considerat ca are destula experienta pentru a deschide impreuna cu Georgiana Romascu (sotia lui Romica Romascu) primul magazin Ideal Optic in Bucuresti.Romica Romascu nu a fost de la bun inceput implicat in afacere, ajutand mai mult cu sfaturi, el fiind la acea vreme director regional la Vincon Vrancea. Insa, dupa ce al doilea magazin a fost inaugurat, s-a dedicat complet companiei, devenind director general.”Poate reteta succesului nostru este faptul ca ne-am potrivit foarte bine, eu fiind pe partea de vanzari, iar Florin pe partea de optometrie. In general, eu am venit cu ideile noi, iar Florin le-a preluat foarte repede si de cele mai multe ori le-a imbunatatit”, explica Romascu.Pana in momentul in care Romascu s-a implicat complet in companie, Ideal Optic nu era decat una din companiile de optica din Romania. Insa, la sfarsitul lui 2003, Romascu a venit cu o inovatie pentru Romania, optica mobila. Mai exact, in loc sa astepte clientii sa vina in magazine, au inceput sa faca consultatii gratuite in cadrul institutiilor. Cei doi asociati sunt de parere ca oamenii primesc optica mobila extrem de fericiti, pentru ca in Romania doctorul este asociat cu timp pierdut. „Practic, nevoia ne-a impins sa facem si optica mobila. Cum se apropiau sarbatorile, vroiam sa crestem cat mai mult vanzarile. A-veam mai multe solutii, cum ar fi sa crestem preturile sau sa prelungim programul magazinelor. Totusi, ne-am zis ca oricum sambata este moarta si sa plecam noi cu instrumentele de la magazin la clienti”, zice Romascu.”Noi am fost deschizatori de drumuri. Cu aproape doua luni inainte sa ne apucam noi de optica mobila, aparuse in monitor o lege care spunea ca se pot defasura activitati si la terti si am speculat un pic aceasta lege”, spune Ionescu.Daca la inceput nu exista nici echipament si nici oameni care sa se ocupe exclusiv de optica medicala, in momentul de fata Ideal Optic are sapte echipe. O echipa este formata din trei oameni. Exista un sef de echipa, care se duce sa discute cu factorii de decizie din interprinderi sau institutii. Al doilea om este un medic sau un optometrist care face controalele, iar ultimul se ocupa cu partea de vanzari si recomanda oamenilor ce anume sa cumpere.O echipa de optica medicala presupune o investitie initiala aproape cat pentru un magazin nou. Pe langa salarii si chiria pentru apartamentul in care sa locuiasca echipa, trebuie cumparate echipamente noi si o masina pentru deplasarile pe teren.Pentru cei doi asociati, optica mobila este mai mult decat o modalitate de a face niste bani in plus. „Noi nu tratam optica mobila separat de magazine. Daca vrem sa atacam un judet in care nu avem prezenta, trimitem una sau doua echipe de optica mobila sa deschida piata. Nu mergem numai sa facem bani repede, ci sa ocupam piata si sa ramanem cu doua, trei magazine in urma echipelor”, explica Romascu. In plus, Ionescu este de parere ca optica mobila este si o buna modalitate de promovare a companiei.Piata de optica din Romania este foarte dinamica. Insa, daca in alte tari, precum Italia, exista un magazin de optica la 5.000 de locuitori, in Romania probabil ca exista cate un astfel de magazin la 50-100.000 de locuitori. Poate de aici se explica si cresterea mare a vanzarilor de la Ideal Optic. „Inainte sa apara optica mobila aveam vanzari in jur de 300 de milioane pe luna, cu trei magazine. Luna aceasta (n.r. martie) o sa ajugem la opt miliarde numai in aceasta luna, completeaza Ionescu.Daca la inceput la Ideal Optic lucrau numai doi oameni, astazi compania are 70 de angajati. Pe langa suplimentarea numarului de angajati din magazine si a echipelor de optica mobila, pe masura ce afacerea s-a dezvoltat a crescut foarte mult si partea administrativa si de productie.Insa, dezvoltarea afacerii nu presupune numai castiguri in plus, ci nevoia de investitii noi. „A trebuit in timp sa schimbam toata aparatura. Spre exemplu, daca la inceput lucram cu masini de taiat lentile de 4-5.000 de euro, in momentul de fata, afacerea ne-a obligat sa luam masini mult mai performante, de 30.000 de euro”, spune Romascu. Mai mult, daca pana acum lucrau cu distribuitori locali, de la inceputul anului sunt si importatori directi de rame de ochelari de la o firma din Italia.Cei doi asociati cred ca este important faptul ca ei se implica in afacere la fel de mult ca la inceput. „Sunt convins ca, la un moment dat, afacerea va creste foarte mult si eu nu voi mai fi in stare sa o conduc si va trebui sa aduc pe altcineva in locul meu”, incheie Romascu.
Puncte tari/puncte slabe ale afacerii
· O echipa de optica mobila poate deschide o piata unde compania nu are prezenta. Oamenii primesc bucurosi o consultatie gratuita, avand in vedere ca doctorul este asociat cu timp pierdut la coada.
· Piata opticii nu este saturata. Comparativ cu alte tari din Europa, unde exista cate un magazin de optica la 5.000 de locuitori, in Romania exista un astfel de magazin la 50-100 de mii de locuitori.
· Intr-o echipa de optica medicala lucreaza un manager, un medic sau un optometrist si un om de vanzari. Pentru ca echipa sa lucreze la un randament maxim aveti nevoie de oameni cat mai buni si, conform celor de la Ideal Optic, acestia sunt foarte greu de gasit.
· Cu cat se dezvolta afacerea si compania este din ce in ce mai cunoscuta si pretentiile clientilor cresc. Daca la inceput se poate lucra cu echipamente care costa cateva mii de euro, in timp trebuie cumparate echipamente mult mai scumpe, care ajung si la 30.000 de euro.
Business start
Investitia initiala a fost de 15.000 de dolari intr-un magazin de optica din Bucuresti.In clipa de fata, Ideal Optic are 14 magazine in Bucuresti, Buzau, Videle, Calarasi, Brasov, Cluj si sapte echipe de optica mobila.Investitia intr-o noua echipa de optica mobila este aproape la fel de mare ca si intr-un magazin. Pe langa salarii si chiria pentru apartamentul in care sa locuiasca echipa, trebuie cumparate echipamente noi si o masina pentru deplasarile pe teren.Conform unui studiu intern, ochelarii de la Ideal Optic sunt cu 10% mai scumpi decat pretul mediu de pe piata romaneasca. O pereche de ochelari poate costa de la 300 de mii de lei si poate sa ajunga si la 20 de milioane de lei.In 2004 au avut o cifra de afaceri de 12 miliarde de lei, iar in luna martie se asteapta sa aiba vanzari de opt miliarde de lei. Din totalul vanzarilor, 60% sunt facute de echipele de optica mobila.Profitul net – 25% din cifra de afaceri.