Cumpărătorii online autohtoni încep să îşi alinieze preferinţele de achiziţionare, dar şi bugetul alocat acestui tip de shopping la tendinţele înregistrate de piaţa vest-europeană. Pentru cei care obişnuiesc să îşi facă cumpărăturile online, următorul exerciţiu de imaginaţie este simplu. Pentru cei care nu au apelat încă la această formă de comerţ, ar fi util. Care sunt sau care ar fi produsele sau serviciile pe care le achiziţionaţi, mai degrabă, sau exclusiv
Cumpărătorii online autohtoni încep să îşi alinieze preferinţele de achiziţionare, dar şi bugetul alocat acestui tip de shopping la tendinţele înregistrate de piaţa vest-europeană.
Pentru cei care obişnuiesc să îşi facă cumpărăturile online, următorul exerciţiu de imaginaţie este simplu. Pentru cei care nu au apelat încă la această formă de comerţ, ar fi util. Care sunt sau care ar fi produsele sau serviciile pe care le achiziţionaţi, mai degrabă, sau exclusiv online? Cum vă comportaţi în magazinele virtuale?
Dacă la prima întrebare aţi răspuns că biletele la concert, pachetele turistice sau biletele de avion, cărţile sau hainele sunt cele cu care v-aţi umple coşul virtual, aveţi aceleaşi preferinţe ca majoritatea cetăţenilor europeni. Dacă, după achiziţionarea pachetelor turistice, pe lista cumpărăturilor electronice preferate se înscriu serviciile telecom, accesul la serviciile de conţinut (abonamente, reviste, bilete pentru spectacole) sau electronicele, electrocasnicele şi computerele, atunci sunteţi cumpărătorul online român tipic.
Îmbrăcămintea, mai tranzacţionată decât DVD-urile
Două studii recente, unul al Asociaţiei Europene de Advertising Interactiv (EIAA), celălalt al procesatorului de plăţi online ePayment, puse faţă în faţă de Capital, scot la iveală asemănările, dar şi deosebirile dintre preferinţele vest-europenilor şi ale românilor în materie de comerţ online.
Potrivit studiului realizat în ianuarie de EIAA, în parteneriat cu compania de cercetare de piaţă Synovate, pe eşantioane de peste 1.000 de intervievaţi din Marea Britanie, Germania, Franţa şi Spania, şi de câte 500 în Belgia şi Olanda, respectiv peste 330 de intervievaţi din Danemarca, Suedia şi Norvegia, cele mai căutate produse online sunt biletele la concerte sau festivaluri – e drept că ei au şi infrastructura necesară derulării unei vânzări masive de bilete la un concert Rolling Stones, de exemplu. În 75% din cazuri, cei care au căutat bilete online au şi cumpărat, tot prin e-commerce. Peste 70% din vizitatorii magazinelor online au preferat să facă astfel cumpărăturile şi pentru bilete de călătorie, cărţi sau haine.
Potrivit studiului, articolele de îmbrăcăminte sunt mai tranzacţionate online în vestul Europei decât electrocasnicele, CD-urile sau DVD-urile, de exemplu. Circa o treime din intervievaţi şi-au achiziţionat aceste produse online, şi mai mult de jumătate au preferat e-commerce în cazul biletelor de călătorie sau al pachetelor turistice.
Această situaţie ar putea da de gândit şi retailerilor autohtoni, cu privire la gusturile cumpărătorilor de peste doi sau trei ani. Comerţul online, care nu se confruntă cu probleme de management al costurilor sau cheltuieli curente de administrare a locaţiilor, devine un competitor din ce în e mai serios pentru retailul clasic.
În România, potrivit studiilor GeCAD ePayment, procesatorul a peste 80% din tranzacţiile online, între primele zece produse cel mai bine vândute în perioada ianuarie – martie 2007 se numară pachetele turistice (transport şi cazare), cu 25% din total, serviciile şi produsele telecom (plăţi facturi, cartele prepaid, telefoane şi accesorii) – 23%, acces la conţinut şi divertisment – 16% (ex., bilete spectacole) şi produsele electronice, electrocasnice, IT, cu 9% din totalul tranzacţiilor.
„Media de 130 de euro pe tranzacţie, în primele trei luni ale anului, este în creştere faţă de 89 de euro pe tranzacţie, în a doua jumătate a lui 2006. Suntem, astfel, la acelaşi nivel cu media europeană, de 125 de euro, conform studiului Mediascope Europe 2006 Study“, spune Carmen Sebe, CEO GeCAD ePayment.
În vestul Europei, cele mai multe cumpărături online le-au făcut englezii, cu o medie de peste 15 produse sau servicii achiziţionate în ultimele şase luni din 2006, dar norvegienii au cheltuit cei mai mulţi bani pe shopping online, cu o medie de 1.406 euro în şase luni.
Media europeană a banilor alocaţi pentru cumpărături electronice la nivelul Europei în perioada iulie – decembrie a anului trecut este de 750 de euro.
Războiul „ecranelor“ dă câştig PC-ului
Studiul EIAA mai arată că danezii sunt cei mai mari amatori de „târguieli“ online, 62% din aceştia folosind site-urile de preţuri comparate, care sunt foarte populare şi în cazul a 50% din nemţi sau francezi.
Printre alte concluzii ale studiului, se mai numără faptul că cei care fac cumpărături online folosesc internetul în weekend mai mult decât restul utilizatorilor, petrec mai puţin timp la TV sau ascultând radio, peste trei sferturi dintre aceştia considerând că internetul le oferă ceea ce vor, exact atunci când vor.
În fine, pentru a avea o idee mai clară asupra dimensiunii e-tail-ului, cum este denumit retailul electronic, studiul arată că, dintre utilizatorii de internet vest-europeni, 78% obişnuiesc să facă şi cumpărături online.
«Media de 130 de euro pe tranzacţie online în primele trei luni ale anului este în creştere faţă de 89 de euro
pe tranzacţie, în a doua jumătate a anului 2006. Suntem, astfel, la acelaşi nivel cu media europeană, de 125 de euro.»
Carmen Sebe, CEO GeCAD ePayment