Încasări în retail de 36 miliarde de euro

Tocmai s-a încheiat un nou an excelent pentru marile magazine: extinderi  ale reţelelor, cozi în faţa caselor de marcat şi cărucioare din ce în ce mai pline, toate traduse în cifre de afaceri fără precedent. Pe de o parte, presiuni pe deficitul de cont curent, pe rata inflaţiei sau pe cursul de schimb, falimente în rândul micilor comerci-anţi sau modificarea, nu întotdeauna în bine, a peisajului arhitectonic sau a traficului urban. Pe de alta, crearea de locuri de mu

Tocmai s-a încheiat un nou an excelent pentru marile magazine: extinderi  ale reţelelor, cozi în faţa caselor de marcat şi cărucioare din ce în ce mai pline, toate traduse în cifre de afaceri fără precedent.

Pe de o parte, presiuni pe deficitul de cont curent, pe rata inflaţiei sau pe cursul de schimb, falimente în rândul micilor comerci-anţi sau modificarea, nu întotdeauna în bine, a peisajului arhitectonic sau a traficului urban. Pe de alta, crearea de locuri de muncă, lărgirea ofertei de produse de larg consum, creşterea controlului asupra calităţii acestora şi scăderea preţurilor. Sunt argumente împo-triva şi în favoarea reţelelor de comerţ modern şi a noilor obice-iuri de consum pe care acestea le-au importat în România.

Disputa are un câştigător clar la nivelul cifrelor. Anul trecut au fost inaugurate zeci de supermarketuri în toată ţara, iar cifra de afaceri a sectorului de retail a crescut semnificativ. Dacă în octombrie 2007, conform Eurostat, institutul de statistică al UE, avansul faţă de vânzările din aceeaşi lună a anului precedent era de 14% (cea mai mare creştere din Europa şi de 12 ori mai mult decât media UE), în decembrie au fost întrecute toate aşteptările. În unele cazuri, cifra de afaceri din ultima lună a anului a crescut cu 70%, 80% sau chiar s-a dublat faţă de perioada similară din 2006. „În magazinul Titan din Bucureşti, vânzările au fost cu aproape 70% mai mari faţă de aceeaşi perioadă din 2006“, spune Mariana Drăgan, manager comunicare al Auchan.

Drept urmare, estimări din piaţă vorbesc de o majorare a cifrei glo-bale de afaceri pe 2007 cu aproximativ 20%. În anumite situaţii, avansul a fost chiar mai mare. Reprezentanţii lanţului de hipermarketuri Pic, de exemplu, ne-au declarat că, anul trecut, creşterea a fost de 55% faţă de 2006, în contextul deschiderii a două noi locaţii, la Brăila şi Oradea. Şi cei de la Profi (care includ acum şi reţeaua Albi-nuţa) au înregistrat o majorare cu 53% a cifrei de afaceri. Trebuie spus, totodată, că şi numărul de magazine a crescut. „Am început anul cu 26 de magazine, iar la 31 decembrie 2007 aveam 44, după investiţii de peste 12 milioane de euro“, spune Alexandra Berceanu, de la Profi Rom Food.

Majorările se scriu numai cu două cifre

Satisfăcuţi de rezultatele pe anul trecut se arată şi cei de la Carrefour. „Am depăşit previziunile, suntem foarte mulţumiţi de cum reacţionează piaţa din România la formatul nostru de business şi la modelul nostru comercial“, afirmă Andreea Mihai, directorul de marketing al reţelei, sugerând că avansul se situează peste prognozele din vară, care indicau o creştere de 10%. De altfel, la începutul lui decembrie, directorul general Jacobo Caller anunţa că se aşteaptă la o cifră de afaceri de 800 de milioane de euro (adică cu peste 30% mai mult faţă de 2006). Desigur, fără să uităm că în 2007 s-au deschis patru noi magazine Carrefour pe lângă cele şapte deja existente (toate inaugurările au avut loc totuşi în a doua jumătate a anului, trei dintre ele chiar în ultimul trimestru).

Chiar dacă nu au deschis nicio unitate nouă (investind, totuşi, în modernizarea a trei magazine), cei de la La Fourmi au înregistrat şi ei o majorare deloc neglijabilă a turnover-ului. „Anul trecut am avut o cifră de afaceri de 31 de milioane de euro, cu aproape 20% mai mult faţă de 2006, când am avut 26 de milioane de euro“, dezvăluie Alexandra Sokratopoulou, repre-zentanta reţelei de supermarketuri.

Expansiune accelerată, pe toate fronturile, în 2008

În aceste condiţii, viitorul nu are cum să sune decât bine pentru marii comercianţi. Auchan şi-a planificat pentru 2008 trei des-chideri (la Suceava, Constanţa şi Timişoara), la fel ca Pic, care a anunţat investiţii de 75-80 de mili-oane de euro şi o creştere a cifrei de afaceri cu 50%, în timp ce Carrefour are planificate şase noi des-chideri – Oradea, Arad, Piteşti, Suceava, Bucureşti (Vitan) şi Iaşi – şi atingerea cifrei de afaceri de un miliard de euro. Şi lanţul Profi vrea să crească cu cel puţin zece magazine şi prognozează un turnover cu 27% mai mare.

O extindere serioasă îşi planifică Plus Discount: „Preconizăm des-chiderea a 25 de magazine, extinde-rea platformei logistice de la Plo-ieşti şi demararea lucrărilor la cel de-al doilea centru logistic, în Transilvania“, spune directorul de marketing Ioana Mărginean. Selgros, care a deschis anul trecut trei noi locaţii, programează două inaugurări pentru 2008, magazinul din Brăila fiind deja în construcţie, dezvăluie Pia Krauss, marketing manager al companiei.

Nu trebuie să înţelegem că reţelele de comerţ modern vor avea o viaţă uşoară. În primul rând, concurenţa se va înteţi. Apoi, extinderea nu se face chiar aşa de simplu cum ar părea, chiar şi în cazurile în care banii nu sunt o problemă. „Din cauza capacităţilor scăzute şi a creşterii costurilor cu aproximativ 40% în construcţii, este dificilă prognozarea exactă a numărului de magazine pe care le vom deschide. Vom încerca însă, pe cât posibil, să păstrăm ritmul alert de expansiune de până acum şi vom începe anul cu inaugurări în Brăila, Craiova, Slatina şi Piteşti“, spune Adrian Viman, director general Kaufland România.

100 DE MAGAZINE NOI

EXTINDERE Cel puţin 100 de locaţii (minimum 20 de hipermarketuri, două-trei unităţi cash&carry şi circa 80 de supermaketuri şi magazine de discount) vor fi inaugurate în 2008 în România, conform datelor furnizate de principalele reţele de retail. Campionii extinderilor vor fi Plus, Penny Market, Profi şi Carrefour.

PARTICULARITĂŢI Deşi preferă în continuare oraşele mari, lanţurile de hipermarketuri privesc tot mai des către localităţile de dimensiuni medii, unde nu au concurenţă serioasă şi au avantajul preţului încă scăzut al terenurilor. Pe de altă parte, reţelele de supermarketuri sau discounterii nu se sfiesc să pătrundă în oraşele mici sau chiar în mediul rural (existau, în vara anului 2007, nouă supermarketuri în comune).