Îngerii păzitori ai afacerilor ocrotesc proiectele care promit profit

Să porneşti singur o afacere poate fi descurajant, mai ales dacă şi finanţarea este o problemă. O soluţie preferată de vestici devine tot mai populară şi în România: business angels. Peşte nu-ţi dau, dar te învăţ să pescuieşti. Acesta a fost principiul care i-a îndemnat pe oamenii de afaceri ieşeni Bogdan Piţigoi şi Gabriel Mardarasevici să iniţieze proiectul MP Business Angels. „Vrem să promovăm cu prioritate ideile de afaceri din zona Iaşi - Moldova&ld

Să porneşti singur o afacere poate fi descurajant, mai ales dacă şi finanţarea este o problemă. O soluţie preferată de vestici devine tot mai populară şi în România: business angels.

Peşte nu-ţi dau, dar te învăţ să pescuieşti. Acesta a fost principiul care i-a îndemnat pe oamenii de afaceri ieşeni Bogdan Piţigoi şi Gabriel Mardarasevici să iniţieze proiectul MP Business Angels. „Vrem să promovăm cu prioritate ideile de afaceri din zona Iaşi – Moldova“, au declarat ei pentru Capital. Nu sunt primii care s-au gândit la această soluţie, iar la uşa celor care se numesc deja „îngeri“ nu se află un şir lung de tineri întreprinzători în căutare de finanţare şi îndrumare. La urma urmei, dacă ai o idee de afaceri, de ce să cedezi o parte din firmă unui bogătaş? Banii se pot lua şi de la bancă… „Riscurile pe care un tânăr cu o idee bună şi le asumă atunci când apelează la un business angel sunt mai mici decât cele implicate de un credit bancar“, explică Bogdan Piţigoi. Pentru că un business angel nu oferă numai finanţare, ci pune pe masă şi cunoştinţele, experienţa şi relaţiile pe care le deţine în mediul de afaceri, ceea ce o bancă nu face. Practic, nu este vorba decât de riscurile pe care le şi le asumă orice întreprinzător.

Cei doi nu au stabilit o sumă maximă pe care intenţionează să o investească în ideile viabile, dar, ca referinţă, ei spun că poate ajunge şi la 200.000 de euro. Dacă li se prezintă o idee excepţională, care are nevoie de o susţinere financiară importantă, sunt dispuşi să meargă chiar ei la bancă pentru un împrumut. În funcţie de originalitatea ideii şi de nevoia de finanţare, se negociază şi procentajul din firmă care revine fiecăruia. „Dacă ideea este foarte preţioasă, şi finanţarea neimportantă, atunci aplicantul va primi un procent mai mare“, spune Gabriel Mardarasevici. „Dacă ideea este ceva mai comună, dar finanţarea mai importantă, fără îndoială că acel care vine cu banii va avea un procentaj mai mare“. Domeniile la care s-au gândit pentru început cei doi oameni de afaceri sunt serviciile, IT-ul, dar sunt acceptate toate ideile cu potenţial.

Crăciunul, ziua perfectă de naştere pentru un business angel

Cum aleg un business angel? „Este o chestiune de încredere şi de ofertă“, spune Mardarasevici. „Trebuie să te duci acolo unde crezi că poţi obţine cât mai mult din acţiunile companiei. În plus, trebuie să îl alegi pe acela pe care îl simţi că este cel mai bun consultant în domeniul vizat şi în relaţia cu care simţi un confort“. Pentru că relaţiile dintre cei doi parteneri sunt şi ele importante, existând nenumărate exemple de afaceri care au eşuat din cauza unei proaste colaborări între acţionari.

Ideea implicării în acest proiect le-a venit celor doi businessmeni într-un mod care poate fi considerat romantic. „Bogdan şi cu mine ne ştim de 12-13 ani şi suntem prieteni. De Crăciun, eram cu familiile şi vorbeam despre planurile noastre pentru anul acesta. Eu mă gândeam mai demult la acest mod de a dezvolta afaceri noi şi lui i-a plăcut imediat“, îşi aminteşte Mardarasevici. Amândoi sunt antreprenori în adevăratul sens al cuvântului, ei dezvoltându-şi propriile afaceri, pe care mai apoi le-au vândut. „Suntem relativ tineri şi am vrea să mai dezvoltăm şi altceva. Sunt unele lucruri pe care le ştim şi le transformăm singuri în afaceri, dar putem face acelaşi lucru şi cu alţii“, adaugă omul de afaceri ieşean.

Cei doi parteneri au pus în balanţă şi posibilitatea de a nu li se propune idei deosebite, însă riscul este asumat. Mai ales că Mardarasevici s-a mai confruntat cu o astfel de situaţie. „Acum câţiva ani, am oferit un premiu de circa 2.000 de euro unor studenţi la studii economice postuniversitare, pentru realizarea unui business plan. Erau absolvenţi de universitate şi aveau deja experienţă de muncă. Am fost surprins când mi-am dat seama că nu am decât trei proiecte“, povesteşte el. În plus, cei doi au remarcat deja o încetinire a ritmului de lansare a afacerilor noi pe piaţă. „Poate şi pentru că sumele necesare pentru demararea unui proiect nou sunt mai mari decât erau acum 10-15 ani, dar peste cinci ani va fi şi mai greu. Acum avem însă o economie mai stabilă şi o legislaţie pusă la punct. Este o fereastră favorabilă, de care trebuie să ne folosim“, conchide el.

«Riscurile apelării la un business angel sunt mai mici decât în cazul unei bănci.»
Bogdan Piţigoi, MP Business Angels

SFATURI

DE EVITAT Una din greşelile pe care Gabriel Mardarasevici se aşteaptă să le facă aceia care îl contactează este să aibă pretenţii exagerate în ceea ce priveşte procentajul din afacere care li se cuvine. Aplicanţii trebuie să acorde o atenţie deosebită întocmirii planului de afaceri. Nu trebuie ignorată nici relaţia interpersonală cu „antrenorul“, pentru că cei doi vor deveni parteneri de afaceri.
 
PRUDENŢĂ Aplicanţii trebuie să fie creativi, dar să rămână cu picioarele pe pământ. „Trebuie să încerce să ajungă la profit cât mai repede, pentru a recupera rapid investiţia, dar şi să dezvolte afaceri care să se potrivească pieţei din România“, explică Mardarasevici. Iar partenerul său sfătuieşte tinerii este să aplice.