Cu numai câteva sute de euro, amatorii de excursii pot petrece o săptămână la bordul unei ambarcaţiuni, navigând după pofta inimii în preajma ţărmurilor greceşti, croate sau italiene. Oricât ar părea de incredibil la prima vedere, sunt zeci de companii din ţările mediteraneene care închiriază iahturi complet dotate la preţuri începând cu numai 700-800 de euro pentru şapte zile. La lista de cheltuieli se mai adaugă taxele de acostare (cam 10-20 de euro pe noapte) ş
Cu numai câteva sute de euro, amatorii de excursii pot petrece o săptămână la bordul unei ambarcaţiuni, navigând după pofta inimii în preajma ţărmurilor greceşti, croate sau italiene.
Oricât ar părea de incredibil la prima vedere, sunt zeci de companii din ţările mediteraneene care închiriază iahturi complet dotate la preţuri începând cu numai 700-800 de euro pentru şapte zile. La lista de cheltuieli se mai adaugă taxele de acostare (cam 10-20 de euro pe noapte) şi costurile legate de alimentarea cu apă, gaz şi combustibil pentru motor (vasele dotate şi cu vele sunt, evident, mai economice).
Ionuţ Mârzac, director executiv al Yacht Clubului Regal Român (YCRR) şi director general al agenţiei de turism Yacht Holidays, spune că preţurile variază în funcţie de ambarcaţiunea dorită şi de sezon. „Sunt şi iahturi de lux, care costă de la 5.000 la 40.000 de euro pe săptămână şi care, în general, sunt oferite cu echipaj, dar şi veliere cu patru-opt locuri, care sunt cu siguranţă accesibile clasei medii din România“, explică acesta. Cele mai scumpe sunt, ca regulă, vasele fără vele, cu motoare puternice, iar închirierile din lunile de vară au cele mai ridicate tarife.
Pe lângă senzaţia de aventură sau de activitate exclusivistă, o vacanţă petrecută pe iaht are câteva mari avantaje clare. În primul rând, ambarcaţiunea este un adevărat hotel plutitor, cu dormitoare, baie şi o bucătărioară, unde îţi poţi prepara mâncarea în sistem self catering. Apoi, scapi de aglomeraţia şi ambuteiajele de pe şosele. Nu în ultimul rând, ai libertate cvasi-totală în ceea ce priveşte itinerariul şi durata opririlor.
Singura problemă o poate reprezenta faptul că, pentru a putea închiria o astfel de navă, ai nevoie de un certificat de conducător de ambarcaţiune pentru categoria respectivă. „Şcoala de navigaţie a YCRR este din ce în ce mai căutată. Doar anul acesta am avut 90 de cursanţi, iar taxele sunt, zicem noi, accesibile – 400 de euro plus TVA“, spune Ionuţ Mârzac. Cei care nu deţin calificarea necesară nu trebuie să abandoneze ideea unui concediu legănat de valuri: pentru 100-120 de euro pe zi, ambarcaţiunea vă este livrată cu tot cu skipper (pilot).
Unul dintre absolvenţii cursurilor YCRR este Bogdan Călăraşu, corporate communications director la Siemens România. „Cursurile nu sunt deloc grele, totul este să ai timp“, spune el. Acum, Călăraşu se pregăteşte pentru o vacanţă în Mediterana la bordul unei ambarcaţiuni închiriate. „În acest mod, te poţi plimba mai mult, vezi mai multe locuri, ai libertate totală şi poţi face plajă în locuri în care altfel n-ai ajunge. Şi, dacă eşti cu mai mulţi prieteni, te simţi mult mai bine decât pe o plajă aglomerată“, explică el.
Am rămas în urmă şi în acest domeniu
În România, oferta de iaht chartere este, deocamdată, extrem de redusă. Practic, doar două nave cu vele, una cu 12 locuri şi cealaltă cu 24 de locuri, din iaht clubul din Eforie Nord (care-i aparţine lui George Copos) pot fi închiriate, însă numai cu skipper. „Preţul este de 25-35 de euro de persoană pe oră şi, până acum, clienţii au fost grupuri organizate, în general angajaţi ai
unor mari companii multinaţionale. N-am avut nici o solicitare de charter adevărat, de câteva zile, caz în care preţurile ar fi mai mici“, spune directorul portului, Dumitru Petcu.
Una dintre cauzele lipsei de ambarcaţiuni ce pot fi închiriate o constituie infrastructura. Deşi există potenţial pentru practicarea sporturilor nautice, avem azi un singur port de iahturi la standarde occidentale, cel de la Eforie Nord. Chiar dacă investiţia în 12 mini-pontoane de-a lungul sectorului românesc al Dunării ar fi minimă, aproximativ la două milioane de euro, până în prezent nu s-a făcut nimic în acest sens.
Iahturile şi românii
CURSURI Pentru a obţine certificat de navigator, poţi urma Şcoala de navigaţie a Yacht Clubului Regal Român – timp de trei săptămâni, cinci zile pe săptămână, de la 18.00 la 21.00. Orele de teorie sunt urmate de cinci zile şi o noapte de practică pe o ambarcaţiune pe mare.
PILOŢI În România există, potrivit estimărilor din piaţă, între câteva sute şi câteva mii de deţinători ai unor diverse tipuri de certificate de conducător de ambarcaţiune. Cei mai mulţi le-au obţinut în străinătate, însă unele nu sunt recunoscute decât pe plan local, în regiunea în care au fost emise.
IAHTING Cele mai multe ambarcaţiuni de agrement pot fi întâlnite, în ţara noastră, în Delta Dunării, de-a lungul fluviului şi pe litoral. Însă, există numeroase ambarcaţiuni înregistrate în judeţe precum Neamţ, Timiş sau Cluj – proprietarii lor folosesc numeroasele lacuri sau râuri din zonă.
PREŢURI Un iaht mic, cu vele, poate costa şi 10-15.000 de euro, mai ales dacă este second hand. Cele de lux, mai mari şi, mai ales, cu finisaje şi dotări impresionante, pot ajunge să coste milioane de euro. Indiferent de opţiune, trebuie luate în calcul şi întreţinerea şi depozitarea ambarcaţiunii.