În sala de aşteptare a dealerilor auto

Pentru achiziţionarea automobilului dorit nu este nevoie numai de bani, ci şi de multă răbdare. Între semnarea actelor de comandă şi momentul în care te vei sui la volan, poţi aştepta între câteva zile şi un an. Mulţi dintre cei care doresc să cumpere un autoturism nou se lovesc de o problemă pe care nu o luaseră în calcul: timpul de livrare. Deşi se aşteaptă să intre în posesia maşinii visate în numai câteva zile, de cele mai multe ori, clienţii sunt nevoiţi

Pentru achiziţionarea automobilului dorit nu este nevoie numai de bani, ci şi de multă răbdare. Între semnarea actelor de comandă şi momentul în care te vei sui la volan, poţi aştepta între câteva zile şi un an.

Mulţi dintre cei care doresc să cumpere un autoturism nou se lovesc de o problemă pe care nu o luaseră în calcul: timpul de livrare. Deşi se aşteaptă să intre în posesia maşinii visate în numai câteva zile, de cele mai multe ori, clienţii sunt nevoiţi să aştepte câteva săptămâni sau chiar luni. Unii se întreabă de ce nu pot pleca cu maşina de la dealer imediat după achitarea facturii. Ei bine, după cum spun comercianţii, achiziţionarea unui automobil nu este la fel de simplă precum cumpărarea unui pachet de ţigări. „Ceea ce trebuie să ştie clienţii este că orice echipament opţional bifat este echivalent cu creşterea perioadei de livrare. Chiar şi în cazul unor dotări standard, livrarea nu se poate face direct din show-room, ci din stoc, iar asta poate însemna cel puţin două zile“, subliniază reprezentanţii AutoItalia. „Este foarte greu de explicat clienţilor întreg procesul care se desfăşoară între comandă şi livrare“, spun cei de la Porsche România.

Având în vedere interesul major al clienţilor pentru acest subiect, am încercat să aflăm câţiva dintre factorii care influenţează timpul de livrare al unui vehicul. În primul rând, trebuie luat în calcul specificul automobilului şi grupul ţintă de clienţi ai acestuia. În cazul în care vorbim despre un model de volum, gen Opel Corsa, Renault Clio sau Chevrolet Aveo, principalul factor este capacitatea de producţie şi gestionarea stocurilor atât de către producător, cât şi de către importator, în timp ce pentru modelele de nişă – Nissan Qashqai -, estimările producătorului înaintea lansării sunt extrem de importante pentru alegerea ritmului de producţie. Pentru cele mai vândute zece modele de import de pe piaţa autohtonă, în totalitate vehicule de volum, timpul de aşteptare variază, în medie, între două zile şi trei luni.

Dacă maşina se află în stocul dealerului sau în parcul importatorului livrarea are loc în numai câteva zile, însă pentru modelele cu dotări opţionale sau ale căror vânzări au depăşit previziunile importatorului, clientul este nevoit să aştepte între trei şi şase luni. Conform datelor furnizate de dealeri, un Renault Symbol Fidji, de exemplu, poate fi livrat în maximum o lună, în timp ce Opel Corsa Enjoy necesită un timp de livrare de până la şase luni. Diferenţa majoră rezidă în faptul că Renault beneficiază de un stoc mult mai mare decât al celor de la Opel, care au fost luaţi prin surprindere de succesul modelului Corsa şi nu au capacităţi de producţie suficiente. „Cele şase luni sunt relative. Există şi dealeri care au Corsa pe stoc în diferite echipări, însă succesul modelului în Europa a limitat livrările către România. Cred că, la sfârşitul acestui an, situaţia se va normaliza şi vom putea vinde cu livrarea în câteva zile, maximum trei luni“, ne-a declarat Cristian Oltean, directorul de marketing al GM Southeast Europe.
 
Model nou, livrare mai dificilă

Pentru modelele lansate recent pe piaţă, termenul de livrare depinde de stocul iniţial comandat de importator şi de priza la public a maşinii. Pentru Fiat Linea, de exemplu, livrarea „durează cinci zile pentru maşinile din stocul nostru sau trei săptămâni dacă maşina este în stocul pe ţară. În cazul în care doriţi şi opţionale, maşina trebuie comandată la fabrică şi durează aproximativ trei luni“, explică reprezentanţii dealerului AutoImola din Bucureşti.

Un Ford Mondeo poate fi predat clientului cel mai devreme în câteva săptămâni. „Fiind o maşină nouă, e nebunie. Dacă găsim ceva pe stoc, durează cel mult o lună, dar pentru comenzi mai deosebite se ajunge la trei luni“, spune un reprezentant de vânzări de la BDT. Pentru Nissan Qashqai, succesul de piaţă este, culmea, chiar cauza întârzierii livrărilor până la şase luni. Brand-managerul Nissan, Ionuţ Gheorghe, spune că „termenele pot fi mai mici, dar asta depinde de capacitatea producătorului de a se adapta la cerere. Qashqai este un model de nişă, iar factorul emoţional ţine clienţii aproape de această marcă, în ciuda perioadei de livrare.“