Prețul carburanților nu a reușit să rămână la nivelurile de anul trecut după ce cotația țițeiului a revenit pe creștere, iar leul s-a depreciat față de dolar. Ieftinirea combustibililor depinde acum doar de reducerea taxelor aplicate de Guvern
Deprecierea cotației barilului de petrol are două efecte directe: prețul la pompă al combustibililor și rezultatele financiare ale companiilor de profil. Desigur, ambele sunt influențate și de alți factori, dar prețul internațional al țițeiului rămâne un element determinant în activitatea de explorare, producție și distribuție.
Lucrul care interesează pe toată lumea este prețul litrului de benzină și motorină. Anul trecut, după scăderea masivă și neașteptată a cotației internaționale până la sub 50 de dolari pe baril, litrul de benzină coborâse până la 5 lei pe litru sau chiar mai puțin. La fel și motorina, care este și principalul combustibil utilizat în țara noastră. Anul acesta, însă, revenirea cotației la 60 de dolari pe baril sau peste a inversat trendul de ieftinire a combusitibililor. Creșterea cu peste 10% a litrului de benzină, care s-a întors la 5,6 – 5,8 lei, a fost susținută și de deprecierea leului față de dolarul american. Cursul de schimb leu/dolar se află de anul trecut pe un trend de apreciere pentru moneda americană, iar în acest an a înregistrat inclusiv cotații de peste 4 lei pe unitate, după ce la începutul anului se afla la 3,77 lei.
Pornind de la estimările privind cotația petrolului, care va rămâne, cel mai probabil, între 50 și 60 de dolari pe baril, și de la cele pe curs, unde nu se întrevăd modificări majore, ci tot o valoare aproximativă de 4 lei pe dolar, ar fi de așteptat ca prețul la pompă să stagneze în jurul actualelor niveluri. Adică 5,6 – 5,8 lei pe litru, atât la benzină, cât și la motorină. În orice caz, sub 6 lei pe litru, chiar dacă această limită va fi depășită de anumite sortimente, cum ar fi cele premium. O componentă importantă a prețului combustibililor este, însă, și cea a taxelor și impozitelor, a căror pondere este de aproximativ jumătate din total. Premierul Victor Ponta a recunoscut recent că introducerea supra-accizei de șapte cenți pe litru de anul trecut a fost un eșec, dar nu a pomenit nimic de eliminarea taxei.
Rezultate financiare în scădere
Conform informațiilor inițiale din proiectul de Cod Fiscal, de anul viitor ar fi trebui ca accizele aplicate carburanților să scadă cu 20%, o măsură care completa tăierile de impozite anunțate, inclusiv cea de patru puncte procentuale a TVA. Scăderea TVA, împreună cu mișorarea accizelor, ar fi înseamnt o reducere de aproximativ 50 de bani pe litru, adică un preț realmente pozitiv pentru consum și economie. Din păcate, reducerea cu 20% a accizelor nu a fost acceptată de Senat, iar acum se așteaptă și decizia Camerei Deputaților. Ceva speranțe pentru ieftinire de anul viitor au mai apărut în urma veștilor cum că s-ar fi introdus, în Parlament, un amendament de eliminare a supra-accizei, dar deocamdată nu există informații sigure.
Separat de prețul carburanților, ieftinirea țițeiului se vede în cifrele petroliștilor. Principalele companii de profil de la noi, OMV Petrom și Rompetrol (grupul KazMunaiGas) au înregistrat scăderi substanțiale ale veniturilor în primul trimestru al anului. Petrom și-a văzut vânzările mai mici cu 19% pe total grup, până la 4,27 miliarde lei, în timp ce Rometrol Rafinare și-a diminuat cifra de afaceri coonsolidată cu 33%, până la 878 milioane dolari (3,3 miliarde lei). Rompetrol și-a redus însă pierderile de la 26,8 milioane dolari în primul trimestru din 2014, până la 0,52 milioane dolari, în timp ce Petrom a înregistrat un profit net de 472 milioane lei, cu 68% mai mic decât anul trecut. Un alt efect imediat este cel anticipat de anul trecut, respectiv reducerea investițiilor anunțate.
Ca răspuns la prețul scăzut al țițeiului, ne-am redus planurile de investiții pentru 2015 ale Grupului cu aproximativ 30% față de anul precedent. Mariana Gheorghe, CEO al OMV Petrom