Idei – Iniţiative trăznite

Concursuri de sloganuri publicitare, pronosticuri pe cursurile valutare, burse trăznite de idei, licitaţii pentru a desemna „câştigătorul“ unui interviu plătit. Acestea sunt câteva dintre iniţiativele din cursul celor 15 ani de existentă, care acum ne fac să zâmbim (erau amuzante şi la vremea lor), însă atunci făceau din Capital o revistă „mai occidentală“, care îşi şi asculta cititorii. Un slogan pentru un ban Un concurs din paginile de media

Concursuri de sloganuri publicitare, pronosticuri pe cursurile valutare, burse trăznite de idei, licitaţii pentru a desemna „câştigătorul“ unui interviu plătit. Acestea sunt câteva dintre iniţiativele din cursul celor 15 ani de existentă, care acum ne fac să zâmbim (erau amuzante şi la vremea lor), însă atunci făceau din Capital o revistă „mai occidentală“, care îşi şi asculta cititorii.

Un slogan pentru un ban Un concurs din paginile de media ale Capital, din 1994, a înmuiat tonul serios şi economic ar revistei. Prima ediţie a premiat un cititor care a propus sloganul „Vodka Săniuţa te avansează cel mai repede în grad“. Alte campanii au vizat CFR, apele minierale Bodoc. Pe lângă variantele câştigătoare, „perlele“ participanţilor şi comentariile redactorilor au descreţit frunţile cititorilor.

Licitatia interviurilor În 1994, Capital a dorit să realizeze un interviu cu Mircea Dinescu, dar s-a lovit de o condiţionare: Dinescu a cerut 100.000 de lei pentru a acorda interviul. I-a primit, iar Capital anunţa pe prima pagină că va face o licitaţie a interviurilor: îşi va întreba cititorii pe cine propun pentru interviu şi ce sumă merită, urmând ca ulterior să realizeze aceste interviuri „plătite“. Iniţiativa, considerată la vremea respectivă una capitalistă, n-a fost continuată.

Bursa de idei Entuziasmaţi de discuţiile de nivel european pe tema cercetării şi a inovaţiilor, de ideile brevetate de români, Capital a lansat o secţiune nouă – numită bursa ideilor – prin care deţinătorii de brevete trebuiau să găsească parteneri dispuşi să le finanţeze ideile. Rubrica n-a supravieţuit decât câteva ediţii. Însă problema finanţării start-up-urilor şi lipsa investitorilor de tip business-angels au supravieţuit până în zilele noastre.

Concursuri traznite Capital a fost printre primele publicaţii care s-au bucurat de un marketing agresiv. Concursurile organizate la vremea respectivă par amuzante pentru zilele noastre. De exemplu, în 1993, cititorii erau provocaţi să ghicească tot felul de evenimente imprevizibile: dacă cursul euro va depăşi un anumit nivel la o dată fixă, dacă trenul de Constanţa va întârzia cu mai mult de 20 de minute, dacă va rula o reclamă la Palmolive în calupul publicitar de pe TVR. Următorul concurs a marşat tot pe norocul cititorilor, aceştia trebuind să ghicească, dintre dolar, leu şi aur, care va avea cele mai bune evoluţii – ca la pariurile sportive. Premiile constau în lingouri de aur. Un alt concurs inedit a fost ghicirea personejelor- după poze. Pozele aparţineau unor oameni de afaceri occidentali, puţin cunoscuţi în România.

Rubrici legendare Pe lângă Oskar Capital – rubrică ce n-a lispit din paginile revistei de la primul număr până în prezent, au existat secţiuni „legendare“, la care am renunţat pe parcurs. „Pe gaura cheii“ a apărut până în 2005. Pe o jumătate de pagină erau prezentate ştiri şi zvonuri. Unele erau haoiase – cum ar fi că purtătorul de cuvânt de la Finanţe foloseşte maşina de serviciu pentru a ajunge la Piteşti, unde bagă bani în jocuri de într-ajutorare. Altele, erau serioase, cum ar fi cele privind planurile de privatizare şi remanierile ministeriale. „Garoafa şi cactusul săptămânii“ a fost o altă rubrică prezentă ani buni în paginile Capital. Aici erau premiaţi şi sancţionaţi cei mai importanţi oameni ai momentului. Primele afaceri ale lui Ion Ţiriac au fost anunţate în această rubrică.