile către reţelele de telefonie mobilă, în cazul în care se optează pentru un abonament nou, introdus la începutul acestei săptămâni.

Misiunea noii echipe de management va fi una dificilă, pentru că, pe lângă reducerea tarifelor, sub presiunea concurenţei, trebuie să aloce sume importante pentru investiţiile într-o reţea de generaţie următoare (NGN), orientată pe infrastructură IP (Internet Protocol), pentru a-şi asigura profitabilitatea pe termen lung. „Bugetul total alocat de Romtelecom pentru investiţii în 2007 va fi de peste 200 de milioane de euro, la un nivel apropiat celui de anul trecut“, spune directorul general al Romtelecom. Compania îşi va dota reţeaua cu 14 routere rapide, de mare capacitate. Prin intermediul noilor echipamente, traficul de date în interiorul reţelei operatorului (între echipamentele companiei) se va desfăşura la viteza de 40 Gbps. „Romtelecom va avea cea mai robustă reţea de IT din Europa Centrală si de Sud-Est, ceea ce va contribui la îmbunătăţirea întregii infrastructuri IT a României“, mai spune Ioannidis.

Având în vedere faptul că gradul de penetrare a serviciilor de telefonie fixă în România este redus, de numai 56%, Romtelecom îşi va orienta noua strategie de business preponderent către sectorul business, unde serviciile cu valoare adăugată permit marje mai mari de profit. 

44-2845-14romtelecom22.jpg

44-2846-14romtelecom22_1.jpg