Administraţia Fondului de Mediu a împărţit cei 49.500 de lei destinaţi reînnoirii parcului după o metodă care s-a dovedit ineficientă în anii anteriori, fără a încerca să înveţe din greşelile trecutului.

Vestitul Program de Stimulare a Înnoirii Parcului Auto a ajuns deja la a treia reprezentaţie. Ceea ce trebuia să fie o modalitate de a îmbunătăţi calitatea vehiculelor aflate în trafic s-a transformat, însă, într-un balon de săpun. Schimbarea rablei cu un Logan finanţat parţial de stat devine, în actualele condiţii, o misiune aproape imposibilă.

Sistemul prin care Administraţia Fondului de Mediu (AFM) înţelege să împartă banii a dus la o situaţie cel puţin dezavantajoasă, atât pentru producătorul autohton de la Mioveni, cât şi pentru cel mai puternic importator. Adevăraţii perdanţi sunt, însă, ca de fiecare dată, cumpărătorii. Dacă în 2006, pentru prima fază a programului, erau disponibile nu mai puţin de 4.576 de automobile Dacia, şi acelea insuficiente, în acest an, AFM a repartizat pentru cel mai puternic producător autohton numai 1.907 de unităţi. La fel şi pentru Daewoo. Cauza? Multe dintre companiile acceptate în program au cerut cota maximă de 16.500 de unităţi, iar repartiţia finală nu ţine cont nici de cota de piaţă, nici de cerere şi nici de puterea de cumpărare a românilor. E doar un calcul sec.

Vicepreşedintele Dacia, Constantin Stroe, ne-a declarat că este „foarte nemulţumit“, adăugând cu obidă: „acum nu mai are nici un efect, pentru că cei de la AFM aşa au decis. Dacă Dacia s-ar fi înscris cu toţi cei 84 de dealeri, probabil luam toată cota, dar am vrut să fim corecţi. Noi am sugerat să fie luată în considerare şi cota de piaţă din 2006.  Rămâne să vedem ce va fi la redistribuire, dar mari speranţe nu am.“
Una dintre cele mai ciudate situaţii apărute ca efect al sistemului de împărţire a numărului total de maşini disponibile în acest an este numărul mare de unităţi alocate mărcilor Opel şi Chevrolet, egal cu cel al producătorilor autohtoni Dacia şi Daewoo sau al celui mai puternic importator, Porsche România, care gestionează patru mărci. „Graţie“ sistemului pus la punct de AFM, românii pot opta în prima fază a programului pentru numai 1.907 de unităţi Dacia sau Daewoo, în timp ce pentru Opel şi Chevrolet sunt disponibile în total 3.814 unităţi. Asta, în ciuda faptului că, la sfârşitul anului trecut, Opel deţinea doar 4,4% din piaţa autoturismelor, iar Chevrolet, nu mai mult de 3%. În acelaşi timp, Dacia era liderul vânzărilor (37,5% din piaţă), iar Daewoo, Renault, Skoda sau Volkswagen se aflau pe primele locuri în opţiunile cumpărătorilor.
Parcă pentru a demonstra greşelile făcute de AFM în anii anteriori, cele două mărci gestionate în România de GM Southeast Europe, Opel şi Chevrolet, au lăsat nevândute în 2006 peste 900 de unităţi dintre cele repartizate la etapa a doua a programului. De altfel, o verificare în amănunt a situaţiei ciudate de anul trecut, când au rămas nevândute 1.390 de maşini, arată că importatorii unor mărci s-au lungit mai mult decât le era plapuma. Dealerii Peugeot au primit la redistribuire 368 de maşini, dintre care 214 au rămas neutilizate.

Bătaie pe Logan

Faptul că Dacia a primit numai 1.907 maşini în acest an a făcut deja vâlvă în rândurile doritorilor de a scăpa de rabla proprie în schimbul a 3.000 de lei. Majoritatea acestora sunt persoane cu posibilităţi financiare reduse, care nu îşi pot permite maşini mai scumpe de şase-şapte mii de euro. Ei bine, deşi Mihai Totti susţine că unul dintre obiectivele programului este „creşterea accesibilităţii la cumpărarea de autoturisme noi de către toate categoriile sociale“, tocmai cei cu resurse limitate sunt forţaţi să caute mărci mai scumpe. 

Acte necesare pentru intrarea în program

Persoanele fizice înscrise în program trebuie să pună la dispoziţie producătorului validat următoarele documente: actul de identitate al persoanei beneficiare, în copie, certificatul de înmatriculare a autoturismului uzat, în copie legalizată, certificatul de distrugere a autoturismului uzat, în copie legalizată, eliberat de un operator economic autorizat să desfăşoare activităţi de colectare a vehiculelor scoase din uz, certificatul de radiere a autoturismului uzat, în original, certificatul de moştenitor, în copie legalizată, pentru cazul în care persoana fizică beneficiară este moştenitoarea proprietarului, nota de acceptare eliberată de producătorul validat, în original.

35-2161-03_cristianoltean_rompres.jpgCotă egală cu a altor mărci

«Trebuie făcută o precizare clară: nu General Motors SEE a primit o cotă de 3.814 autoturisme prin acest program, ci distribuitorii autorizati Opel şi Chevrolet, înscrişi fiecare în mod individual în acest program. În acest fel, se observă că mărcile Opel şi Chevrolet au primit un număr identic sau apropiat de al altor mărci.»

Cristian Oltean – marketing & PR manager GM SEE

 

35-2162-03actualitatea17.jpg