În Europa de Est, marile afaceri se fac în familie

Cuprinse de valul fuziunilor şi achiziţiilor şi având orgoliul de a deveni concurenţi redutabili ai multinaţionalelor, tot mai multe companii originare din ţări din Europa Centrală şi de Est devin jucători puternici la nivelul întregii regiuni. Putem vorbi, cu siguranţă, de corporaţii est-europene. Producători farmaceutici, reţele bancare sau benzinării cu rădăcini în ţări aflate încă în curs de dezvoltare au câştigat, în ultimii ani, o puternică influenţă re

Cuprinse de valul fuziunilor şi achiziţiilor şi având orgoliul de a deveni concurenţi redutabili ai multinaţionalelor, tot mai multe companii originare din ţări din Europa Centrală şi de Est devin jucători puternici la nivelul întregii regiuni.

Putem vorbi, cu siguranţă, de corporaţii est-europene. Producători farmaceutici, reţele bancare sau benzinării cu rădăcini în ţări aflate încă în curs de dezvoltare au câştigat, în ultimii ani, o puternică influenţă regională.
O explicaţie a acestor creşteri poate fi dorinţa companiilor de a fi cumpărate de unul din marile concerne ale lumii. Florin Pogonaru, preşedintele Central European Financial Services, explică mecanismul, subliniind  poziţia României în aceste strategii: „Firmele din regiune îşi fac masă critică cumpărând în România şi, la rândul lor, sunt înghiţite de firmele mai mari. Un exemplu este şi OTE din Grecia. Acest joc de masă critică este cel care ne face să nu mai gândim româneşte, ci regional, iar la rândul lor, jucătorii regionali sunt încorporaţi de jucători globali“.

În ultimele două săptămâni, reflectoarele au fost orientate spre producătorul farmaceutic Zentiva, care a intrat pe două noi pieţe: Ungaria şi Turcia. Compania era deja prezentă în Polonia, Slovacia, Rusia, Ucraina, Bulgaria, România, în trei ţări baltice şi în alte câteva state, unde are o activitate mai redusă. Iar aşteptările nu sunt deloc modeste. „Compania Zentiva estimează că, în 2007, va continua dinamica pozitivă din ultimii ani, obţinând o creştere organică a vânzărilor, dar şi o îmbunătăţire a profitului net“, spune pentru Capital Jiri Michal, preşedinte şi CEO Zentiva. El vizează o creştere a vânzărilor mai mare de 10%, în condiţiile unor marje ale profiturilor situate la nivelul actual. „Această creştere va fi determinată de activitatea noastră farmaceutică principală, axată pe livrarea produselor generice de calitate ridicată către sectorul de asistenţă primară“, continuă managerul. Ritmul trebuie să fie susţinut, obiectivul strategic al companiei fiind acapararea locului întâi pe piaţa farmaceutică din Europa Centrală şi de Est în termen de cinci ani. Şi singura cifră pe care reprezentanţii gruplui sunt dispuşi să o facă publică este cea de 19,7 miliarde de coroane cehe (circa 700 de milioane de euro), reprezentând veniturile preconizate pentru anul acesta.

Exemple de acest tip sunt numeroase şi din domenii diverse. Producătorul de electrocasnice Gorenje s-a extins din Slovenia în 70 de ţări. În ţara de origine produce 80% din ceea ce vinde, restul provenind în mod egal din unităţile localizate în Cehia şi în Serbia. „Investiţiile în propriul brand, noile soluţii tehnice şi tehnologii, designul industrial, noile generaţii de produse, protecţia mediului sunt cei mai importanţi factori care au determinat compania să se extindă la nivel regional. Conform planurilor managementului, compania îşi va mări, până în 2010, producţia şi veniturile cu 50%, până la 1,5 miliarde de euro, atât prin creştere organică, cât şi prin achiziţii, scopul declarat fiind de a deveni unul dintre primii cinci producători şi furnizori de produse albe din Europa. În România, Gorenje este prezentă din 2002 şi în cinci ani şi-a crescut vânzările de opt ori, obiectivul pentru acest an fiind vânzarea a 100.000 de produse, cu 10% peste rezultatul anului 2006. „Planurile noastre sunt clare şi concise: creşterea cotei de piaţă, care este, cu siguranţă, cel mai dificil lucru, din moment ce acesta este şi obiectivul tuturor competitorilor noştri“, recunoaşte Tone Prislan, managing director Gorenje România.

Majoritatea managerilor din ţările în care activează compania sunt sloveni. Pe pieţele tradiţionale, pe care compania are o prezenţă îndelungată, ei preiau din experienţa managerilor care lucrează deja acolo, iar pe cele noi se folosesc de informaţiile pe care le primesc din partea altor companii cu origini în Slovenia. „Piaţa locală pentru Gorenje este întreaga Europă, unde vindem circa 90% din produsele noastre“, au declarat reprezentanţii grupului.

OTP Bank este prezentă în nouă ţări, deservind peste 11 milioane de clienţi. În toate aceste ţări competiţia este puternică, fiecare dintre ele având propriul său potenţial economic. „De exemplu, Croaţia are o piaţă bine dezvoltată, cu restricţii importante în domeniul creditării“, spune Laszlo Diosi, vicepreşedinte de retail la OTP Bank România. El continuă: „2007 va fi un an-cheie în implementarea strategiei pentru următorii trei ani şi ne aşteptăm la creşteri intensive pe aproape fiecare piaţă. Desigur, în unele ţări, precum Serbia şi Rusia, anul acesta ne vom axa mai mult pe fundamentarea bazei pentru o creştere viitoare, iar în România ne-am propus ca 2008 să fie primul an în care vom obţine profit“.

La nivel de grup, conform rezultatelor preliminare, anul trecut profitul net a fost de 741,6 milioane de euro, iar managementul se aşteaptă ca în 2010 să ajungă la la 2 – 2,5 miliarde de euro. „În fiecare ţară vom implementa strategii relevante, care depind de dezvoltarea pieţei locale şi de poziţia pe piaţa a filialelor locale“, spune Laszlo Diosi.

Planurile de extindere în regiune pentru Grupul Rompetrol, condus de omul de afaceri Dinu Patriciu, pot fi considerate extrem de ambiţioase. Potrivit lui Eric Kish, vicepreşedinte pentru marketing şi retail, compania îşi propune să intre cu benzinării pe piaţa din Serbia, unde ar urma să deţină, până în 2008, un număr de 100 de staţii. În prezent, Rompetrol desfăşoară operaţiuni în Bulgaria, Ucraina, Albania şi Republica Moldova. „Vrem ca anul acesta să deschidem până la 70 de benzinării în Bulgaria, urmate, în 2008, de alte 50 de astfel de unităţi. În Ucraina, intenţionăm ca anul viitor să ajungem la 150 de staţii“, spune Eric Kish. Potrivit acestuia, pentru anul în curs, valoarea investiţiilor în sectorul de retail va depăşi 140 milioane euro numai pentru dezvoltarea pe aceste pieţe. Compania va realiza, chiar în 2006, şi o serie de achiziţii din regiune, asupra cărora însă păstrează secretul.

Dar care sunt avantajele de a dezvolta reţele de distribuţie în aceste ţări din regiune comparativ cu simplul export? Un calcul elementar, spune Kish, arată că totul se rezumă la oportunitate şi profit: „Decât să dau la export, mai bine distribui carburanţii în benzinăriile noastre din Bulgaria, de exemplu. Diferenţa de venituri este de 80 de dolari pe tonă, ceea ce calculat la un milion de tone de produs înseamnă 80 de milioane de euro“.

Fiecare plan de cucerire a noi pieţe este însoţit de un pachet de probleme, pentru că a te impune printre străini constituie o provocare, indiferent de domeniul în care activezi. „Cel mai greu am intrat cu operaţiuni pe piaţa din Albania, din cauza evaziunii fiscale. Acolo, mai toţi benzinarii nu plătesc accize la stat, iar noi nu putem să nu plătim accize. Guvernul albanez nu ia niciun fel de măsuri“, explică managerul Rompetrol. Probleme sunt şi cu forţa de muncă, de regulă necalificată. „Din punctul de vedere al salariilor, sunt diferenţe foarte mari între ţările în care suntem prezenţi cu operaţiuni. Mai mult, chiar şi între salariile angajaţilor de la Kiev şi de la Odessa sunt diferenţe, salariul celor din Kiev fiind de trei ori mai mare decât al celor de la Odessa“, adaugă Kish. În opinia sa, România nu mai este o ţară foarte atractivă pentru investitorii străini. Unul din motive ar fi că pe piaţă a apărut un deficit de forţă de muncă, iar salariile au crescut. „România trebuie să-şi pună problema să atragă investiţii cu valoare adăugată mare, care plăteşte salarii mari. Pentru segmentul de retail, concurăm la salarii cu Carrefour sau Cora“, spune Kish.

Ofensiva regională a Rompetrol nu va fi simplă şi întrucât are un concurent redutabil. Grupul ungar MOL intenţionează să-şi consolideze poziţia în Serbia şi în Iugoslavia. „Pentru Serbia, avem în plan creşterea cotei de piaţă până la 15% pentru benzinării şi, de asemenea, vom mai deschide alte 15 benzinării la Belgrad, pe lângă cele 13 operaţionale de anul trecut“, spune, pentru Capital, Denis Mohorovic, directorul de comunicare corporatistă al MOL Group. De altfel, în urma unui contract semnat la finele anului trecut între consorţiul MOL-INA şi guvernul bosniac, compania a intrat în posesia unui pachet de acţiuni de 67% din Energopetrol, care deţine 60 de benzinării. Până în 2010, oiectivul MOL este să ajungă la un profit operaţional de 3,5 miliarde de dolari şi la o reţea de 1.500 de benzinării în întreaga regiune. 

Calcule optimiste
«Decât să dau la export, mai bine distribui carburanţii în benzinăriile noastre din Bulgaria, de exemplu. Diferenţa de venituri este de 80 de dolari pe tonă, ceea ce calculat la un milion de tone de produs înseamnă 80 de milioane de euro.»
Eric Kish, vicepreşedinte marketing şi retail Rompetrol

Creştere continuă
«Anul acesta Gorenje România are ca obiectiv creşterea cu 10% a vânzărilor. Planurile noastre sunt clare şi concise: creşterea cotei de piaţă, care este cu siguranţă cel mai dificil lucru, din moment ce acesta este şi obiectivul tuturor competitorilor noştri.»
Tone Prislan, managing director Gorenje România

CEZ

PROFIT Compania CEZ, la care statul ceh deţine o participaţie de 68%, a raportat anul trecut o cifră de afaceri de 5,66 miliarde de euro, cu 27% mai mult decât anul trecut, în timp ce profitul net a ajuns la un miliard de euro, cu 29% mai mare comparativ cu 2005. 
 

OPERAŢIUNI În prezent, grupul are operaţiuni pe pieţele din Polonia, Ungaria, România, Bulgaria, Serbia, Kosovo şi Slovacia. Anul acesta, compania intenţionează să intre şi pe piaţa din Albania. 
 

PRIVATIZARE CEZ se află pe piaţa românească de energie din 2005, când a preluat Electrica Oltenia, printr-o tranzacţie de 166,5 milioane de euro. Ulterior, a anunţat că are planuri de extindere a activităţii din România, prin implicarea în mai multe proiecte. 
 

LISTARE În toamna anului trecut, CEZ s-a listat la bursa din Varşovia. Din decembrie a fost inclusă în indexul WIG20 al bursei poloneze. Listarea CEZ la bursa de valori din Varşovia a fost motivată de interesul în vastele posibilităţi de dezvoltare pe care le oferă piaţa de capital poloneză.

Petrom

MAJORARE Anul trecut, Petrom a raportat o cifră de afaceri de 3,7 miliarde de euro, cu 22% mai mare faţă de anul anterior. În ceea ce priveşte profitul operaţional consemnat de companie în 2006, acesta a fost de 767 de milioane de euro, cu 47% mai mare decât în 2005. 
 

REŢEA Petrom deţine, numai în România, 510 benzinării, în timp ce numărul total al staţiilor din sud-estul Europei (Ungaria, Bulgaria, Serbia, Ucraina şi Republica Moldova) ajunge la 804.

PLANURI Până în 2010, compania deţinută de grupul austriac OMV îşi propune să investească pentru dezvoltare aproximativ trei miliarde de euro. 
 

INTERNAŢIONAL Pentru 2008, Petrom are în plan exploatarea zăcământului Komsomolskoe din Kazahstan, cu o producţie estimată la 10.000 de barili/zi. De asemenea, Petrom vrea achiziţioneze 74,5% din pachetul de acţiuni al companiei Ring Oil Holding & Trading Ltd. din Rusia.

Gedeon Richter

CREŞTERE Producător farmaceutic din Ungaria, este prezent în 30 de ţări şi are capacităţi de producţie în patru ţări, printre care Rusia, Ucraina, Polonia şi România. Anul trecut, a înregistrat un profit operaţional de 227 milioane de dolari şi vânzări totale de 814,8 milioane de dolari, în creştere cu 15,5% faţă de 2005. Aproape 300 de milioane de dolari din vânzări vin din ţările CIS, iar 176 de milioane de dolari din Europa. 
 

REZULTATE În România compania a înregistrat, anul trecut, vânzări de 37,3 de milioane de dolari, în creştere cu 19,5% comparativ cu nivelul de 31,2 milioane dolari din 2005.
 

PRELUARE Gedeon Richter România, şi-a început activitatea de producţie în România în 1998, odată cu achiziţia fabricii Armedica din Târgu-Mureş. În 2006, compania a achiziţionat firma de distribuţie de medicamente Sibofarm Sibiu, reţelele de farmacii Bioplus Pharm Bucureşti, compania Farmacon Plus Bucureşti şi Sănătatea Suceava, şi a anunţat construirea unui depozit de 2,3 milioane de dolari, în comuna Corunca, judeţul Mureş.

OTE

STRATEGIE Grupul OTE a achiziţionat pachete de acţiuni în companii telecom din sud-estul Europei, ca parte a strategiei sale de investiţii internaţionale.
 

PARTICIPATII Deţine 20% din Telecom Serbia, 90% din ArmenTel (Armenia) şi 54% din Romtelecom. În ceea ce priveşte telefonia mobilă, OTE este prezent în România prin Cosmote, Bulgaria prin GloBul, în Macedonia prin Cosmofon şi deţine 85% din AMC (Albania).Oficialii grupului au declarat, luna trecută, că România va fi motorul de creştere al grupului în următorii cinci ani. 
 

OBIECTIV Pe termen mediu, obiectivul Cosmote este de a atinge cifra de 2-2,5 milioane de clienţi în România, de la un număr total de 1,23 milioane clienţi şi o cotă de piaţă de circa 7%, la finele anului 2006. 
 

CLIENŢI În ultimul trimestru al anului trecut, operatorul a înregistrat 555.918 de noi utilizatori.